Gå til innhold

Huawei haler innpå Apple

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innen 5-10 år tror jeg hverken Apple eller Samsung vil klare seg i konkurransen mot f.eks. Huawei. Dessverre.

Er det dessverre. For 10 år siden var fremdeles Nokia en betydelig aktør, realiteten er at det stadig vekk vil komme nye aktører som overtar markedsandeler. Om 10 år kan det også ha kommet et nytt "teknologiskift" som gjør dagens smarttelefoner lite relevante.

Men om ikke det skjer tror jeg ikke Huawei med flere har konkurrert Samsung og Apple ut av markedet. Apple er ikke opptatt av markedsandeler i et mindre betalingsvillig marked, de er opptatt at high-end. Samsung vil også klare seg - de som ryker er LG, Sony og HTC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge skal vi fortsette å kalle dem "Kina-mobilene" før vi tar merkene på alvor?

Forresten var/er jeg en av de som holder det for en mulighet at Samsung på sikt kan gå over til Tizen for å ha kontroll over systemet og tjene mer, som Apple. Android skal før eller senere byttes ut, det er bygget fra grunnen til å være et OS for en telefon, ikke for å tilgjengeliggjøre en personal cloud med hardware-agnostiske tjenester på hvilken enhet du vil inklusive telefonen din. Google jobber allerede med (minst) en erstatter og det virker sannsynlig at et AI-sentrisk OS fra Google både har mindre fokus på apper, mindre fokus på touch som primært UI, og mer fokus på egne tjenester.

Samsung derimot, gikk nettopp på en skikkelig skrell når sikkerheten på Tizen ble evaluert, jeg tror ikke Tizen er i nærheten av å bli god nok til at Tizen-planen skal virke, og jeg tror heller ikke Tizen er "hardware-agnostisk nok". Selv om det allerede i dag er bygget for telefoner, klokker, TVer med mer, virker det mer som et alternativ til Android, Android TV, Android Wear enn Androids erstatter.

Lenke til kommentar

Ja, Android er i dag det Symbian en gang var - så får vi ha tiltro til at Google er bedre på å disrupte seg selv enn Nokia. Og Microsoft, for den saks skyld. Alt tyder på at Google er på rett vei til å bytte ut egen plattform (som Nokia forsåvidt var med Maemo IMHO). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...