Kurt Lekanger Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Huawei går for alvor inn i PC-markedet. Lanserte «Macbook-killer» Lenke til kommentar
Nobunaga Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg skjønner ikke helt den "macbook killer" tingen: man kjøper ikke en Mac på grunn av hardware? Mac har alltid ligget etter på hardware/pris – unntatt kanskje på kvaliteten på styreflaten. OS-et teller mye mer enn hardware hvis noen vurderer at Macbook er riktig maskin for dem. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 I den grad man kjøper Macbook pga hardware er det pga at de er bygget som tanks, ikke for ytelse per krone. Men du har nok rett, de fleste kjøper pga OS. 1 Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 1. Den har ikke MacBookens touchpad 2. Den har ikke macOS. Case closed. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 1. Den har ikke MacBookens touchpad 2. Den har ikke macOS. Case closed. Hehe har hatt en mac i huset, og det var det året apple byttet til Intel inside, er vel 10-12 år siden? Mac mini'n var en perfekt Linux maskin ;-) Tror det i hovedsak er et par tre typer som kjøper mac. Det er de som har lagt penger i mac universet, som har appleTV, iphone, pad etc. Der alt snakker sammen og bare virker. Så er det de som kjøper pga OS. De har gjerne brukt mac før og liker både OS og brukervennligheten. Også er det de som bare dilter etter og som kjøper det de tror er kult eller produkter de tror sier noe om hvem de er. De trenger en iphone pga kulhetsfaktor først og fremst. Også liker de kanskje designet. 1 Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 1. Den har ikke MacBookens touchpad 2. Den har ikke macOS. Case closed. Hehe har hatt en mac i huset, og det var det året apple byttet til Intel inside, er vel 10-12 år siden? Mac mini'n var en perfekt Linux maskin ;-) Tror det i hovedsak er et par tre typer som kjøper mac. Det er de som har lagt penger i mac universet, som har appleTV, iphone, pad etc. Der alt snakker sammen og bare virker. Så er det de som kjøper pga OS. De har gjerne brukt mac før og liker både OS og brukervennligheten. Også er det de som bare dilter etter og som kjøper det de tror er kult eller produkter de tror sier noe om hvem de er. De trenger en iphone pga kulhetsfaktor først og fremst. Også liker de kanskje designet. Utviklere går også etter mac Lenke til kommentar
Eirik Schølseth Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) 1. Den har ikke MacBookens touchpad 2. Den har ikke macOS. Case closed. Hehe har hatt en mac i huset, og det var det året apple byttet til Intel inside, er vel 10-12 år siden? Mac mini'n var en perfekt Linux maskin ;-) Tror det i hovedsak er et par tre typer som kjøper mac. Det er de som har lagt penger i mac universet, som har appleTV, iphone, pad etc. Der alt snakker sammen og bare virker. Så er det de som kjøper pga OS. De har gjerne brukt mac før og liker både OS og brukervennligheten. Også er det de som bare dilter etter og som kjøper det de tror er kult eller produkter de tror sier noe om hvem de er. De trenger en iphone pga kulhetsfaktor først og fremst. Også liker de kanskje designet. Utviklere går også etter mac At utviklere velger Mac er vel en sannhet med modifikasjoner? I følge stackoverflows årlige undersøkelse, så er det er en trend at utviklere velger Mac og bruken er økende, men etter min erfaring så er det pga software-støtte på Mac vs Linux - og begge innehar det de trenger mest: Terminal emulator. De fleste (alle?) enterprise-miljøer, ønsker/krever administrerte klienter, noe som er enkelt med Windows. Derfor vil enda en del benytte Windows. MacOS har ikke enkel administrering på linje med Windows, men de har begynt å få støtte hos MSP'ne, som betyr at da vil gjerne utviklere få Mac fordi de trenger/ønsker terminal. Jeg spekulerer at den trenden kan snu igjen, nå som BfW (Bash for Windows) er tilgjengelig i Win10. Men det er, som jeg sa, ren spekulering fra min side. https://insights.stackoverflow.com/survey/2016 Edit: Dersom man skal utvikle noe for iOS, så har Apple lagt opp til at man så og si må benytte MacOS. Det øker selvsagt trenden til at utviklere blir dyttet over på Mac, da de andre plattformene ikke er like låst og man kan utvikle for disse også med MacOS. Endret 26. mai 2017 av Eirik Schølseth Lenke til kommentar
LUPLT0RU Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 De fleste (alle?) enterprise-miljøer, ønsker/krever administrerte klienter, noe som er enkelt med Windows. Derfor vil enda en del benytte Windows. MacOS har ikke enkel administrering på linje med Windows, men de har begynt å få støtte hos MSP'ne, som betyr at da vil gjerne utviklere få Mac fordi de trenger/ønsker terminal. Det har vært enterprise nivå enhetssadministrering for macOS i lang tid, feks IBM rullet ut Mac'er til sine ansatte for flere år siden, alle fint administrert fra først JAMF, og senere med Ciscos universelle enhetsadministrering. Lenke til kommentar
Eirik Schølseth Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 De fleste (alle?) enterprise-miljøer, ønsker/krever administrerte klienter, noe som er enkelt med Windows. Derfor vil enda en del benytte Windows. MacOS har ikke enkel administrering på linje med Windows, men de har begynt å få støtte hos MSP'ne, som betyr at da vil gjerne utviklere få Mac fordi de trenger/ønsker terminal. Det har vært enterprise nivå enhetssadministrering for macOS i lang tid, feks IBM rullet ut Mac'er til sine ansatte for flere år siden, alle fint administrert fra først JAMF, og senere med Ciscos universelle enhetsadministrering. Det går fint an å gjøre det, men er det like enkelt? Enkelt for IBM er én ting, de er jo ett powerhouse uten like. Du får høre med Evry om det er noe billigere med managed clients på MacOS enn det er på Windows. Jeg vet at det går an å administrere både Linux-klienter (headless og vanlig desktop miljø) i tillegg til MacOS. Det var heller aldri noe jeg benektet. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Heldigvis er de fleste utviklere heldige nok til å slippe å jobbe i slike håpløse miljøer med utdaterte it-avdelinger (eller it-avdelinger i det hele tatt). Endret 26. mai 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
joerlend Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Jeg begynner å bli så lei av disse MacBook-killerne at jeg snart vurderer å lage meg en laptop i armert betong. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå