Gå til innhold

Fullføre Bachelorgrad

ripam

Anbefalte innlegg

Jeg har to år på Økonomi og Administrasjon ved et Universitet i Norge. Jeg valgte ikke å fortsette med tredje og siste året, ettersom jeg fikk et tilbud om en annen utdannelse som jeg ikke kunne si nei til. 

Nå som jeg er ferdig og i jobb, ser jeg nytten av å kunne ha bacheloren i Økonomi som et tillegg. 

Er det noen her som har erfaringer med å fullføre en bachelor etter vanlig studietid? Kan jeg ta ennkeltemner ved for eksempel BI, eller må jeg tilbake til studiestedet hvor jeg påbegynte utdannelsen? Er det noen her inne som har forsøkt å "spe på" en norsk bachelor med fag fra utlandet, ettersom jeg også har oppnådd visse fag fra et engelsk universitet? 

For ordens skyld studerte jeg fulltid i to år i Norge fra 2013 til 2015. Jeg studerte i utlandet i 2015/2016. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to år på Økonomi og Administrasjon ved et Universitet i Norge. Jeg valgte ikke å fortsette med tredje og siste året, ettersom jeg fikk et tilbud om en annen utdannelse som jeg ikke kunne si nei til. 

Nå som jeg er ferdig og i jobb, ser jeg nytten av å kunne ha bacheloren i Økonomi som et tillegg. 

Er det noen her som har erfaringer med å fullføre en bachelor etter vanlig studietid? Kan jeg ta ennkeltemner ved for eksempel BI, eller må jeg tilbake til studiestedet hvor jeg påbegynte utdannelsen? Er det noen her inne som har forsøkt å "spe på" en norsk bachelor med fag fra utlandet, ettersom jeg også har oppnådd visse fag fra et engelsk universitet? 

For ordens skyld studerte jeg fulltid i to år i Norge fra 2013 til 2015. Jeg studerte i utlandet i 2015/2016. 

Du er vel bare avhengig av å ha en viss fagkombinasjon for å få godkjent bachelorgraden din. Tviler på at det skal ha noe å si at du bytter studiested, så fremt du har nok studiepoeng og forkunnskaper til å ta fagene i 3. klasse på BI-bacheloren f.eks.

Hvis du har fag fra utlandet fra et godkjent universitet som tangerer kravene fra de fagene du vil ta i Norge så er det mulig å få søkt om at disse blir godkjent.

Du kan vel uansett også ta enkeltfag og sy de sammen til en bachelor selv, men å gjøre dette på BI blir fryktelig dyrt hvis du trenger mange studiepoeng. Jeg ville tatt kontakt med studieadministrasjonen og hørt hva som må til for å 'hoppe på' 3. klasse eventuelt. Om det er mulig å søke fortsatt eller om studiet er stengt for inntak pga at vi nå er i mai vet jeg ikke, men det kan være en mulighet med nettstudier også.

Jeg tar nettstudier ved siden av fulltids jobb og det fungerer kjempefint for meg. Det er både mulig å ta det heltid over ett år eller deltid over to år.

Lenke til kommentar

For å få godkjent bachelorgraden din så må du få ein høgskule/universitet til å bekrefte at du har oppnådd 180 studiepoeng og har rette fagkombinasjonen.

Du skal derfor kunne fullføre siste to semestera på ein anna skule. Og studiepoenga du har tatt i utlandet skal det være mulig å få godkjent slik at dei teller mot disse 180 studiepoenga som bachelorgraden må bestå av.

MEN, du må være obs på at det stadig skjer endringar i studieplanen og fagkodene.

Du kan derfor risikere at det eine faget på 5 studiepoeng som du manglar f.eks. ikkje lenger eksisterer som eit fag, og at du derfor må ta eit nyoppretta fag på 15 studiepoeng der mesteparten er ting du har lært før og berre litt av det er kunnskap som du trenger.

Det kan derfor bli litt arbeid, og det er ikkje gitt at det er mulig å ta resten på kun eit år pga av endringar i studieplanen. 

Så ta kontakt med ein høgskule/universitet og få hjelp frå ein studieveiledar for å sjå kva du mangler og kva som er mulig å få til.

Jo før, jo betre, då du kan riskere at det du har lært frå før "går ut på dato" og ikkje lenger kan brukast direkte til å bygge opp ein fullstendig bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...