Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg prøver å holde hjemmet mitt noenlunde rent og pent, og klarer meg egentlig greit med midlene man kjøper på den lokale matbutikken, men jeg skal i løpet av kort tid være med å vaske ned en leilighet, og er redd det trengs sterkere saker til for å få det til å se bra ut.

 

Er det noen som har tips til hvordan man gjør rent litt på litt vanskelige områder?

 

Badet vet jeg trenger en skikkelig skrubb, da det er gummifuger som ser ut som de har blitt litt oransje eller rosa? Hva kan det være? Det er også en del kalkrester som kan se ut til å ha blitt "forstenet" ved kantene av dusjkabinettet.

 

Stekeovnen tror jeg ikke har blitt gjort rent lang lang tid. Den er klissete på innsiden. Det samme med ovnsviften. Her ser det ut til at det er forholdsvis lett å ta ut filtrene, men det har jeg ikke prøvd enda.

 

Den keramiske toppen blir ikke ren med vann og "kjøkkenvask". Har sett at man kan kjøpe en skrape av noe slag. Funker det? Hva med JIF skuremiddel?

 

De områdene er vel de verste, men man må jo vaske gulv og vegger også. Gulvet er parkett. Her har jeg hørt at vanlig zalo gjør susen. Er det greit å bruke det på gulvet? Hva med veggene?

 

Seriøse tips (som funker(!)) mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For rengjøring av keramisk platetopp så bruker vi "krem" tilegnet dette. Det finnes i utallige merker og priser men denne fungerer også veldig bra:http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Rengjoring/Rengjoring-av-platetopp-2000038254/

 

Smører på å vasker med en lett fuktig mikrofiber klut, tørker av med papir og vist det er vanskelige flekker som sitter igjen så tar jeg litt krem på den myke delen av en kjøkken svamp å "rubber" flekken til den forsvinner.

 

Angående baderoms fugene så kan du jo prøve en slik:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Flisverktoy-og-tilbehor/Fugemaling-2000019952/

Jeg har aldri prøvd det selv siden det ikke har vært behov for det enda.

 

Til generell rengjøring av benkeplater, dører, bord, vinduer osv så bruker vi et sitrus basert produkt som egner seg fint til mange ulike formål både utendørs, innendørs og til bil, i tillegg relativt miljø og helse vennlig med tanke på det er basert på sitrus istedenfor masse ukjente kjemikalier:

http://www.chemicalguys.com/v/vspfiles/photos/CLD_1010-2.jpg Den har vart i evigheter også siden innholdet blandes ut.

Jeg er ikke helt sikker på hvor man får tak i dette produktet nå til dags her i landet, men det finnes nok andre citrus baserte produkter.

 

For rengjøring av dusj så bruker jeg eddik blanding, eddik kan vist nok brukes til mye annet som gulv, vindu, stekeovn vask med mye mer. Det er bare å søke etter rengjøring med eddik så finner man fort anbefalt blandings forhold til ulike oppgaver og hvilken overflater som egner eller ikke egner seg.

 

Stekeovn: Nå er vi heldig med pyrolyse program som brenner fett og annet grums om til sorte biter på vår stekeovn, men tidligere så brukte vi denne:

http://www.jifrent.no/var/ezflow_site/storage/images/selskaper/orkla-brands-nordic/lilleborg-sites/jif/produkter/jif-spray/jif-ovn-grill/jif-ovn-grill/18735744-1-nor-NO/Jif-Ovn-Grill.png veldig sterk og river litt i halsen ved mindre innpust men virket ganske effektiv.

Endret av Bendorama
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan gi deg mine enkleste og beste vasketips ^^ Har ingen erfaring med vasking av funger og sånt, men hvis du vasker i flere omganger med lunkent vann, så tenker jeg at de blir rene over tid.

 

Vasker speil, vinduer og porselen med lunkent vann og engangsklut. Først går jeg over med én ren, fuktet klut, så med en tørr engangsklut. Bruker ikke såpe, klor eller salmiakk på disse områdene.

 

Dassen heller jeg salmiakk i fra tid til annen, og går over med engangsklut som hives i søpla etterpå.

 

Gulv i treverk her, så vasker kun med kaldt vann, ingen såpe. Jeg får nyseanfall hvis jeg bruker grønnsåpe, og jeg synes det er unødvendig hvis man vasker grundig. Bruker vanlig vaskekost med gummisvabel, setter på en engangsklut. Den svabelen har "morknet" over årene, da går det an å bruke gråteip for å fikse den lett.

 

Keramikktoppen på komfyren vasker jeg bare rent med rent vann over flere omganger. Det virker som at de fastbrente flekkene forsvinner av seg selv over tid, de løsner eller smuldrer opp. Har lest mange steder, og det har stått en del avisartikler for noen måneder siden, om å sette en liten skål med salmiakk i ovnen og sette på en del grader (100, tror jeg). Så blir alt fett inne i komfyren løst, og blir veldig lett å vaske av. Jeg har ikke prøvd denne metoden, bruker (nok en gang) bare en to-tre dager gammel vaske/engangsklut som skal i søpla likevel, lunkent vann, og gnir vekk fett. "Dogged does it" ^^

 

Kjøkkenflater, som kjøkkebord og benkeplater, kan jeg ta litt salmiakk på en fuktig engangsklut for å få vekk fett og rester som ikke blir borte ved vanlig kald fuktet engangsklut. Kanskje én-to ganger i måneden.

 

Engangskluter fungerer best til alt ^^ Ikke hør på råd om mikrofiber og annet heksekunst. Du -kan- samle engangskluter brukt til generell kjøkkenvask og legge dem i klorbad for å rense dem, men du får de ikke helt reine, så det blir gjerne sittende litt fett igjen i dem. Men de kan brukes til grov rengjøring som en skitten komfyr, etter sånn behandling.

Lenke til kommentar

Hva angår dusjkabinett(evt fliser, om du sjekker at materialet tåler eddik) og spesielt glasset i dusjen:

  1. Spyl over med så varmt vann som er mulig over alt. Nøye. Gjerne i opp til 5 min (gjerne nesten kokende. Vær forsiktig). Dette er for å varme opp kalklaget, så det løsner lettere med vasken.
  2. Bland sterk eddikk(15%<35%. Finnes på Meny f.eks) lunkent vann. Ikke så varmt at det damper(merk at sterk eddikk er etsende ved disse konsentrasjonene. Bruk hansker. Unngå sprut i øynene. Prøv å ikke pust inn overdrevet mye av eddikk-blandingen). Ikke overdriv blandingen heller. I ei vanlig halvfull bøtte, ta oppi en 4-5 korker og prøv dere frem litt.
  3. Vask over med eddikk-blandingen
  4. Skyll over med så varmt vann som mulig igjen.
  5. Nyt rene glass frie for kalk!
Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hva angår dusjkabinett(evt fliser, om du sjekker at materialet tåler eddik) og spesielt glasset i dusjen:

 

Jeg har 35% eddikessens tilgjengelig, samt 7% klar eddik. Aner ikke hva som er forskjellen her. Hvordan blander jeg det og hvordan vet jeg om fliser og fuger tåler eller ikke tåler eddik?

 

 

HP7 tar alt. Vannbasert og biologisk nedbrytbart.

Et vidundermiddel som tar alt, hadde jo helt klart vært drømmen! Dette er "safe" for bruk på alle typer overflater? Fliser? Fuger? Keramisk topp? Vegger? Parkett?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har 35% eddikessens tilgjengelig, samt 7% klar eddik. Aner ikke hva som er forskjellen her. Hvordan blander jeg det og hvordan vet jeg om fliser og fuger tåler eller ikke tåler eddik?

Om du er usikker så er det nok greit å anta at flisene og fugene ikke tåler eddik, så bruk det bare på glasset  :)

Lenke til kommentar

 

HP7 tar alt. Vannbasert og biologisk nedbrytbart.

Et vidundermiddel som tar alt, hadde jo helt klart vært drømmen! Dette er "safe" for bruk på alle typer overflater? Fliser? Fuger? Keramisk topp? Vegger? Parkett?

 

http://www.tec7.no/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD623

 

Parkett liker ikke kjemikalier sterkere enn grønn zalo, så ikke bruk dette på parkett.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Woca såpe til parkett er bra. Etterlater ingen rester eller spor. Finnes på Bauhaus, Jernia og andre større byggevarebutikker

Parkett er et skjørt materiale, koster som regel en god del og fortjener å bli tatt vare på. Kan ikke bruke Zalo eller grønnsåpe på behandlede overflater. Ubehandlet tregulv kan vaskes med grønnsåpe, men ikke spesielt anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...