Simen1 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Flytrafikk kan godt tillates i samme form som i dag, men det bør arbeides for en internasjonal avtale som forbyr subsidiering av flytrafikk generelt og påbyr et vist avgiftsnivå på drivstoffet. Blant annet lovlig skatteunndragelse (tax-free)-systemet bør avvikles. Det vil gjøre flyreiser dyrere og gi det tilbake det luksus-preget flyreiser hadde for noen tiår siden. Noen følgekonsekvenser vil være økt fokus på nettmøter i både jobb og privat sammenheng. Må man reise så vil lønnsom tog/bil-avstand øke sammenlignet med fly og dermed redusere noe av den mest lokale flytrafikken. Avgiftene bør ligge på drivstoffet og ikke seteantallet, passasjertallet, vekt, motoreffekt eller noe sånt. Det vil blant annet gi el-fly et fortrinn i konkurransen mot de tradisjonelle. Ikke at det vil gjøre noe nevneverdig ennå, men hvis det kan fremskynde elektrifiseringen av lokalfly med noen år så er det bare velkomment. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Det er en god del del av reiser i verden som også er i forretningsøyemed. Paris er ellers byen med mest turister årlig. Jeg tror det er rimelig viktig for dem å også opprettholde flytrafikken i landet. Et lite land som Nederland har jo KLM og Schiphol, tipper det skaper mye verdier i Nederland. En nedgang i flytrafikk for alle formål vil og bety og gå tilbake med den globaliseringen vi har i dag med økt samarbeid, med flere og flere mennesker som drar til andre land osv. Og globaliseringen har vært viktig for økt global verdiskapning. Og turisme fra Norge er jo aktiv utjevning i verden eksempelvis. Alt har en konsekvens, så det å sette regler og restriksjoner vil ikke være lett. Hva skal tillates, hva skal ikke? Og første i rekken bør uansett være oljesjeikene som subsidierer fly. Globalisering fremmes av handel, i liten grad av turisme. Jeg snakker forøvrig om total verdiskapning. AtW Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Maglev bruker bare 1/4 av strekningen til et konvensjonelt høyhastighetstog for å akselerere opp til 300 km/t. Sikker på dette? Jeg har reist en del med høyhastighetstog i Kina, både Maglev og konvensjonelle høyhastighetstog.. Alltid når jeg har reist har topphastigheten vært 300 km/t for begge typer, men det er regulert av sikkerhetshensyn. Klokket akselerasjonen på Maglev til ca 90 sekunder på 0 - 270, det vil si 3 km/t per sekund. Har ikke klokket akselerasjonene på konvensjonelle høyhastighetstog, men ser at japanske Shinkansen oppgir 2,6 km/t per sekund. Konvensjonelle høyhastighetstog er minst like støysvake og behagelige som Maglev innendørs. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Globalisering fremmes av handel, i liten grad av turisme. Jeg snakker forøvrig om total verdiskapning. AtW Og til handel trenger du og fly. Mye flyvning. Selv vår "miljøvennlige" "naturvennlige" fiskeindustri: http://www.intrafish.no/nyheter/1215828/dhl-med-ny-innlands-fraktrute-i-norge Så når MDG sier mer sjømat, mindre fly så lurer jeg på hvem de har tenkt å selge fisken til? Vi må selge til Asia. I dag kan vi ikke få fisk til Asia uten fly. Skal slike flyvninger og begrenses? Er de og unødvendige? Og turisme er og mye verdiskapning.... Lenke til kommentar
LFTR Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Maglev bruker bare 1/4 av strekningen til et konvensjonelt høyhastighetstog for å akselerere opp til 300 km/t. Sikker på dette? Jeg har reist en del med høyhastighetstog i Kina, både Maglev og konvensjonelle høyhastighetstog.. Alltid når jeg har reist har topphastigheten vært 300 km/t for begge typer, men det er regulert av sikkerhetshensyn. Klokket akselerasjonen på Maglev til ca 90 sekunder på 0 - 270, det vil si 3 km/t per sekund. Har ikke klokket akselerasjonene på konvensjonelle høyhastighetstog, men ser at japanske Shinkansen oppgir 2,6 km/t per sekund. Konvensjonelle høyhastighetstog er minst like støysvake og behagelige som Maglev innendørs. Hastighet Konvensjonelle høyhastighetstog reduserer nå hastigheten. Kineserne senker farten til 300km/t. Europa fra 300 til 250. Tyskerne har økt hastigheten på sitt maglev fra 450 til 500. Banen i Shanghai har en teknisk toppfart på 500km/t, men fordi banen bare er 30km lang kjører man i 430. Annenhver tur går i 300km/t. Man taper noen få sekunder. Hele turen fra flyplassen til byen tar bare 7-8 minutter. Redusert fart har ingenting med sikkerheten å gjøre. Akselerasjon Formler for sammenheng mellom følgende parametre… strekning (s), fart (v), tid (t), akselerasjon (a), s=v*t, a=v/t Tysk maglev (som går i Shanghai) kan akselerere i 1m/s/s. Dine tall for maglev i Kina er t=90s, v=270km/t, a=3km/t/s. v=270km/t = 75m/s, a=v/t = 75m/s/90s = 0,83m/s/s Konvensjonelle tog begynner å dabbe av ved 50-60 km/t. Maglev (tysk og japansk) holder akselerasjonen til 300km/t. ICE 3 ligger på rundt 0,6. TGV har 0,4, men holder lenger. Transrapid bruker bare 5km på å akselerere til 300km/t. Konvensjonelle tyske og franske tog bruker typisk 20km. Shinkansen har flere ulike typer tog. E5 gjør bare 0,48m/s/s og den er fra 2009. 800 har en akselerasjon på 0,7m/s/s og den er fra 2004, men det er et mini-shinkasen tog. Støy Innendørs støy er viktig, men det er også utendørs støy. Transrapid i 200 km/t lager mindre lyd enn luftanlegget. Transrapid i 300 km/t lager ikke mer lyd enn et lokaltog. Shanghai har Transrapid 08. Tyskerne har nå utviklet 09. Link til rapport utarbeidet av det uavhengige konsulentbyrået Dornier. Rapporten inneholder en rekke tekniske parametre (støy på side 26). http://archives.republicans.transportation.house.gov/Media/File/110th/Rail/3-20-07--roundtable-Brady-dornier.pdf https://www.facebook.com/groups/magnettagskandinavien/ Endret 28. september 2017 av LFTR Lenke til kommentar
LFTR Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Globalisering fremmes av handel, i liten grad av turisme. Jeg snakker forøvrig om total verdiskapning. AtW Og til handel trenger du og fly. Mye flyvning. Selv vår "miljøvennlige" "naturvennlige" fiskeindustri: http://www.intrafish.no/nyheter/1215828/dhl-med-ny-innlands-fraktrute-i-norge Så når MDG sier mer sjømat, mindre fly så lurer jeg på hvem de har tenkt å selge fisken til? Vi må selge til Asia. I dag kan vi ikke få fisk til Asia uten fly. Skal slike flyvninger og begrenses? Er de og unødvendige? Og turisme er og mye verdiskapning.... Fisk kan fraktes fra Nord-Norge og Vestlandet vha maglev til Oslo, Sverige, Finland, Russland, Kina, Japan. Laks skal ha et par dager å modnes på i isoporkartongene sine fyllt med is. PS. Krever visjonære politikere. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 PS. Krever visjonære politikere. LOL. Nei, krever gjennomgående Maglev fra Nord-Norge til Japan Lenke til kommentar
LFTR Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) PS. Krever visjonære politikere. LOL. Nei, krever gjennomgående Maglev fra Nord-Norge til Japan En er så klart avhengig av internasjonalt samarbeid, som vi er avhengige av i andre sammenhenger også. Kina har bygget høyhastighetsmaglev og utvikler nå sitt eget. De bygger også lavhastihetsmaglev så de får erfaring med det. Russland har hatt diskusjoner om å uvikle og bygge maglev. Håper og tror at den tyske T-profilen blir maglev standard. Sverige har en pågående diskusjon om høyhastighetsbaner. Norge har ikke politisk flertall for høyhastighetsnett pr i dag. Japanerne har utviklet sitt eget maglevsystem, som de vil implementere i eget land og USA. PS. Forslaget var så klart megastort og megavisjonært ;-) PS. LOL til flyturer for vanlige folk for noen tiår siden også ;-) Endret 28. september 2017 av LFTR Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 For noen tiår siden var allerede prisene falt til dagens nivå. Skummelt så raskt tiden går. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Kineserne hadde vært med på jernbane mellom Kina og Europa gjennom Russland. Men maglev? Japan + Kina importerer laks for 6,2 milliarder kroner. Vet ikke hvor mye for Sør-Korea, men og en del. Si 8 milliarder totalt. Det er ikke så mye..... DHL la nettopp til et ekstra fly Oslo-Seoul for sjømat. Så de har nå 2 avganger i uken fra Oslo til Seoul og så videre til Shanghai. Også SAS og Korean Air frakter fisk. DHL har og fly fra Lakselv til Gardemoen, så de kan frakte sjømat fra Nord-Norge til Seoul på 20 timer. Og all sjømat er ikke laks! Kineserne tenker megastort og har store visjoner. Men selv for dem så kommer ikke maglev bane til å gi noe mening. Maglev er for mennesker, maglev godstog i si 500 km/t ville være utrolig lite effektivt. Det er så lite vits og. Fordi du kan bygge en bane med mye mer kapasitet med vanlig godstog i 100-200 km/t. Det vil hjelpe miljøet utrolig mye og du vil få elektrisk transport mellom Kina og Europa for all slags mulig som fraktes frem og tilbake. Så det er det jeg mener. Selv om ideen om tog mellom Kina og Europa er god, så vil den ikke kunne erstatte fly, fordi da må du som du sier ha maglev. Og Maglev kommer fortsatt til å være dårligere enn fly, og helt latterlig dyrt. Selv om du har det som kombo (passasjer + last). Du får vel flybillett til Kina for litt over 3000 kr. Det er helt latterlig at du kan fly så langt, og det er kun 3000 kr. Og en billettpris på 3000 kr for toget kommer aldri til å betale seg. Kan ikke være dyrt, fordi fly er raskere. Og ikke noe marked for tog som Orientekspressen. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Maglev bruker bare 1/4 av strekningen til et konvensjonelt høyhastighetstog for å akselerere opp til 300 km/t. Sikker på dette? Jeg har reist en del med høyhastighetstog i Kina, både Maglev og konvensjonelle høyhastighetstog.. Alltid når jeg har reist har topphastigheten vært 300 km/t for begge typer, men det er regulert av sikkerhetshensyn. Klokket akselerasjonen på Maglev til ca 90 sekunder på 0 - 270, det vil si 3 km/t per sekund. Har ikke klokket akselerasjonene på konvensjonelle høyhastighetstog, men ser at japanske Shinkansen oppgir 2,6 km/t per sekund. Konvensjonelle høyhastighetstog er minst like støysvake og behagelige som Maglev innendørs. Hastighet Konvensjonelle høyhastighetstog reduserer nå hastigheten. Kineserne senker farten til 300km/t. Europa fra 300 til 250. Tyskerne har økt hastigheten på sitt maglev fra 450 til 500. Banen i Shanghai har en teknisk toppfart på 500km/t, men fordi banen bare er 30km lang kjører man i 430. Annenhver tur går i 300km/t. Man taper noen få sekunder. Hele turen fra flyplassen til byen tar bare 7-8 minutter. Redusert fart har ingenting med sikkerheten å gjøre. Akselerasjon Formler for sammenheng mellom følgende parametre… strekning (s), fart (v), tid (t), akselerasjon (a), s=v*t, a=v/t Tysk maglev (som går i Shanghai) kan akselerere i 1m/s/s. Dine tall for maglev i Kina er t=90s, v=270km/t, a=3km/t/s. v=270km/t = 75m/s, a=v/t = 75m/s/90s = 0,83m/s/s Konvensjonelle tog begynner å dabbe av ved 50-60 km/t. Maglev (tysk og japansk) holder akselerasjonen til 300km/t. ICE 3 ligger på rundt 0,6. TGV har 0,4, men holder lenger. Transrapid bruker bare 5km på å akselerere til 300km/t. Konvensjonelle tyske og franske tog bruker typisk 20km. Shinkansen har flere ulike typer tog. E5 gjør bare 0,48m/s/s og den er fra 2009. 800 har en akselerasjon på 0,7m/s/s og den er fra 2004, men det er et mini-shinkasen tog. Støy Innendørs støy er viktig, men det er også utendørs støy. Transrapid i 200 km/t lager mindre lyd enn luftanlegget. Transrapid i 300 km/t lager ikke mer lyd enn et lokaltog. Shanghai har Transrapid 08. Tyskerne har nå utviklet 09. Link til rapport utarbeidet av det uavhengige konsulentbyrået Dornier. Rapporten inneholder en rekke tekniske parametre (støy på side 26). http://archives.republicans.transportation.house.gov/Media/File/110th/Rail/3-20-07--roundtable-Brady-dornier.pdf https://www.facebook.com/groups/magnettagskandinavien/ Utviklingen av togene har ikke stått stille siden denne rapporten ble utgitt i 2006. Stadlers FLIRT-er har en akselerasjon på 1,1 m/s², likeså dobbeltdekkervarianten KISS. Med en toppfart på 200 km/t er FLIRT-ene riktignok ikke ekte høyhastighetstog, men det sier noe om utviklingen. Uansett teknologi, begrenses akselerasjon og vanlig nedbremsing av passasjerenes tryningsfaktor, hvis en ikke skal innføre setebelter. Også utvendig og innvendig støy er redusert. Pål Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå