Gå til innhold

Bot for parkering ved sykkelvei?

Anbefalte innlegg

Hei,

Denne saken er mest for at andre folk skal slippe å lete like lenge som meg etter informasjonen hvis de blir bøtelagt på samme måte, men håper på noen innspill som kan bekrefte eller avkrefte mine funn.

Jeg har fått en bot med begrunnelse "stanset i veikryss eller nærmere enn 5m".

Følgende er en illustrasjon av situasjonen: https://imgur.com/a/YHrOD

Min bil er illustrert som Bil 1, men jeg observerte også at Bil 2 var bøtelagt.

Bilen sto inntil fortauet som har en ubrutt linje av fortauskant. Ved siden av bilen er det et skilt som indikerer gang og sykkelvei, med "kjøring til eiendommene tillatt" skrevet under skiltet.

Altså er det mulig å kjøre fra hovedveien inn på gang og sykkelveien for de som skal til sine eiendommer.

Hvis vi ser tilbake til begrunnelsen av boten står det skrevet at bilen "stanset i veikryss eller nærmere enn 5m". Ettersom bilen ikke står "i" veikrysset må det bety at bilen står nærmere enn 5m fra veikrysset. I følge https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§17 punkt 1.b) står det skrevet at "Det er forbudt å stanse i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde".

Ettersom fortauskanten aldri runder av, siden fortauet går parallelt med bilveien, er spørsmålet om det jeg står parkert ved er et veikryss i det hele tatt. Og i såfall, hvor skal man faktisk måle fra det? Er det i en 5 meters radius fra kanten der fortauene møter? det virker i såfall veldig tilfeldig.

Jeg vil tro at i verste fall kan dette telle som en inn/utkjørsel, og den er ikke blokkert på noen som helst måte, så dermed burde det heller ikke være mulig å bøtelegge meg i henhold til https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§17 punkt 2.a)

Jeg er i prosess med å sende inn klage, men ville først sjekke at jeg ikke har oversett noe, og fremskaffe denne informasjonen på et samlet sted slik at andre kan finne ut av om de har klagegrunn litt enklere.

Mvh,

Mildt irritert billist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis fortauskanten er nedsenket er det en utkjørsel og ikke et vegkryss, da har begge bilene lov å stå parkert der. 
Altså om bilene som kjører inn til eiendommen kjører over fortauet kan du si, da er det utkjørsel.

Hvis fortauet runder av eller slutter er det vegkryss.

Dette er etter dom fra Høyesterett, hvor det er gjort klart at bilist skal ha visuelle tegn for å skille mellom utkjørsler og vegkryss.

Det er mulig utkjørselen står oppført som offentlig/kommunal veg i offentlige registere, men er feilaktig merket som utkjørsel.

Jeg tror ikke du har brutt noen trafikkregler, men parkeringsvaktene gjør feil de også. Du kan ikke klage til Parkeringsklagenemda for de har kun private parkeringsplasser, ikke offentlig.
Skal du klage dette inn tror jeg det blir en rettsprosess som kan ta årevis om de anker.

Boten du fikk var vel på 900kr, så P-vakten har tatt deg for en parkeringsforseelse av det groveste sjiktet.. Det er surt, særlig om du har parkert riktig og forskriftsmessig.

Denne grå bilen som står parkert på en asfaltert plass utenfor veien ville blitt bøtelagt av betjent nr 13 i Bergen. Også denne boten på 900kr.
Veien til høyre med garasjen er nemlig et vegkryss :)

https://www.google.no/maps/@60.3682353,5.3484177,3a,75y,243.59h,60.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1siFFhQYJUD9iUPRGlEJvTIw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Det er forresten ingen klar definisjon på vegkryss og utkjørsel, men hvis veien går til 5 husstander eller mer er det gjerne snakk om offentlig vei som danner et vegkryss.
Men du må sjekke trafikale kartet på internett for å være sikker, der er det fargekoder på veier som viser om de er privat (utkjørsel) eller offentlig (vegkryss).

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis fortauskanten er nedsenket er det en utkjørsel og ikke et vegkryss, da har begge bilene lov å stå parkert der. 

Altså om bilene som kjører inn til eiendommen kjører over fortauet kan du si, da er det utkjørsel.

Dette er etter dom fra Høyesterett, hvor det er gjort klart at bilist skal ha visuelle tegn for å skille mellom utkjørsler og vegkryss.

Det er mulig utkjørselen står oppført som offentlig/kommunal veg i offentlige registere, men er feilaktig merket som utkjørsel.

Jeg tror ikke du har brutt noen trafikkregler, men parkeringsvaktene gjør feil de også. Du kan ikke klage til Parkeringsklagenemda for de har kun private parkeringsplasser, ikke offentlig.

Skal du klage dette inn tror jeg det blir en rettsprosess som kan ta årevis om de anker.

Boten du fikk var vel på 900kr, så P-vakten har tatt deg for en parkeringsforseelse av det groveste sjiktet.. Det er surt, særlig om du har parkert riktig og forskriftsmessig.

Denne grå bilen som står parkert på en asfaltert plass utenfor veien ville blitt bøtelagt av betjent nr 13 i Bergen. Også denne boten på 900kr.

Veien til høyre med garasjen er nemlig et vegkryss :)

https://www.google.no/maps/@60.3682353,5.3484177,3a,75y,243.59h,60.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1siFFhQYJUD9iUPRGlEJvTIw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Det er forresten ingen klar definisjon på vegkryss og utkjørsel, men hvis veien går til 5 husstander eller mer er det gjerne snakk om offentlig vei som danner et vegkryss.

Men du må sjekke trafikale kartet på internett for å være sikker, der er det fargekoder på veier som viser om de er privat (utkjørsel) eller offentlig (vegkryss).

Tusen takk for innsikten. 

Har du en link til det fargekodete kartet? Jeg finner bare dette: http://www.vegvesen.no/trafikkbeta?lat=60.34759&long=5.34047&zoom=11&listView=false

Jeg kan vel likegodt være konkret og vise til google streetview for nøyaktig informasjon. https://www.google.no/maps/@60.3592377,5.3714753,3a,75y,271.05h,72.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1siKPeg77_0HsZEqbZDgNNmQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=no

Jeg stod hvor den grå bilen står på streetview.

Jeg hadde tenkt å prøve meg på å klage ved https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/trafikk-reiser-og-samferdsel/veg-og-vegtrafikk/parkering/klage-pa-parkeringsgebyr-kontrollsanksjon-og-tilleggsgebyr-piggdekk

Pleier de ikke være medgjørlige?

Lenke til kommentar

https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/vegreferanse:-29904.06566658:6730324.3844146/hvor:(kommune:(~1201))/@-29909,6730284,15

K som første bokstav i vegreferanse, da er den kommunal.

Det du kan klage på er at det ser ut som en utkjørsel på grunn av nedsenket fortauskant. Siden det er et vegkryss tror jeg faktisk du får vikeplikt fra høyre for den veien.
Du skal være særskilt aktsom for å sjekke alle mulige småveier og stier på vegkartet på nett. 

Noen steder er det ingen som oppdager at det er forbudt å parkere, etter min mening burde da ingen bøtelegges der før det ble satt opp skilter.

Helt ærlig tror jeg ikke du får medhold uten å dra saken gjennom rettsvesenet i årevis. Og det er god sjanse for at du taper også, veien er jo kommunal og da er det vegkryss. Men det koster ingenting å klage, det er bare å forsøke :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er per def. en avkjørsel. Det er en gs-veg hvor det er tillatt å kjøre til eiendommer → biltrafikk har vikeplikt for syklister/myke trafikanter her.

Parkeringsbetjenten har nok blitt forvirret av vegnavnet på GS-vegen. En vanlig regel er at alle veger som møtes er kryss, men bortsett fra navnet på GS-vegen her, så viser alt annet at det er en avkjørsel. 

Jeg hadde skrevet i klaget at dette er en avkjørsel, ikke et kryss. Viser til g/s-skilt og nedsenket kanstein. 

Bruk begrepet "avkjørsel". Det er noe som eksisterer i statens vegvesens håndbøker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Dette forvirrer meg. Som bilist skal man ha visuelle tegn for å kunne skille mellom utkjørsel og kryss, men det finnes ingenting som definerer forskjellen mellom disse. Det virker også noe upraktisk om man skal rekke å telle husstander for å avgjøre om man har vikeplikt eller ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det skiltet gang- og sykkelvei er det en nok en vei og dermed et veikryss. Det som avgjør om det er inn- utkjørsel eller vei er om den er åpen for alminnelig ferdsel eller ikke. For å være det må det være lov for alle å ferdes der og det må være et visst behov for allmennheten å kjøre inn på veien. Der kommer antall boliger osv. inn i bildet. Om det er kommunal eller privat vei har ingenting å si. Så hvis ikke gang- og sykkelveien ender blindt i en liten husklynge på tre-fire hus er det nok boten riktig rent juridisk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...