ovstebo Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg er usikker om folk vet dette, men dersom du skal lade en bil med induksjon mens du kjører vil dette bremse bilen slik at du trenger mer energi for å holde konstant fart. Eneste måte å lade vha induksjon er i nedoverbakker fordi man naturlig trenger brems. Å lade vha induksjon på flat bakke eller oppover vil ikke fungere fordi du vil tape like mye som du vinner. Altså ingen lading. Det er riktig om magnetfeltet er statisk og det er en spole som beveges gjennom feltet som skal indusere ladestrømmen. Det er ikke nødvendigvis riktig om du påtrykker et vekslende magnetisk felt fra veien til bilen. Korrekt. Om man i tillegg gjør noen smarte grep kan faktisk "ladefeltet" dra bilen fremover, samtidig som den lades (slik magnetiseringen av en burvikling fungerer i en asynkronmotor). Da vil ikke elbilen behøve å forbruke energi i det hele tatt, så lenge den er på "ladeveien". Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg snakker ikke om Norge, men globalt i verden hvor vannkraft ikke er like tilgjengelig! Dagens kullkraft som forsyner Europa med energi vil være mer forurensende enn bilene på veien. Hvis dette skal bli en realitet er vi først avhengig av en mye renere produksjon av elektrisitet. Kanskje også du skal etterhvert oppfatte at verden (Europa) har gått videre siden din oppfatning festet seg. Kraft fra forbrenning - inkl gass, olje og fornybar/søppel - er nå under 50% i Europa: 24.7. Og det er tall som er 3 år gamle. (Jeg er ganske sikker på at jeg tidligere hadde funnet nyere tall hvor det bare var et hakk over 40%). Så får andre svare på "mer forurensende enn bilene på veien". Tror faktisk det var en egen artikkel om dette i TU. Ok, jeg kan moderere meg litt: Ca. 30% av den globale energiproduksjonen kommer fra kullkraft, og ca 34% fra naturgass. Ja, naturgass er mer miljøvennlig, men det er forsatt gass som gir utslipp. Det finnes for øvrig både biler, busser og lastebiler som går på gass i dag. De fornybare energikildene utgjør bare i underkant av 15% av den totale energiproduksjonen. Jeg skjønner også at utviklingen går den rette veien. Men poenget mitt var bare at for å få en global miljøgevinst fra elbiler så må andelen av fornybar energiproduksjon bli mye høyere på verdensbasis. Tall fra 2016, kilde: https://www.eia.gov/electricity/monthly/epm_table_grapher.cfm?t=epmt_1_01 Det er litt av en forskjell: ned fra 100% til 30% Hvis du snakker om globale forhold - hvor linker du da til en statistikk som åpenbart kun gjelder for USA? () Min link viser forøvrig at fornybar i 2014 i Europa var på 27.4 % fornybar - 10 %-poeng høyere enn din påstand på 15 %. Og at hydro globalt ikke er tilgjengelig skal jeg forbigå i stillhet Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 Jeg er usikker om folk vet dette, men dersom du skal lade en bil med induksjon mens du kjører vil dette bremse bilen slik at du trenger mer energi for å holde konstant fart. Eneste måte å lade vha induksjon er i nedoverbakker fordi man naturlig trenger brems. Å lade vha induksjon på flat bakke eller oppover vil ikke fungere fordi du vil tape like mye som du vinner. Altså ingen lading. Det er riktig om magnetfeltet er statisk og det er en spole som beveges gjennom feltet som skal indusere ladestrømmen. Det er ikke nødvendigvis riktig om du påtrykker et vekslende magnetisk felt fra veien til bilen. Korrekt. Om man i tillegg gjør noen smarte grep kan faktisk "ladefeltet" dra bilen fremover, samtidig som den lades (slik magnetiseringen av en burvikling fungerer i en asynkronmotor). Da vil ikke elbilen behøve å forbruke energi i det hele tatt, så lenge den er på "ladeveien". Ja, men hva skjer da ved en kjedekollisjon ? Du dras inn i kjedekollisjonen. Konklusjonen er at man bør lade når man står iro. Ikke når man kjører. Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 Det er overhodet ikke for sent å få startet opp dette som noen påpeker, alt avhenger egentlig av pris som jeg mistenker vil være alt for dyrt og i realiteten bare se ut som en drøm. Vei er dyrt nok som det er. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Jeg vet ikke, jeg. I artikkelen om "selvreparerende asfalt" var det snakk om et påslag på bare 30%, som ville vært direkte innsparing over tid. Og denne asfalten skulle også lade biler, riktig nok i forbindelse med lyskryss. Men likevel rimeligere enn man skulle tro. Lenke til kommentar
Stunt Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Men hvor skal all denne elektrisiteten komme fra hvis alle motorveiene med tilhørende trafikk i Europa blir elektriske? Elbil løser lokal forurensing i byer, men ikke de globale utslippene. Dagens kullkraft som forsyner Europa med energi vil være mer forurensende enn bilene på veien. Hvis dette skal bli en realitet er vi først avhengig av en mye renere produksjon av elektrisitet. Vi har både solsellepanel i norge, og vannkraftverk.Det er også snakk om vindkraftverk: http://www.vindportalen.no/Vindportalen/Vindkraft/Vindkraft-i-Norge Problemet er heller mye strøm norge produser selges til utlandet slik vi får billig strøm. Man kan jo velge http://www.dinside.no/okonomi/betaler-du-ekstra-for-gronn-strom/61010726 Men man ser jo der det ikke er særlig vits å betale for det, er jo strømlevrandøren som jubler i så fall. Da utlandet vil uansett produsere strøm på den umiljø måten. Skal man være miljøvennlig produser man det meste strøm og å ungår å bruke strøm unødvendig. Men det koster, så vil ikke si solsellepanel er mere miljøvennlig en å ikke ha det. Om sommeren har vi nok ja, men ikke på slutten av vinteren, da magasiner er tomme, og kulda som verst. Og hvem skal betale for gildet? Håper på individuell bompengesats, basert på strømforbruket bilen har langs strekningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå