Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor stanset, ratt låst ved rygging

Anbefalte innlegg

Hei

I går så sku min samboer rygge bilen ut av parkeringen etter en 8t arbeidsddag. Når ho rygget så skrudde motoren seg av og ratte låste seg. (Noe som skal skje når motoren slår seg av?) Dette er automat giret bil og er usikker om man kan kvele motoren når man har automatgir. Det var typiske trekk med at bilen blir kvelt pga feilgiring.

Varsellampe til olje kom opp men intet annet. Hun og kollegaene tok en sjekk før hun startet motoren igjen (Oljenivå, væske under bilen o.l.) og da gikk alt fint og hun kjørte hele veien hjem, ingen varsellampe.

Er dette noe jeg bør være redd for?

Noe jeg kan tenke meg har skjedd har hun har vært uforsiktig og kommet borti nøklene i tenningen med kneet eller lignende.

Takk for svar

Endret av Nians
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rattlåsen skal først slå seg på når nøkkelen tas ut av tenningslåsen.

Usikker om faktisk ratte har låst seg eller at hun synes at ratte er låst pga servostyringa ikke er aktivert siden motor er av. Kan rattlåsing oppstå når nøkkelen er fysisk inn i tenningslåsen?

Lenke til kommentar

Kan rattlåsing oppstå når nøkkelen er fysisk inn i tenningslåsen?

Ja, på bl.a. enkelte gamle toyota-modeller fra 80/90-tallet -men der er det en liten knapp som må trykkes inn for å vri nøkkelen til det siste hakket, nettopp for at rattlåsen ikke skal kunne gå på utilsiktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...