Gå til innhold

Skal forhåndsregistrere meg i mva registeret, hvor gjør jeg dette?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå akkurat registrert et AS i altinn. Jeg skal også forhåndsregistrere meg i merverdiavgiftregistreret da jeg kommer til å nå omsetning på 50 000 kr innen 3 uker, og i tillegg har anskaffelser på over 250 000 kr. Hvordan kan jeg forhåndsregistrere meg? Må virksomheten være registrert slik at man har et organisasjonsnummer først, eller kan jeg forhåndsregistrere meg allerede nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her får du vel alle svarene du trenger:

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/

 

"Forhåndsregistrering

I visse tilfeller kan det være aktuelt for deg å søke om registrering før omsetningen når grensen på 50 000 kroner (forhåndsregistrering). For å kunne forhåndsregistreres må du enten ha foretatt anskaffelser for minst 250 000 kroner som har direkte sammenheng med senere avgiftspliktig omsetning, eller at den avgiftspliktige omsetningen vil overstige beløpsgrensen senest innen tre uker fra det tidspunktet omsetningen igangsettes.

Det er imidlertid ikke adgang til forhåndsregistrering for betydelige anskaffelser dersom det antas at det vil gå mindre enn fire måneder fra søknadstidspunktet til registreringsgrensen nås.

Får du innvilget forhåndsregistrering, vil du få fradrag for inngående avgift når virksomheten kjøper inn utstyr før omsetningen er kommet i gang.

Det er skattekontoret som avgjør om betingelsene for registrering er til stede. Registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er gratis. Bare de som er registrert her har anledning til å legge til merverdiavgift ved fakturering. Da skal også bokstavene MVA stå bak organisasjonsnummeret på foretakets salgsdokumenter."

Endret av Spectralian
Lenke til kommentar

Ville sendt en melding til Skatteetaten på Altinn og hørt om de får registrert det for deg. Er nok lurt å ta dette med fagfolk fremfor å ta råd fra folk som kan kanskje utgi seg for å være noe annet her på nett. Nå har ikke jeg AS, men som innehaver av et ENK så pleier Skatteetaten å ha hjulpet rimelig raskt og effektivt om jeg har sendt de meldinger tidligere.

Endret av Spectralian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...