Gå til innhold

Nå bygger Daimler sin «gigafactory»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 2025 er det ikke usannsynlig at elbiler er billigere enn fossilbiler. Det er vel omtrent da nye oljefelt kommer i drift, hvis vi vedtar å bygge ut nå. Vil de noen sinne bli lønnsomme?

 

Vi trenger den gjenværende oljen til andre ting enn å brenne den opp i høy hastighet for å komme fra a til å.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 2025 er det ikke usannsynlig at elbiler er billigere enn fossilbiler. Det er vel omtrent da nye oljefelt kommer i drift, hvis vi vedtar å bygge ut nå. Vil de noen sinne bli lønnsomme?

 

Ca 40-50% av all global oljeproduksjon går i tanken til personbiler, med tanke på revolusjonen vi er vitne til i strategisk omlegging hos de fleste bilprodusenter samt inntok av autonome biler så er nok Norsk oljeindustri død lenge før det politikerne tør å tenke på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I 2025 er det ikke usannsynlig at elbiler er billigere enn fossilbiler. Det er vel omtrent da nye oljefelt kommer i drift, hvis vi vedtar å bygge ut nå. Vil de noen sinne bli lønnsomme?

 

Tror en avgjørende faktor er om fremvoksende økonomier vokser raskt nok til å holde oljeetterspørselen oppe.

I India får man kjøpt nye biler til typisk 5000 dollar, og mange enda billigere også:

http://www.therichest.com/luxury/auto/the-top-10-cheapest-cars-in-the-world/

 

Antar dette er mye pga slakkere krav til sikkerhet og miljø.

Elbiler vil nok ikke kunne matche disse prisene på en god stund.

Og det er mange fattige land i verden der folk fortsatt sparer opp til sin første bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I 2025 er det ikke usannsynlig at elbiler er billigere enn fossilbiler. Det er vel omtrent da nye oljefelt kommer i drift, hvis vi vedtar å bygge ut nå. Vil de noen sinne bli lønnsomme?

 

Vi trenger den gjenværende oljen til andre ting enn å brenne den opp i høy hastighet for å komme fra a til å.

Ja, for eksempel for å lage plast til å fylle opp havet.

Nei, men fra spøk til alvor så blir nær halvparten av råoljen brukt til transport på vei (47.5% i EU-28, 2014, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Oil_and_petroleum_products_-_a_statistical_overview#Use_of_petroleum_products) og "Non-energy use" i EU er 14.5%.

I USA er det omtrent halvparten kun til bensin, (https://www.eia.gov/energyexplained/index.cfm?page=oil_use).

 

Unntatt prisen er det kun én fordel med fossil veitransport og det er den raske fylletiden. Når man i løpet av et par år kan få en elbil som kan begynne hver dag med lang rekkevidde, minimalt med støy, fri fra eksos og mest sannsynlig delvis selvkjørende så vil mange bli villige å øke bilbudsjettet for å bli med.

Sannsynligvis blir lokale utslippsreguleringer i storbyområder også pådrivende for et raskere skifte. (Globalt sett vil Kina og India selvfølgelig spille en mye stor rolle på det området.)

Og det er allerede før man regner med økt utbygging av hurtiglading (som allerede er ganske bra i mange land, men folk må bli informert), lading i veien underveis eller IT-relaterte tjenester som bildeling og autonome drosjer.

Det er ikke noen grunn å eksponere naturen, klima og norsk økonomi for større risiko ved å åpne nye områder for leting.

 

(En annen interessant observasjon fra første linken: Elektrisitetsandelen i transportsektoren i EU har gått ned fra 1.9% i 1990 til 1.5% i 2014. Har trafikken totalt økt mye (ser ikke sånn ut på den andre figuren), har togtrafikken blitt redusert, eller har eltog blitt skiftet ut mot dieseltog?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et kort perspektiv vil vi trenge stor mengder fossilt drivstoff for og supplere den elektriske bilparken globalt med elektrisitet via kraftverk som brenner olje eller driftes med motoriserte generatorer, er ikke mange land som har tilgang til fornybar energi i de mengder som det vil bli behov for om noen år hvis alle skal begynne og bruke elbil i de neste 10årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Til info, elektriske biler bråker omtrent like mye fra kanskje 40-50 og opp.

 

AtW

I gater med saktegående kø bør vel dermed elektrisk gi enorme forbedringer, både mht. støy og forurensing?

 

 

Elbiler har mange fordeler, protesterer ikke på det, men jeg har inntrykk av at folk overdriver fordelen mtp støy. I lavere hastighet er de mer stillegående.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I et kort perspektiv vil vi trenge stor mengder fossilt drivstoff for og supplere den elektriske bilparken globalt med elektrisitet via kraftverk som brenner olje eller driftes med motoriserte generatorer, er ikke mange land som har tilgang til fornybar energi i de mengder som det vil bli behov for om noen år hvis alle skal begynne og bruke elbil i de neste 10årene.

Det som er spennende er jo at solceller er på vei ned i pris omtrent i parallell med batterier. Mye av verdens fattige land er også solrike land, så ikke se bort i fra at en veldig attraktiv transportløsning kan på sikt bli en billig elbil ladet med egne solceller.

 

Ang. perspektivet bør man imidlertid ta med at det tar ~20 år å bytte ut bilparken, så det er jo ikke slik at alle biler som er i bruk plutselig går elektrisk i det øyeblikket elbiler er blitt billigere å produsere enn forbrenningsbiler.

 

Vi må også regne med en tilbakekopling i oljeprisen. Ettersom elektrisk transport senker etterspørselen etter olje så kan oljeprisen falle om ikke produksjonen ramper ned i samme takt. Det gir et nytt ekvilibriumspunkt for når elbil lønner seg over forbrenningsbil og bremser for opptaket. (I.e. da blir det mer attraktivt å holde på den gamle forbrenningsbilen litt til)

 

Holder utviklingstakten seg på batterier er dette imidlertid en liten effekt sammenlignet med fordelen skapt av bedre teknologi på elbilene. (Lineær vs. geometrisk utvikling) På den annen side vil etter hvert andre komponenter enn batterier dominere prisen og da gir ikke lengre prisfall på batterier samme effekt på prisen på bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Elbiler har mange fordeler, protesterer ikke på det, men jeg har inntrykk av at folk overdriver fordelen mtp støy. I lavere hastighet er de mer stillegående.

 

AtW

 

 

Det er vell der behovet for mindre støy ligger, altså i bykjerner med inn boere. Utenfor slike strøk er ikke støy ett så stort problem, og det er gjerne i >50 soner. 

 

Forøvrig skal en ikke avfeie olje enda, forhåpentligvis blir det så billig at det utkonkurrerer kull. Her er det mange kraftverk å ta av som vill gi en god miljøeffekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Elbiler har mange fordeler, protesterer ikke på det, men jeg har inntrykk av at folk overdriver fordelen mtp støy. I lavere hastighet er de mer stillegående.

 

AtW

 

 

Det er vell der behovet for mindre støy ligger, altså i bykjerner med inn boere. Utenfor slike strøk er ikke støy ett så stort problem, og det er gjerne i >50 soner. 

 

Forøvrig skal en ikke avfeie olje enda, forhåpentligvis blir det så billig at det utkonkurrerer kull. Her er det mange kraftverk å ta av som vill gi en god miljøeffekt. 

 

 

Det er sant at det er mer støy i byene, men jeg deler ikke din oppfatning om at det primært er fra trafikk som er under 40 km/t, svært mye av støyen kommer fra trafikkårer med høyere fart enn det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er sant at det er mer støy i byene, men jeg deler ikke din oppfatning om at det primært er fra trafikk som er under 40 km/t, svært mye av støyen kommer fra trafikkårer med høyere fart enn det.

 

AtW

 

 

Jeg har ikke "forsket" noe særlig på dette, men tok kun utgangspunkt i min by. Her er maks fartsgrense i by området 50km/h, støy fra hurtigere trafikk kan umulig dra seg nedover her, men det er nok aktuelt for byer med store hovedveier i nærliggende områder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye jeg er enig i.

 

 

Vi trenger den gjenværende oljen til andre ting enn å brenne den opp i høy hastighet for å komme fra a til å.

Ja, for eksempel for å lage plast til å fylle opp havet.

 

Huff ja. Vi er på mange måter en søppelverden. Men det finnes håp. Tyskland har for eksempel minimalt med søppelfyllinger. Og flere land er på vei til å behandle all søppel slik at de reduserer eller til slutt fjerner søppelfyllinger.

 

Idag finnes det vel allerede plastikkalternativer som er nedbrytbare på en annen måte enn plastikk, og forhåpenligvis blir det en greie at man produserer beholdere og embalasje som er nedbrytbare i vann uten å skape skadelige biprodukter.

 

Unntatt prisen er det kun én fordel med fossil veitransport og det er den raske fylletiden. Når man i løpet av et par år kan få en elbil som kan begynne hver dag med lang rekkevidde, minimalt med støy, fri fra eksos og mest sannsynlig delvis selvkjørende så vil mange bli villige å øke bilbudsjettet for å bli med.

lading i veien underveis eller IT-relaterte tjenester som bildeling og autonome drosjer.

Sannsynligvis kan vi håpe på en kombinasjon av disse slik at persontransport også blir "offentlig" transport, slik at hvert enkelt individ slipper å bruke store resurser på å eie sin egen bil, men alltid har tilgang til persontransport når de måtte trenge dette. Et mer effektivt transportsystem basert på deling av persontransport. En del av dette vil være å slippe å sløse enorm med tid på å kjøre denne selv, men at de er autonome og kjører selv. Da kan folk kose seg sammen med familier på langtur, de kan drive med mer produktive ting på normale kortere turer og persontransporten kan innredes på en helt annen måte.

 

Sannsynligvis blir lokale utslippsreguleringer i storbyområder også pådrivende for et raskere skifte. (Globalt sett vil Kina og India selvfølgelig spille en mye stor rolle på det området.)

Og det er allerede før man regner med økt utbygging av hurtiglading (som allerede er ganske bra i mange land, men folk må bli informert),

Sannsynligvis vil pris fortsette å spille en stor faktor. Men stadig lavere batteripriser vil nok spille en rolle, og redusert behov for å eie egen persontransport, men heller bruke tilgjengelig persontransport. Problemet i Europa idag i forhold til Norge, er at de ikke har høye skatter på biler, så det innebærer ingen skattefordel å kjøpe og kjøre elektrisk bil. Enten må Europeiske land gradvis innføre skatt på fossilbiler men ikke for elbiler, ellers må de subsidiere elbiler.

 

Det er ikke noen grunn å eksponere naturen, klima og norsk økonomi for større risiko ved å åpne nye områder for leting.

Stemmer, det går også an å spare disse resursene til fremtiden, men vite at de er der om vi trenger de. Vi må ikke alltid suge ut alle resurser av jordkloden så fort som overhode mulig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er sant at det er mer støy i byene, men jeg deler ikke din oppfatning om at det primært er fra trafikk som er under 40 km/t, svært mye av støyen kommer fra trafikkårer med høyere fart enn det.

 

AtW

 

 

Jeg har ikke "forsket" noe særlig på dette, men tok kun utgangspunkt i min by. Her er maks fartsgrense i by området 50km/h, støy fra hurtigere trafikk kan umulig dra seg nedover her, men det er nok aktuelt for byer med store hovedveier i nærliggende områder. 

 

 

I 50 km/t er det dekkstøyen som bråker mest, så dette er også en hastighet hvor man ikke tjener særlig mye på elbiler (støymessig altså)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

I 2025 er det ikke usannsynlig at elbiler er billigere enn fossilbiler. Det er vel omtrent da nye oljefelt kommer i drift, hvis vi vedtar å bygge ut nå. Vil de noen sinne bli lønnsomme?

 

Tror en avgjørende faktor er om fremvoksende økonomier vokser raskt nok til å holde oljeetterspørselen oppe.

I India får man kjøpt nye biler til typisk 5000 dollar, og mange enda billigere også:

http://www.therichest.com/luxury/auto/the-top-10-cheapest-cars-in-the-world/

 

Antar dette er mye pga slakkere krav til sikkerhet og miljø.

Elbiler vil nok ikke kunne matche disse prisene på en god stund.

Og det er mange fattige land i verden der folk fortsatt sparer opp til sin første bil.

Du nevner India. Her planlegger de å kun tillate salg av elbiler innen 2030 pga. store og økende problemer med luftforurensning. Kina er på god vei med tilsvarende planer, og produserer jo store mengder elbiler allerede. Disse to folkerike landene alene vil kunne gi en ganske merkbar reduksjon i etterspørselen etter olje til transportsektoren. Utfordringen ligger nok i enda mindre utviklede land.

Lenke til kommentar

I et kort perspektiv vil vi trenge stor mengder fossilt drivstoff for og supplere den elektriske bilparken globalt med elektrisitet via kraftverk som brenner olje eller driftes med motoriserte generatorer, er ikke mange land som har tilgang til fornybar energi i de mengder som det vil bli behov for om noen år hvis alle skal begynne og bruke elbil i de neste 10årene.

 

Hvis du tror det trengs MER energi for å lade elbiler med fossilkraftverk enn om de hadde brent bensin i motorene sine direkte, så kan jeg fortelle deg at du tar feil. Effektiviteten totalt sett vil øke pga bortfall av rafinering, transport og brennvirkningsgrad. Dersom alle biler i dag ble elektriske og ladet med fossilkraftverk ville transportsektorens totale energiforbruk SYNKE.

Lenke til kommentar

 

I 2025 er det ikke usannsynlig at elbiler er billigere enn fossilbiler. Det er vel omtrent da nye oljefelt kommer i drift, hvis vi vedtar å bygge ut nå. Vil de noen sinne bli lønnsomme?

 

Tror en avgjørende faktor er om fremvoksende økonomier vokser raskt nok til å holde oljeetterspørselen oppe.

I India får man kjøpt nye biler til typisk 5000 dollar, og mange enda billigere også:

http://www.therichest.com/luxury/auto/the-top-10-cheapest-cars-in-the-world/

 

Antar dette er mye pga slakkere krav til sikkerhet og miljø.

Elbiler vil nok ikke kunne matche disse prisene på en god stund.

Og det er mange fattige land i verden der folk fortsatt sparer opp til sin første bil.

Er overhodet ingen tekniske grunner til at elbiler skal være dyrere enn fossile biler. Elmotorer er langt billigere enn bensinmotorer, har nesten ingen slitedeler og bruker ikke olje. Motorkontrollere er enkelt og billig å produsere, og det er ikke behov for girkasse (bare en fast utveksling). Helt vanlige releer sørger for revers.

 

Hvis de kan lage bensinbiler til 5000 dollar, så kan de lage elbiler til 2500 dollar - gitt at batteriene blir billigere.

Lenke til kommentar

 

I et kort perspektiv vil vi trenge stor mengder fossilt drivstoff for og supplere den elektriske bilparken globalt med elektrisitet via kraftverk som brenner olje eller driftes med motoriserte generatorer, er ikke mange land som har tilgang til fornybar energi i de mengder som det vil bli behov for om noen år hvis alle skal begynne og bruke elbil i de neste 10årene.

Hvis du tror det trengs MER energi for å lade elbiler med fossilkraftverk enn om de hadde brent bensin i motorene sine direkte, så kan jeg fortelle deg at du tar feil. Effektiviteten totalt sett vil øke pga bortfall av rafinering, transport og brennvirkningsgrad. Dersom alle biler i dag ble elektriske og ladet med fossilkraftverk ville transportsektorens totale energiforbruk SYNKE.

 

Det er vel heller det at kraftproduksjonen ikke er dimensjonert for lading av store mengder elbiler i nærmeste fremtid og for å kompensere er man avhengig av alternative midlertidige kraftkilder i en overgangsperiode.

Men spørmålet er hvor fort de forskjellige nasjonene i verden vil fjerne fossile kjøretøy og i hvilken tempo dette skal gjøres, og er det demokrati i sving og de partiene som fremmer miljø vinner frem kan dette gå fort, kanskje for fort?.

Jeg tror at i løpe en 5 til 10 års periode er det produksjonskapasiteter som vil bremse utskiftingen av elbiler og forhåpentligvis finnes det fornuftige alternative energikilder til den tiden er over.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...