Gå til innhold

Nå har nesten halvparten av alle eneboliger og småhus installert varmepumpe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varmepumpe er jo kjekt.

Men den er jo med på å øke den globale oppvarmingen totalt sett.

Fordi den bruker strøm mener du? Så hva hvis vi produsere strømmen til varmepumpen selv med solceller og batterier? Eller vil du heller at vi skal fyre med ved som er saget og transportert uten bruk av fossil energi? Eller bli uteliggere?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Varmepumpe er jo kjekt.

Fordi den bruker strøm mener du? Så hva hvis vi produsere strømmen til varmepumpen selv med solceller og batterier? Eller vil du heller at vi skal fyre med ved som er saget og transportert uten bruk av fossil energi? Eller bli uteliggere?

Når solcellene virker er det nå heller lite behov for oppvarming. Og hva batterier angår (forutsatt at man er nettilkoblet), vatn er eit billig eit; enten som termisk eller som stillingsenergi.

Man har til og med forskrifter om å bygge stort nu til dags, det krev ennergi, men ikke nok med det, det sliter på tøflene også og øker transportetapper proposjonalt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg har aldri klart å se lønnsomheten i VP jeg.

Si den holder 15 år, 1500 i service hvert år og en installasjonspris på 2500, det er den nette sum av 46000 kr, regner med man ikke trenger service første året.

Er det noen som kan forklare meg meget godt at man tjener inn på spart strømforbruk. Jeg har prøvd her hjemme og regne på det med våres, men ikke fått det til. Men jeg klarer ikke å se for meg at jeg sparer over 46000 på strøm i løpet av 15 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, varmepumper er nok fremtidens oppvarming.

Jeg har 2 varmepumper, en underetasjen hvor det er åpen trappeløsning til hovedetasjen, og en som fordeler varmluften her. Begge luft til luft, som gir rask oppvarming.

Brukte varmekabler og olje tidligere, og det er uten tvil penger å spare på å bruke varmepumper.

Skulle gjerne hatt en kommentar fra ansvarlige politikere når det er snakk om forbud mot å bruke olje.

Jeg har fortsatt oljekaminen i bakhånd dersom strømmen blir borte, noe den kan bli i ganske lang tid dersom en orkan feier over distriktet.

Dagmar tok strømmen i så lang tid at netteier måtte betale erstatninger.

I slike tilfeller er det godt å bruke fossil energi og noen timer hvert 2. år har lite med klima å gjøre.

Lenke til kommentar

Si den holder 15 år, 1500 i service hvert år og en installasjonspris på 2500, det er den nette sum av 46000 kr, regner med man ikke trenger service første året.

Er det noen som kan forklare meg meget godt at man tjener inn på spart strømforbruk. Jeg har prøvd her hjemme og regne på det med våres, men ikke fått det til. Men jeg klarer ikke å se for meg at jeg sparer over 46000 på strøm i løpet av 15 år.

Man kan kjøpe en varmepumpe for ca 13 000 inklusive braketter og 3 meter rør. Og er man litt handyman er instalasjon gjort på ca 2 timer ved montering der det er en kontakt fra før.

Så kan den bare stå å produserer "bakgrunnsvarme" til den stopper. Og økonomien vil vere ca 8 000 i året ved behov for minst 3kW i 4000 timer (halve året)

5-10 år er et bra anslag for livstid.

For å skape en liten lonk på varmerommet i garasjen ville eg montert inn eit umoderendes kjøleskap i veggen, med døra ut på den kalde siden. Med opa dør i den kalde tiden, og stengt dør og godt med pils på sommeren.

En vinn vin situasjon, og muligens en gladere kjerring.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Er det mange som bruker 1500 i årlig service på varmepumper? Det tror jeg er svært uvanlig (selv om man uten service kanskje bør regne lavere virkningsgrad).

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Varmepumpe er jo kjekt.

Varmepumpa blir varm på ene sida og kald på den andre. I sum bidrar den til mindre oppvarming totalt sett. Det er jo hvor mye effekt den trekker som bestemmer bidraget. En kan jo heller spøke med at det blir kaldere ute nå som alle bruker varmepumpe. På samme måte som varmen i Asia må komme av at alle kjører aircon med den varme delen ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Varmepumpe er jo kjekt.

Varmepumpa blir varm på ene sida og kald på den andre. I sum bidrar den til mindre oppvarming totalt sett. Det er jo hvor mye effekt den trekker som bestemmer bidraget. En kan jo heller spøke med at det blir kaldere ute nå som alle bruker varmepumpe. På samme måte som varmen i Asia må komme av at alle kjører aircon med den varme delen ute.

Det siste er vertfall rett, det blir varmere i Asia av å kjøre varmepumpen som får tilførte Watter, og i tilleg diesel agregatet som durer og går.

Lenke til kommentar

1500kr i service hvert år???? Eneste vedlikehold er jo å rense filteret fire ganger i året. Service trenger du når den ryker. Man sparer strøm dersom man før brukte panelovner for å varme opp, men ikke dersom man fyrte med ved før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste er vertfall rett, det blir varmere i Asia av å kjøre varmepumpen som får tilførte Watter, og i tilleg diesel agregatet som durer og går.

Du leser ikke hva som skrives ser jeg. Jeg har aldri skrevet om at det blir varmere i Asia av aircon, jeg nevnte at en kan spøke om at varmen kommer av det.

Din påstand om at varmepumper gjør det varmere er også tilbakevist. Varmepumpene avgir mindre varme i sum enn alternativene.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om noen som har service på varmepumpen sin, selv om det selvsagt anbefales fra leverandøren. De putrer og går helt av seg selv i 15år typisk.

Støvsuge filteret i inne-enheten av og til er eneste service jeg gjør hvertfall.

Bor i 70-talls hus som er litt dårlig isolert, så jeg tipper jeg sparer ca 8000-10000kr per år sammenlignet med panelovner med samme komfort (ca 23 grader inne hele døgnet). Sammenlignet med vedfyring er det ikke billigere, men da står man opp og kommer hjem til iskaldt hus igjen, så komfortmessig er varmepumpe overlegent.

Lenke til kommentar

Du leser ikke hva som skrives ser jeg. Jeg har aldri skrevet om at det blir varmere i Asia av aircon, jeg nevnte at en kan spøke om at varmen kommer av det.

Din påstand om at varmepumper gjør det varmere er også tilbakevist. Varmepumpene avgir mindre varme i sum enn alternativene.

Konstruksjonsmessige termoelementer er mykje brukt i varme land.

https://youtu.be/Q3fh6SsUIcI

Lenke til kommentar

Og selv om man skulle følge dette serviceregimet så er altså 46000 over 15 år 255,-/mnd. - Hvis vi regner med at den ikke brukes i Juni/Juli/August så er kostnaden 340,-/mnd, og hvis du bare har service annenhvert år (som jeg mener er det som er "anbefalt"?) så er kostnaden nede i 285,-/mnd.

Hvis du bytter fra varmekabler og panelovner og bor i enebolig eller en stor leilighet så sparer du lett mye mer enn de 285,- pr mnd i de 9 "kalde" månedene, og i tillegg får du en mye høyere innekomfort.

Lenke til kommentar

Selv aldri forstått hvorfor ikke større vifte brukes?

image_0206-380x240.jpg

For i 85% av tillfellene er det kaldere ute en inne i skyggen.

Kun i syden\afrika\ etc eller i ørken er det så varm det blir i miste laget.

Men det er vertfall mere stillegående og billigere i drift.

Eneste man ikke får med tempraturstyring. Det er vel eneste, med mindre man har spessielt utstyr strømbryter med tempratur måler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

image_0206-380x240.jpg

Du ser for deg at folk ville hatt den vifta der ute på veggen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste man ikke får med tempraturstyring. Det er vel eneste, med mindre man har spessielt utstyr strømbryter med tempratur måler.

Det hadde vært noe.

Bare en ting; hvis du tar kald luft fra ute og måker inn i huset så blir det faktisk kaldere inne også, ikke varmere.

Kjøling er en veldig fin bieffekt av å ha varmepumpe, men det er ikke der det spares strøm.

En varmepumpe (som denne artikkelen handler om) flytter ikke luft mellom ute og inne, men termisk energi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne jo vært vifte 2 veier, da den ene blåser kald luft inn og den andre blåser ut.

Problemet med vifter man må ha gitter eller noe istedenfor vindu for å ungå innsekter komme inn sammen med støv.

Beste er vel kanskje å ungå varm hus i utgangspunktet, murhus blir vel ikke så veldig varm.

For varmepumper eller særlig vannpumper er veldig dyrt i drift.

Skal ikke så mye til de slutter å fungere særlig om vinteren.

Lenke til kommentar

Det kunne jo vært vifte 2 veier, da den ene blåser kald luft inn og den andre blåser ut.

Problemet med vifter man må ha gitter eller noe istedenfor vindu for å ungå innsekter komme inn sammen med støv.

Beste er vel kanskje å ungå varm hus i utgangspunktet, murhus blir vel ikke så veldig varm.

For varmepumper eller særlig vannpumper er veldig dyrt i drift.

Skal ikke så mye til de slutter å fungere særlig om vinteren.

Jada, blåse luft ut høres ut som en fin oppvarmingsmetode.... Mye billigere i drift en varmepumper, eller hvordan var det?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...