Redaksjonen. Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Gikk langt for å hindre at det var mulig å teste det virkelige utslippet.Forskere har funnet den skjulte koden i juksebilene til Volkswagen Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Horfor kaller man det for juks? Har Volkswagen noensinne hevdet at utslippene i normal trafikk ville være desamme som i testene? Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Ingen biler har forbruk av det som "loves" heller, 0,5 liter på mila er nærmere 0,7liter. Men igjen, buhu, hvem faen bryr seg, *crycry*. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg sverreb Skrevet 23. mai 2017 Populært innlegg Del Skrevet 23. mai 2017 Horfor kaller man det for juks? Har Volkswagen noensinne hevdet at utslippene i normal trafikk ville være desamme som i testene? I VW's tilfelle var det kode som var spesifikt lagd for å gjenkjenne at den var på en testbenk og tunet om motoren til å passere testene. Presumptivt anså de ikke bilene til å være attraktive om de ville kjøre motoren i det regimet i vanlig bruk. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Frobe Skrevet 23. mai 2017 Populært innlegg Del Skrevet 23. mai 2017 Horfor kaller man det for juks? Har Volkswagen noensinne hevdet at utslippene i normal trafikk ville være desamme som i testene? Ville VW lagt seg flat og gitt fra seg 130 milliarder kroner hvis de trodde de hadde hatt en sjanse til å bestride anklagene om juks? VW vet at de har jukset for å forfalske de offisielle testene, og de vet at de ikke har noen sjanse til å slippe unna. 16 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Det jeg aldri finner forklart i noen artikler som beskriver dieselskandalen, er nøyaktig hvordan er det bilen blir påvirket til å kunne oppnå det reduserte utslippet. Reduseres motorkraften? Filtrerer den luften flere ganger? Påvirker det kjøretøyets kjøreevne på noen måte? 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Jeg tror jeg leste at motorkraften reduseres. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 (endret) Det jeg aldri finner forklart i noen artikler som beskriver dieselskandalen, er nøyaktig hvordan er det bilen blir påvirket til å kunne oppnå det reduserte utslippet. Reduseres motorkraften? Filtrerer den luften flere ganger? Påvirker det kjøretøyets kjøreevne på noen måte? Jeg vet ikke hvordan det blir gjort i praksis, men for NOx som er hva jeg tror dette dreidde seg om så vet vi hvilke vilkår som må endres. Dannelse av NOx er en endoterm reaksjon som krever fritt N2 og O2 og høy temperatur og/eller trykk. Elementene finnes i atmosfæren og suges inn i motoren, og N2 reagerer ikke i forbrenningen, så de får vi ikke justert. O2 kan imidlertid forbrenne H og C i hydrokarbonene, så avhengig av hvor rik forbrenningsmiksen er kan man justere på fritt O2. Trykket er ganske gitt av motorens geometri, så bortsett fra å skru på ventiltiming er det lite man kan gjøre normalt (Men det finnes variabel-geometri motorer så umulig er det ikke). Den siste parameteren er temperaturen, så om man kan få lavere temperatur blir det mindre NOx. Nå er det imidlertid slik at dieselmotorer henter sin økte virkningsgrad fra å ha høyere temperatur samt å sikre total forbrenning ved å ha et oksygenoverskudd. Høyere temperatur kommer med høyere kompresjon. (Fundamental termodynamikk: Maksimal oppnåbar virkningsgrad stiger med høyere temperaturdifferanse) bensinmotorer må i motsetning ha lavere kompressjon fordi de er avhengige av en tennplugg for detonasjon, og kan ikke basere seg på termisk sjokk fra kompressjonen slik en diesel gjør. De har også normalt oksygenunderskudd. Dermed vet vi at det du må gjøre for å redusere NOx fra motoren* må nødvendigvis redusere ytelsen eller virkningsgraden, helt uavhengig av hvordan det gjøres. Vi kan jo teoretisere litt hvordan det kan gjøres. F.eks bruke rikere drivstoffmiks (redusere fritt o2), eller redusere ladetrykk fra turboer, reduserer effektiv kompresjon. Men jeg vet ikke om dette var det de gjorde. *) Det er naturligvis mulig å redusere NOx etter motoren før det slippes ut. Dette er hva ureasystemer gjør (adblue) Endret 23. mai 2017 av sverreb 6 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Nedsoting av diesel partikkelfilter og motoren i sin helhet som følge av at EGR må brukes veldig aggressivt for å nå NOx målet, er også et tema for mange motorer. Det er nevnt i den omtalte rapporten også. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Ingen biler har forbruk av det som "loves" heller, 0,5 liter på mila er nærmere 0,7liter. Men igjen, buhu, hvem faen bryr seg, *crycry*. Akkurat det har veldig mye med kjørestil å gjøre. Jeg fikk en bil som var oppgitt til 0,8l på mila til å gå på 0,45l på mila. Det var sikkert veldig dritt å kjøre bak meg da. Jeg brøt fartsgrensene en del i bakker og var mentalt sliten etter en kjøretur. Hvis jeg derimot gikk opp til 0,65l på mila kunne jeg kjøre relativt normalt med en god del mindre bensinforbruk en før. 2 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Joda, hvis man absoullt går inn for å være en fare og ett irritasjonsmoment for alle andre så går det nok. Men hadde man heller brukt større motorer og ingen turbo så kunne man fått noe ut av det? Endret 24. mai 2017 av meg0709 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Ingen biler har forbruk av det som "loves" heller, 0,5 liter på mila er nærmere 0,7liter. Men igjen, buhu, hvem faen bryr seg, *crycry*. Det er null stress å klare å holde seg på omtrent samme nivå som forbruksdataene fra fabrikken. Det handler om å kunne økonomikjøring uten at det betyr man må kjøre like sakte som en traktor på motorveien. Hvis du bommer så mye som eksempelet ditt, så er det deg det er noe galt med - ikke bilen din. 2 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Ingen biler har forbruk av det som "loves" heller, 0,5 liter på mila er nærmere 0,7liter. Men igjen, buhu, hvem faen bryr seg, *crycry*. Det er null stress å klare å holde seg på omtrent samme nivå som forbruksdataene fra fabrikken. Det handler om å kunne økonomikjøring uten at det betyr man må kjøre like sakte som en traktor på motorveien. Hvis du bommer så mye som eksempelet ditt, så er det deg det er noe galt med - ikke bilen din. Det har også mye å si hvordan kjøremønsteret er: På langtur (mer enn 3 timer på gode veier og cruisecontrol) er jeg nede i 0,4 L/mil eller mindre. På daglig kjøring til og fra jobb eller butikken (mindre enn en halvtime) er jeg oppe i 0,7 L/mil eller mer. 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Horfor kaller man det for juks? Har Volkswagen noensinne hevdet at utslippene i normal trafikk ville være desamme som i testene? Hvis tilsvarende modeller fra andre produsenter klarer "kravene" uten juksesoftware så er det vel juks? De jukser seg til bedre utslipp enn hva de gjør i den virkelige verden og jukser når de merker at de er i testrunden. 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Det som er interessant er at ingen av de andre produsentene har brisket seg nevneverdig med disse nyhetene. Nå sist måned er det Daimler (Mercedes Benz) og Fiat/Chrysler som er i ilden for å ha jukset med sine motorer. 3 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Ingen biler har forbruk av det som "loves" heller, 0,5 liter på mila er nærmere 0,7liter. Men igjen, buhu, hvem faen bryr seg, *crycry*. Det er null stress å klare å holde seg på omtrent samme nivå som forbruksdataene fra fabrikken. Det handler om å kunne økonomikjøring uten at det betyr man må kjøre like sakte som en traktor på motorveien. Hvis du bommer så mye som eksempelet ditt, så er det deg det er noe galt med - ikke bilen din. Skulle likt å se mr perfekt klare oppgitt forbruk på alt som kan krype å gå, gleder meg. Du sa også på omtrent samme nivå, noe som ikke er på nøyaktig samme nivå, så du feiler jo selv. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Bensinmåligen er foretatt på en testsyklus som er lik for alle biler. Altså er avviket mellom faktisk forbruk og reelt forbruk sammenlignbart mellom alle biler. "Jukset" består i at denne testsyklusen er for snill - men det er likt for alle. Når en av produsentene jukser på den måten som VW har gjort, så blir det ikke lenger likt for alle. Dessuten klarer ikke bilen utslippskravene, og blir dermed ulovlig å selge. Utslipp er helseskadelig. Endret 24. mai 2017 av Emancipate 3 Lenke til kommentar
HSPalm Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Det jeg aldri finner forklart i noen artikler som beskriver dieselskandalen, er nøyaktig hvordan er det bilen blir påvirket til å kunne oppnå det reduserte utslippet. Reduseres motorkraften? Filtrerer den luften flere ganger? Påvirker det kjøretøyets kjøreevne på noen måte? Last ned PDFen som er linket til i artikelen og les fra "II. TECHNICAL BACKGROUND" på side 2, der står det hvilke metoder som kan brukes for å minimere forurensning og hva de forskjellige tiltakene går på bekostning av. Det står også hvilke triks som var brukt i skandalesaken omtalt i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Det jeg aldri finner forklart i noen artikler som beskriver dieselskandalen, er nøyaktig hvordan er det bilen blir påvirket til å kunne oppnå det reduserte utslippet. Reduseres motorkraften? Filtrerer den luften flere ganger? Påvirker det kjøretøyets kjøreevne på noen måte? En forbrenningsmotor får høyest virkningsgrad når mest mulig av drivstoffet forbrennes når stemplene akkurat har passert øvre dødpunkt. Da får vi maksimum temperatur og trykkøkning for en gitt mengde drivstoff. Desverre er dette også optimalt for at N2 og O2 (fra innsugningslufta) skal reagere og danner gassene NOx (x-en viser at antall oksygen atomer kan variere,) Så for å oppnå reduksjon i NOx sprøytes drivstoffet inn litt senere enn det som er optimalt i forhold til drivstofforbruket. Da blir ikke maks trykk og temperatur like høyt, og resultatet er at NOx utslipp reduseres ganske betydelig, mens drivstofforbruk (og CO2 utslipp) går litt opp. I motorbransjen ser man gjerne på NOx som et forholdsvis "ufarlig" utslipp, i og med at det før eller senere vil reagere tilbake til N2 og O2, slik at det bare er et "lokalt problem". CO2 derimot er et globalt problem, og drivstofforbruk er jo viktig i konkuransesammenheng (kundenes driftsutgifter). 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Ingen biler har forbruk av det som "loves" heller, 0,5 liter på mila er nærmere 0,7liter. Men igjen, buhu, hvem faen bryr seg, *crycry*. Det er null stress å klare å holde seg på omtrent samme nivå som forbruksdataene fra fabrikken. Det handler om å kunne økonomikjøring uten at det betyr man må kjøre like sakte som en traktor på motorveien. Hvis du bommer så mye som eksempelet ditt, så er det deg det er noe galt med - ikke bilen din. Skulle likt å se mr perfekt klare oppgitt forbruk på alt som kan krype å gå, gleder meg. Du sa også på omtrent samme nivå, noe som ikke er på nøyaktig samme nivå, så du feiler jo selv. Omtrent oppgitt forbruk skal jeg klare på enhver bil ja. Åpenbart skriver jeg omtrent og ikke nøyaktig, for det kommer jo helt an på hvor du kjører og trafikkbildet rundt deg. Om bilprodusenten har oppgitt 0,50 på blandet kjøring og jeg er på 0,55 over tid, så vil jeg tørre å påstå at jeg er omtrent på samme nivå. Du skisserer en økning på 40% i trafikken, noe som er helt ekstremt sløsing med drivstoff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå