Gå til innhold

Nå bygger Daimler sin «gigafactory»


Anbefalte innlegg

 

I et kort perspektiv vil vi trenge stor mengder fossilt drivstoff for og supplere den elektriske bilparken globalt med elektrisitet via kraftverk som brenner olje eller driftes med motoriserte generatorer, er ikke mange land som har tilgang til fornybar energi i de mengder som det vil bli behov for om noen år hvis alle skal begynne og bruke elbil i de neste 10årene.

Det som er spennende er jo at solceller er på vei ned i pris omtrent i parallell med batterier. Mye av verdens fattige land er også solrike land, så ikke se bort i fra at en veldig attraktiv transportløsning kan på sikt bli en billig elbil ladet med egne solceller.

 

 

Solceller er nok ikke det totale alternativet, det kan være et supplement.

Solceller har også noen negative sider, miljøfarlige materialer blir brukt som påvirker miljøet og det er endel kontrovers om solceller i store mengder hjelper mot global oppvarming siden de nedkjøler planeten eller om solcellene vil få en negativ innvirkning på nærmiljøet der det monteres i større mengder.

 

Et par linker angående innvirkningen av miljøet som solceller kan gjøre.

 

https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2015/11/02/surprising-study-finds-that-solar-energy-can-also-cause-climate-change-a-little/?utm_term=.d9def0920859

 

http://dailycaller.com/2016/12/07/solar-power-actually-made-global-warming-worse-says-new-study/

 

http://www.ucsusa.org/clean_energy/our-energy-choices/renewable-energy/environmental-impacts-solar-power.html#.WSSIS8Zd2F4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solceller er nok ikke det totale alternativet, det kan være et supplement.

Enig i det sånn generellt sett. I kontekst av fattige land (ofte solrike) og elektriske biler er de imidlertid en veldig god kombinasjon, da batterilading er en av få forbrukere som er nær immun mot tilfeldige variasjoner i kraftlevering.

 

 

Solceller har også noen negative sider, miljøfarlige materialer blir brukt som påvirker miljøet og det er endel kontrovers om solceller i store mengder hjelper mot global oppvarming siden de nedkjøler planeten eller om solcellene vil få en negativ innvirkning på nærmiljøet der det monteres i større mengder.

Alt har negative sider, de studiene var vel egentlig ikke avskrekkende. Husk vi trenger ikke komme ned til null karbonutslipp, bare lavt nok til at klodens evne til å lagre karbon igjen ikke blir overveldet slik det er nå.

Lenke til kommentar

 

Solceller er nok ikke det totale alternativet, det kan være et supplement.

Enig i det sånn generellt sett. I kontekst av fattige land (ofte solrike) og elektriske biler er de imidlertid en veldig god kombinasjon, da batterilading er en av få forbrukere som er nær immun mot tilfeldige variasjoner i kraftlevering.

 

 

Solceller har også noen negative sider, miljøfarlige materialer blir brukt som påvirker miljøet og det er endel kontrovers om solceller i store mengder hjelper mot global oppvarming siden de nedkjøler planeten eller om solcellene vil få en negativ innvirkning på nærmiljøet der det monteres i større mengder.

Alt har negative sider, de studiene var vel egentlig ikke avskrekkende. Husk vi trenger ikke komme ned til null karbonutslipp, bare lavt nok til at klodens evne til å lagre karbon igjen ikke blir overveldet slik det er nå.

 

Tja, det kommer an på hva du legger i "fattige land", foreksempel India og Bangladesh har ikke store områder for solcellepaneler i forholdt til befolkningpopulasjonen uten og ødelegge agrikultur, tropiske og/eller subtropiske områder og resten av Asia er vel stort sett det samme.

Hovedproblemet er at disse landene er det kun i by/bynære områder det blir brukt bil ellers har ikke befolkningen økonomi til motorisert kjøretøy større en en moped/motorsykkel. får også nevne busser/varetransport som kjøres på kryss og tvers så det ikke er glemt :)

 

Tar vi Afrika under et så er vel ståa omtrent den samme, det er kun i de by/bynære områdene som har/bruker bil utover i de fattige områder er det sykkel som hovedsakelig blir brukt samt buss/varetransport, men fordelen med Afrika er at de har store områder uten populasjon og vekstområder som kan brukes til solcelleparker.

 

Eneste landet som jeg ser en positiv vekst/utskifting er Kina, de satser hard på elektriske kjøretøyer og har en politikk som fremmer bruk av elektriske biler så gjenstår det og se hvordan de vil lade alle kjøretøyene om en 10års tid.

 

Det jeg vil frem til er at solceller ikke er en lett løsning på et globalt problem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tja, det kommer an på hva du legger i "fattige land", foreksempel India og Bangladesh har ikke store områder for solcellepaneler i forholdt til befolkningpopulasjonen uten og ødelegge agrikultur, tropiske og/eller subtropiske områder og resten av Asia er vel stort sett det samme.

Du har tak. I solrike land vil du gjerne bygge tak over der mennesker skal være for å gi skygge. 20m^2 (en drøy parkeringsplass) er nok areal for å få 4kW midt på dagen. Kanskje ikke ideellt, men du kan komme et godt stykke med det (Mange i norge lader elbiler med 2kW).

 

Det fine med PV er at de trenger ikke sentraliseres, man kan skvise de inn her og der.

 

Hovedproblemet er at disse landene er det kun i by/bynære områder det blir brukt bil ellers har ikke befolkningen økonomi til motorisert kjøretøy større en en moped/motorsykkel. får også nevne busser/varetransport som kjøres på kryss og tvers så det ikke er glemt :)

Antagelsen her er jo at du faktisk får en endring i disse landene, ikke p.g.a. solceller/biler alene, men litt de også.

 

Det jeg vil frem til er at solceller ikke er en lett løsning på et globalt problem.

Den er grei. Det er ikke en Løsning med stor L (Noe slikt finnes neppe), men det er en god hjelp.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Du har tak. I solrike land vil du gjerne bygge tak over der mennesker skal være for å gi skygge. 20m^2 (en drøy parkeringsplass) er nok areal for å få 4kW midt på dagen. Kanskje ikke ideellt, men du kan komme et godt stykke med det (Mange i norge lader elbiler med 2kW).

 

Tak finnes, men i de fattige landene pleier de store byene og de har en titalls millioner innbyggere og ganske mange skyskrapere samt fattige strøk "getto, favela, etc." så noen begrensinger finnes på plasseringer av solceller i større omfang, men skal ikke generalisere dette siden det finnes mange forskjellige arkitektoniske muligheter samt landskaps-forskjeller i verden.

 

Tror heller at i de største byene med titalls millioner innbyggere i de fattige land er ikke bruk av privatbil løsningen og på sikt vil kapitalen strekke seg utover til de fattige strøkene med flere kapitalsterke populasjoner som ønsker kjøretøy så man må nok tenke alternative løsninger de neste 10 til 20 årene for og stoppe/få ned utslipp fra kjøretøyer.

 

Her i Norge har vi ikke disse problemene, liten populasjon, små byer, langstrakt land og store havområder til å benytte til kraftproduksjon, men vi er avhengig av oljen for og få samfunnet til å fungere i ganske mange år til.

Lenke til kommentar

Tror heller at i de største byene med titalls millioner innbyggere i de fattige land er ikke bruk av privatbil løsningen og på sikt vil kapitalen strekke seg utover til de fattige strøkene med flere kapitalsterke populasjoner som ønsker kjøretøy så man må nok tenke alternative løsninger de neste 10 til 20 årene for og stoppe/få ned utslipp fra kjøretøyer.

Som du sier, i de store byene er ikke mobilitet et så stort problem, og privatbil er heller ikke noe godt svar der. Jeg tenkte mer på lav/middelstetthet områder hvor mobilitet kan være et problem.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I 2025 er det ikke usannsynlig at elbiler er billigere enn fossilbiler. Det er vel omtrent da nye oljefelt kommer i drift, hvis vi vedtar å bygge ut nå. Vil de noen sinne bli lønnsomme?

 

En veldig stor andel av kostnadene ved bilproduksjon er utvikling. Dermed kan man senke prisen på gamle fossilmodeller uten at de spiser av egne markedsandeler ved å selge dem til folk som ikke har råd til å kjøpe de dyrere bilene. Dermed vil det fortsatt kunne selges bøttevis av fossilbiler som trenger fossilt drivstoff. Her finnes markeder som India, Russland, deler av sør-Amerika og Afrika.

 

Jeg er tror at klodens behov for fossil olje neppe vil gå ned med det første. Vi blir flere, og flere får økonomi til å kjøpe seg bil. For hver bil som bli byttet ut med el-bil i Norge kommer det minst 100 fossilbiler i India. Og selv med en 100% elbilsalg i vår del av verden så vil tilsvarende antall forssilbiler dukke opp i andre land. Fossile biler blir nok produsert til langt utpå 2050 tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...