HDSoftware Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Folkens... Har følgende behov: På jobben bruker jeg min Workstation som er proppet med kraft og raske SSD disker Når jeg ikke er på jobben så bruker jeg min laptop, som på ingen måte kan måle seg med jobb PC Min jobb er utvikling og bruker bl.a. Visual Studio Det jeg har i skrivende stund er et share på laptoppen der alle prosjektene ligger. Dette fungerer, men er langt fra optimalt. Disken på laptoppen er treg og siden alt går over nett (100Mb) så blir ikek saken noe serlig bedre. Grunnen til at jeg gjør det slik er at jeg kan ta med meg jobben hvor som helst på en kjapp og grei måte. Jeg har ikke lyst å fortsette på denne måten. Jeg har lyst til å utnytte workstation i arbeidstiden for å være mere effektiv. Så jeg tenker, hva med synkronisering i stedet? Jeg har jo Office365 og dermed ogsåp OneDrive på 1TB. Vil det være effektivt å bruke denne? Tenker jo på at OneDrive synker lokalt. Dermed kan jeg jo klappe sammen laptop og gå på toget og fortsette med det jeg drev med. Hva tenker dere om dette? Eller finnes det andre løsninger som er enda bedre? Jeg har tidligere brukt TFS til dette, men innimellom glipper det og da blir det opprydingsjobb på meg for å få TFS på beina igjen.. Alle tips mottas med takk :-) Lenke til kommentar
marwinism Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 imho, jeg hadde jobbet remote mot maskinen. Om det bare er koden du trenger kan du vel bruke git/svn? spørsmålet er jo hva du har slags filer som skal synkroniseres. Gode gamle dokumenter er en ting, men tusenvis av kildekodefiler er vel kanskje ikke så hensiktsmessig. Når jeg utvikler så bruker jeg bestandig git. Da henter jeg ned siste endringer når jeg er på en annen maskin. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2017 Jeg bruker TFS, men i prinsippet blir det likt. Jeg gjorde det på den måten tidligere, men da må man være forsiktig når man shelver. Glemmer man å ta av haka for "Preserve pending changes" så får man merkelige problemer etter hvert som skaper masse ekstra jobb. Var derfor jeg bare delte ut mappa på laptoppen for da kunne jeg bare ta med laptoppen og fortsette arbeidet hvor som helst. Eneste man måtte huske var å trykke SaveAll Som sagt så fungerer dette ypperlig, men det er til igjengjeld veldig tregt. Remote mot workstation er en optioin, men da er man avhengig av godt nett. Jeg jobber to timer hver dag på NSB vogn og vestfoldbanen er ikke akkurat kjent for å ha bra nett dekning. I praksis får man gjort svert lite matnyttig i VS over RDP på statsbanen ;-) Lenke til kommentar
marwinism Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Ja, nå har jeg ingen erfaringer med TFS eller så store prosjekter i VS (eller tog siden det nærmeste jeg kommer her i nord er kolonnekjøring liksom.. ) Men så lenge OneDrive klarer å synce filene kontinuerlig og man ikke får korrupte filer som jeg har opplevd i dropbox (dog det er noen år siden) så er kanskje det den beste løsningen. Kan VSTS være et alternativ? Det er jo i prinsippet GIT/TFS - men det skal være mye bedre og tettere integrert mot VS (iallefall de siste versjonene) Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2017 VSTS er vel klienten man bruker i VS så vidt jeg vet så jeg bruker jo den. Dermed kan jeg bruke shelving og det har jeg brukt tidligere med stort hell. Problemet er at det er veldig enkelt å glemme å fjerne haka som sier at filene skal tilbakestilles som de var før man sjekket ut. Glemmer man det så har man et problem neste gang man henter inn et shelveset og dermed må man igjennom en masse manuellt arbeide. Tror jeg skal gi OneDrive en try. Om det er vellykket så blir det bra. Legger isåfall inn en tilbakemelding i denne tråden om det funker.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 (endret) Git(Hub)er jo et naturlig valg for kode og relaterte filer, OneDrive, Jotta, Dropbox etc hvis man har mye annet og ønsker bruk av internett. Git integrerer også meget godt i VS/VS Code.Ellers har man ting som ResilioSync (https://www.resilio.com/, tidl. BTsync) som bruker BitTorrent-teknologi for å synkronisere data over lokalnettverk. Egner seg veldig godt for store datamengder, siden man man ikke belaster (trege) internettlinjer unødvendig, og man utsetter seg heller ikke for risiko knyttet til å overføre data på internett, hvis man ikke liker tanken på det. Gratis for "individuals", som jeg hvert fall tolker til at du kan bruke det i jobbsammenheng til å synce dine maskiner, men i utgangspunktet ikke beregnet på sync mellom flere bedriftsbrukere. Endret 23. mai 2017 av k-ryeng Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Git(Hub)er jo et naturlig valg for kode og relaterte filer, OneDrive, Jotta, Dropbox etc hvis man har mye annet og ønsker bruk av internett. Git integrerer også meget godt i VS/VS Code. Ellers har man ting som ResilioSync (https://www.resilio.com/, tidl. BTsync) som bruker BitTorrent-teknologi for å synkronisere data over lokalnettverk. Egner seg veldig godt for store datamengder, siden man man ikke belaster (trege) internettlinjer unødvendig, og man utsetter seg heller ikke for risiko knyttet til å overføre data på internett, hvis man ikke liker tanken på det. Gratis for "individuals", som jeg hvert fall tolker til at du kan bruke det i jobbsammenheng til å synce dine maskiner, men i utgangspunktet ikke beregnet på sync mellom flere bedriftsbrukere. Hey! Den var veldig bra :-) Den skal jeg test ut mer. Ser ut til å gjøre en kjempebra jobb.. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Åhhhhh!!!! Fillern! Funker ikke alikevel :-( Jeg stenger tråden fordi dette ikke har noe med at Resilio ikke gjør jobben sin, men rett og slett fordi TFS klienten i VS ikek greier å catche at jeg har gjort endringene på en anne nmaskin. Det blir dermed et virrvarr uten like hvis jeg på to maskiner sjekker ut filer i TFS. Resilio står derfor som en god løsning på synkroniseringen, men bruken av TFS ved siden av gjør at jeg ikke greier dette uansett hvordan jeg synker. Takker uansett for tipset :-D Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) TFS ligger vel stort sett i en MSSQL base? Tror du trenger noe mer enn filbasert synk for å få til den biten. Sett på denne? https://www.visualstudio.com/en-us/docs/setup-admin/tfs/install/install-proxy-setup-remote Leste gjennom tråden en gang til og fant ut at svaret mitt ikke er spesielt relevant... :-) Endret 24. mai 2017 av Flippo Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Er nok begrepsmissforståelser her. Nor jeg snakker om TFS så mener jeg det jeg har lokalt, og ikek serveren. Det heter sikkert noe annet men det husker jeg ikke hva eventuellt er. VSSC, VSSS eller noe sånt. Aner ikke. Altså - ingen MSSQL base å koble seg på, kunn filer på disk. Men du er inne på årsaken til at sync ikke funker, fordi den lokale "databasen" er vel en eller annen filstruktur ett eller annet sted, mulig skjult, mulig registry eventuellt noe helt annet, altså workspace databasen lokalt. Det er dette som gjør at dette ikke funker sammen. Hadde sync også oppdatert den lokale "HvaHarDuSjekketUtFraTFS" så kunne det funka, men nå blir det alt for mye teknisk surr til at jeg gidder bruke tid på det. Skulle bare ha noe enkelt. Shelving gjør jobben like bra. Hadde bare håpet å kunne slenge lokket på laptoppen, gå på toget og fortsette der jeg slapp. Med TFS (der sa jeg det igjen ;-)) så funker ikke dette.. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 TFS ligger vel stort sett i en MSSQL base? Tror du trenger noe mer enn filbasert synk for å få til den biten. Sett på denne? https://www.visualstudio.com/en-us/docs/setup-admin/tfs/install/install-proxy-setup-remote Leste gjennom tråden en gang til og fant ut at svaret mitt ikke er spesielt relevant... :-) Hehe, fort gjort.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå