Gå til innhold

Nå har nesten halvparten av alle eneboliger og småhus installert varmepumpe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri klart å se lønnsomheten i VP jeg.

Si den holder 15 år, 1500 i service hvert år og en installasjonspris på 2500, det er den nette sum av 46000 kr, regner med man ikke trenger service første året.

Er det noen som kan forklare meg meget godt at man tjener inn på spart strømforbruk. Jeg har prøvd her hjemme og regne på det med våres, men ikke fått det til. Men jeg klarer ikke å se for meg at jeg sparer over 46000 på strøm i løpet av 15 år.

Man kan kjøpe en varmepumpe for ca 13 000 inklusive braketter og 3 meter rør. Og er man litt handyman er instalasjon gjort på ca 2 timer ved montering der det er en kontakt fra før.

Så kan den bare stå å produserer "bakgrunnsvarme" til den stopper. Og økonomien vil vere ca 8 000 i året ved behov for minst 3kW i 4000 timer (halve året)

5-10 år er et bra anslag for livstid.

For å skape en liten lonk på varmerommet i garasjen ville eg montert inn eit umoderendes kjøleskap i veggen, med døra ut på den kalde siden. Med opa dør i den kalde tiden, og stengt dør og godt med pils på sommeren.

En vinn vin situasjon, og muligens en gladere kjerring.

Nå har Norsk varmepumpe og lobbyforening klart å fjerne muligheten for gjør-det-selv installasjon selv om det finnes egne kit for oss som får til det. De skyller på at gassen kan slippe ut selv om man har ventiler i alle punkter.. Jaja klarte å lure noen ministere iaf.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Si den holder 15 år, 1500 i service hvert år og en installasjonspris på 2500, det er den nette sum av 46000 kr, regner med man ikke trenger service første året.

Er det noen som kan forklare meg meget godt at man tjener inn på spart strømforbruk. Jeg har prøvd her hjemme og regne på det med våres, men ikke fått det til. Men jeg klarer ikke å se for meg at jeg sparer over 46000 på strøm i løpet av 15 år.

Man kan kjøpe en varmepumpe for ca 13 000 inklusive braketter og 3 meter rør. Og er man litt handyman er instalasjon gjort på ca 2 timer ved montering der det er en kontakt fra før.

Så kan den bare stå å produserer "bakgrunnsvarme" til den stopper. Og økonomien vil vere ca 8 000 i året ved behov for minst 3kW i 4000 timer (halve året)

5-10 år er et bra anslag for livstid.

For å skape en liten lonk på varmerommet i garasjen ville eg montert inn eit umoderendes kjøleskap i veggen, med døra ut på den kalde siden. Med opa dør i den kalde tiden, og stengt dør og godt med pils på sommeren.

En vinn vin situasjon, og muligens en gladere kjerring.

Nå har Norsk varmepumpe og lobbyforening klart å fjerne muligheten for gjør-det-selv installasjon selv om det finnes egne kit for oss som får til det. De skyller på at gassen kan slippe ut selv om man har ventiler i alle punkter.. Jaja klarte å lure noen ministere iaf.

Man har 4-5 gangeren på slike instalasjoner.

Lenke til kommentar

VP til 13000 ser jeg ikke for meg er en bra pumpe. Og prisen jeg refererte til er den prisen jeg selv har fått for den største Panasonicen (jeg trenger) ferdig montert. Det er som nevnt ikke lov å gjøre dette selv lengre.

Ang service, ja det anbefaler i hvertfall jeg. Da vi merker stor forskjell på effekten etter rens. Støvsuge de ytterste filtrene gjøre hver 14. dag. Selve varme/kjøle rillene klarer du ikke støvsuge godt nok, i hvertfall har ikke jeg klart det. Da service gjøres spyler man gjennom disse og får alt driten ut, slik at det blir fritt frem for luft.

De som ikke tar service, er jo tydeligvis​ ikke glad i pumpa si, om man tar det hvert 3. år også så er jo det bare positivt. Da får.man sjekket om det er nok gass etc. I snitt forsvinner det vel 1% gass i året. Våres er 10 år og manglet 10% gass. Så stemte godt her.

Jeg vil nå påstå at service øker levetiden og effekten. Da dem sjekker lager og foringer slik at dette er smurt å går slik det skal.

Regnestykket over kan nok stemme, som jeg nevnte har jeg ikke regnet fint på det. Men 100kvm hus og 70 watt pr kvm i oppvarming, så regner man vel ca 7kw pr time, pluss det som varmepumpe ikke når/tar. Derfor litt vanskelig å regne på. Må evt måle forbruket på alle varmekilder for å gjøre det skikkelig.

Er vel en grunn til man tar service på bilen også?

• Liker 1
Lenke til kommentar

VP til 13000 ser jeg ikke for meg er en bra pumpe. Og prisen jeg refererte til er den prisen jeg selv har fått for den største Panasonicen (jeg trenger) ferdig montert. Det er som nevnt ikke lov å gjøre dette selv lengre.

Ang service, ja det anbefaler i hvertfall jeg. Da vi merker stor forskjell på effekten etter rens. Støvsuge de ytterste filtrene gjøre hver 14. dag. Selve varme/kjøle rillene klarer du ikke støvsuge godt nok, i hvertfall har ikke jeg klart det. Da service gjøres spyler man gjennom disse og får alt driten ut, slik at det blir fritt frem for luft.

De som ikke tar service, er jo tydeligvis​ ikke glad i pumpa si, om man tar det hvert 3. år også så er jo det bare positivt. Da får.man sjekket om det er nok gass etc. I snitt forsvinner det vel 1% gass i året. Våres er 10 år og manglet 10% gass. Så stemte godt her.

Jeg vil nå påstå at service øker levetiden og effekten. Da dem sjekker lager og foringer slik at dette er smurt å går slik det skal.

Regnestykket over kan nok stemme, som jeg nevnte har jeg ikke regnet fint på det. Men 100kvm hus og 70 watt pr kvm i oppvarming, så regner man vel ca 7kw pr time, pluss det som varmepumpe ikke når/tar. Derfor litt vanskelig å regne på. Må evt måle forbruket på alle varmekilder for å gjøre det skikkelig.

Er vel en grunn til man tar service på bilen også?

Det var da pokker til store tall De rekner med; 7 kW x 8760 timer = 61 320 kW timer i året. Å så presiserer De at det er "i oppvarming"

Lukk glasa, mister....

Lenke til kommentar

Til Petter: Angående service: Det er ikke vanskelig å utføre dette selv i minst 5 år før det er på tide å vurdere å tilkalle en service teknikker. Å skylle gjennom registeret på inne-delen er veldig enkelt, og dersom ute-delen plasseres skjermet eller under et mini-tak er det bare enkel vask og gjennomspyling hver sommer som trengs. VP er ekstremt lønnsomt dersom man sammenlikner den med gamle varmekilder som olje og parafin - både på grunn av liter-pris og fordi disse varmekildene må startes tidlig på høsten og gå langt ut over våren pga lav nattetemperatur (mens man blir overopphetet på dagtid!) VP er en helt fleksibel og dynamisk justerbar varmekilde som i mitt hus (der den er plassert under vindu på vegg) er en fantastisk tørkemaskin for klær og gir god kjøling på varme sommerdager. Halvparten av norske boliger skaffer ikke L-L VP uten grunn! Dersom man bor i en nokså moderne, svært godt isolert bolig med varmegjenvinning, vil nok VPens lønnsomhet komme i grenseland. Men comfort innendørs har jo også verdi, som luftrenser, hunde-tørke-maskin etter tur i regnet osv. osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da det gjelder mitt regnestykke på 70w pr kvadrat, var det noe jeg fikk høre var standard å regne på hus fra tidlig 70. Om det er riktig vet jeg ikke. På dagens tek10 hus regner dem vel ca 0 (30w) så bra som det skal være ?

@AtWindsor: Helt riktig, men det var et totalt regnestykke.

@Harald Skreppedal: Huset mitt kan ikke måle mot noe det ikke har hatt eller skal ha. Det er verkene olje, ved eller gass i huset.

Nå er det kun VP (1.etg) og panelovner og varmekabler i kjeller. Pumper montert slik at den kan blås ned i kjeller da den sitter i trappeløpet. Fungerer heller dårlig, men var nå ikke jeg som innstallerte pumpen i huset heller.

Så min sammenlikning må i så fall på om jeg skifter til panelovner og varmefolie da man legger nytt gulv.

Lenke til kommentar

Da det gjelder mitt regnestykke på 70w pr kvadrat, var det noe jeg fikk høre var standard å regne på hus fra tidlig 70. Om det er riktig vet jeg ikke. På dagens tek10 hus regner dem vel ca 0 (30w) så bra som det skal være ?

@AtWindsor: Helt riktig, men det var et totalt regnestykke.

@Harald Skreppedal: Huset mitt kan ikke måle mot noe det ikke har hatt eller skal ha. Det er verkene olje, ved eller gass i huset.

Nå er det kun VP (1.etg) og panelovner og varmekabler i kjeller. Pumper montert slik at den kan blås ned i kjeller da den sitter i trappeløpet. Fungerer heller dårlig, men var nå ikke jeg som innstallerte pumpen i huset heller.

Så min sammenlikning må i så fall på om jeg skifter til panelovner og varmefolie da man legger nytt gulv.

Tja, De var vel ett lett offer for agenter.

Her på TU er det et heller dårlig argument.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrer løs med anekdotisk bevisføring jeg, men tror ikke jeg kjenner noen som har måttet ta service på varmepumpen, og attpåtil årlig. Man må vaske støvfilteret av og til, men det trenger man vitterlig ikke fagfolk for å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å blåse ren en kondenser er vel omtrent like vanskelig som å fylle luft i dekket på sykkel og bil...

Bruk luft på boks, kompressor eller vær litt kreativ.

Og en del her inne som har flere radiatorer og kondensere enn bare varmepumpe som de rengjør i ny og ne. Og aldri hørt om problemstillingen at noen har betalt andre for å gjøre dette.

Ei heller bytte filteret i støvsugeren, eller støvsugerposer. Hvorfor skal varmepumper være så annerledes? Merkverdig.

På den andre siden, jeg kjenner til en del tilfeller hvor eldre og uføre fåe fagfolk til å gjøre det, men DET blir en litt annen sak.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fyrer løs med anekdotisk bevisføring jeg, men tror ikke jeg kjenner noen som har måttet ta service på varmepumpen, og attpåtil årlig. Man må vaske støvfilteret av og til, men det trenger man vitterlig ikke fagfolk for å gjøre.

Er registeret eller rillene innvendig som jeg i hvertfall ikke tar selv. Vet ikke hvordan såpe man kan bruke etc for å fjerne fett og dritt der. Vann tar dessverre ikke alt, men hjelper.

Har du ikke gjort det noen gang vil du bli overrasket hvis du ser på vannet da det blir gjort.

Fint at folk ikke vil ta service, det er deres valg. Ikke mitt, og ikke tenkt til å diskutere om det er lønnsomt for andre. Det må dere ta med fagfolk. Samme som med alt annet som skal ha service ?

Endret av -=Petter=-
Lenke til kommentar
Er registeret eller rillene innvendig som jeg i hvertfall ikke tar selv. Vet ikke hvordan såpe man kan bruke etc for å fjerne fett og dritt der. Vann tar dessverre ikke alt, men hjelper.

Har du ikke gjort det noen gang vil du bli overrasket hvis du ser på vannet da det blir gjort.

Fint at folk ikke vil ta service, det er deres valg. Ikke mitt, og ikke tenkt til å diskutere om det er lønnsomt for andre. Det må dere ta med fagfolk. Samme som med alt annet som skal ha service

Det vil jeg ikke påstå. En varmepumpe trenger ikke service for å fungere i motsetning til f.eks. en bil. Det hjelper selvsagt på holdbarheten, men regnestykket ditt tilsier jo nesten at det er billigere å bytte varmepumpen enn å gi den service etter de kravene du stiller.

Vil ikke si at det er urimelig å forvente minst 10 år av en varmepumpe, uten nevneverdig service.

Lenke til kommentar

Tja, De var vel ett lett offer for agenter.

Her på TU er det et heller dårlig argument.

Var nok ingen agenter dessverre ?

Bare et eks (60w): http://www.nobo.no/support-faq/hvor-stor-panelovn-trenger-jeg

Salgs-agenter.

Følg pengene, som riksrevisjonen gjorde med FLO klossmajoren som solgte angreps utstyr til fienden.

4,5 år fengsel.

Men vil dette skape presedens for straffeutmålingen til Jensen..?

Femtiden er enkel, og fra små selskaper. Her et eksempel:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/05/24/195304630/nytt-system-sparer-tid-penger-og-parkeringsplass

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Leier du inn folk til å vaske huset? Male huset? Skifte dekk? Mange tar servicen selv med neglisjerbare utgifter til rengjøringsmiddel, strøm til støvsugeren etc. Profesjonell service er greit å ta ca annenhvert år i garantitida, altså to ganger, fordi garantien krever dokumentert service i tilfelle pumpa ryker innen 5 år. Profesjonell service er også greit å ta for de med ti tommeltotter og de som ikke har helse eller praktiske evner til å håndtere skrutrekkere. Ellers er det noe man stort sett tar selv. Bare søk etter videoer på nett om hvordan det gjøres på en gitt modell så er det ganske lett. Service er varmepumpenes svar på motorvask.

En luft/luft varmepumpe av anstendig kvalitet koster ca 20-25 tusenlapper inkludert standart montering, standard monteringsmateriell (ca 5 tusenlapper) og kjøring innenfor 30 minutter eller noe sånt. To servicer koster til sammen ca 3 tusenlapper. Reparasjoner innenfor garantitida dekkes selvsagt av garantien og utløser ny garantitid. Så i verste fall varer den 5 år og 1 dag. Gjennomsnittlig varer varmepumper 12-13 år. Dvs. ikke alle feiler, men mange av disse oppgraderes til nyere modeller selv om de fortsatt fungerer. Er man heldig fungerer de i over 20 år. Men gjennomsnittlig altså 12-13 år.

28 000 kr/12 år = 2333 kr/år. Med en kraftpris på 1 kr/kWh inkludert nettleie, fastledd, grønne sertifikater, enova-avgift, mva osv så må man bare spare 2333 kWh/år for å gå i null. Sparer man for eksempel 7000 kWh/år så går man i null etter 4 år.

Personlig har jeg et ennå bedre regnestykke. Jeg betalte 15 000 kr for varmepumpa mi for 8 år siden, inkludert montering og har tatt alle servicer selv. Strømregninga er redusert med 10 000 kWh hvert år til tross for nye sløsevaner. (mindre vedfyring 23 grader i stedet for 21 om vinteren, samt noen dager med kjøling om sommeren). Pga mva-fritak på kraft her i nord, samt noen vintre med lave kraftpriser har jeg i gjennomsnitt betalt ca 75 øre/kWh inkludert nettleie osv. Det betyr at pumperegnskapet mitt gikk i null etter bare 2 år og er i år ca 45 000 kr i pluss. Holder den noen år til så renner besparelsene ytterligere inn. Jeg skal definitivt ha ny dersom denne ryker.

Det skal sies at varmepumpe ikke alltid er lønnsomt. Har man veldig lavt energiforbruk (f.eks 30 m2 TEK10-bolig) så svarer det seg ikke fordi varmepumper ikke skalerer lineært så langt ned i kapasitet og pris.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har aldri hørt om noen som har service på varmepumpen sin, selv om det selvsagt anbefales fra leverandøren. De putrer og går helt av seg selv i 15år typisk.

Service er ganske vanlig. Tipper godt over halvparten av de som har varmepumpe tar service på den jevnlig. Noen med profesjonell leverandør, noen gjør det selv med varierende resultat.
Lenke til kommentar

Selv aldri forstått hvorfor ikke større vifte brukes?

For i 85% av tillfellene er det kaldere ute en inne i skyggen.

Kun i syden\afrika\ etc eller i ørken er det så varm det blir i miste laget.

Men det er vertfall mere stillegående og billigere i drift.

Eneste man ikke får med tempraturstyring. Det er vel eneste, med mindre man har spessielt utstyr strømbryter med tempratur måler.

For det første er jeg glad for at du ikke er naboen min og har en sånn vifte. For det andre så er det ikke så mange som liker at gardinene henger vannrett ut av det åpne vinduet, dører som smeller eller at birdstrike fyller huset med fjær. For det tredje så fungerer vifter som kjølemetode bare i et vist temperaturområde. Er temperaturen under 25 grader inne er det ikke vits å kjøle. Er den over ca 45 grader blir man ikke kjølt ned av vind, men varmes opp. En tur i cabrioleten er altså dårlig kjøletaktikk når det er så varmt. Omtrent som å sitte i badstua og blåse mot huden. For det fjerde viser video nr 2 ikke et AC-anlegg, men et vannkjøleanlegg basert på et kuldereservoar. Når vannet blir varmt kjøler det ikke lengre. Da må man fylle på med nytt kaldt vann og hva bruker man til å kjøle vannet? Et strømdrevet kjøleaggregat?

Det kunne jo vært vifte 2 veier, da den ene blåser kald luft inn og den andre blåser ut.

Problemet med vifter man må ha gitter eller noe istedenfor vindu for å ungå innsekter komme inn sammen med støv.

Beste er vel kanskje å ungå varm hus i utgangspunktet, murhus blir vel ikke så veldig varm.

For varmepumper eller særlig vannpumper er veldig dyrt i drift.

Skal ikke så mye til de slutter å fungere særlig om vinteren.

Mur er varme/kulde-magasin som utjevner temperaturen mellom natt og dag. Glimrende når temperaturen varierer mye, men når den er konstant høy (tropene) eller konstant lav (norsk vinter) så har ikke mur noen kjølende eller varmende funksjon. Da trenger man en varme/kulde-kilde + isolasjon.

Tja, varmepumper koster selvsagt en del i drift, sammenlignet med å ikke varme opp boligen i det hele tatt. Men det blir dyrere å reparere vannskadene når vannrørene fryser til. Poenget mitt er at uoppvarmede boliger er en urealistisk sammenligning. Alternativet er selvsagt andre oppvarmingskilder og der kommer varmepumper ofte veldig godt ut.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...