Gå til innhold

Microsoft har laget «solbriller» som kan vise ekte hologrammer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hologram og hologram fru blom. https://en.wikipedia.org/wiki/Holography

"Typically, a hologram is a photographic recording of a light field, rather than of an image formed by a lens, and it is used to display a fully three-dimensional image of the holographed subject, which is seen without the aid of special glasses or other intermediate optics"

Uansett hva man kaller det så er det selvfølgelig ganske imponerende :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags nytteverdi har hologrammer, vitenskapelig eller til bruk i underholdning? Uansett så tror jeg satsingen går akkurat som det 3D endte med. Kun for spesielt interesserte.

Hologrammer i seg selv er bare en visningsteknologi, men det representerer utvidet virkelighet. Og utvidet virkelighet har for mange nytteområder til å nevne. Men et eksempel relatert til 3D som du nevner, er at det nettopp kan erstatte mer tradisjonelle 3D-briller i helseindustrien. Der de faktisk gjør nytte for seg. Det kan også erstatte GPS i alle biler, det kan erstatte HUD i alle biler, det kan utvide eller erstatte skjermen på stereoanlegg i bilen, i hjemmet, det kan erstatte skjermen på mobilen, som gjør at mobiler igjen kan krympes - og forsvinne, det kan erstatte ganske mye forskjellig. Slik mobilen allerede har erstattet mye. Men det vil være på en mer praktisk plass enn neddi lomma mi, der mobilen forsvinner og gjemmer bort skjermen sin.

Dette er uansett bare et "neste steg", veien videre er allerede skissert opp med smartlinser. Hololens som faktisk er en linse, det er jo det optimale visuelle grensesnittet før man kobler seg rett på synsnerven.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva slags nytteverdi har hologrammer, vitenskapelig eller til bruk i underholdning? Uansett så tror jeg satsingen går akkurat som det 3D endte med. Kun for spesielt interesserte.

Hologrammer kan bli brukt til veldig mye. Arkitektur er en ting jeg kan tenke meg tar i bruk hologrammer raskt, vise et hus/bygg og zoome inn og vise alle rom detaljert. Et skikkelig hologram som er stort kan også brukes til å gå rundt i bygget.

I vitenskap så kan man bruke hologrammer på samme måte, kommer ikke på noen bra eksempler.

Underholdning vet jeg ikke da det blir litt merkelig å se på en hologramfilm, da blir det isåfall som en 3D effekt eller noe kan jeg tenke meg, VR-briller ala. Oculus er nok bedre til akkurat det. Noen spill vil kunne være bra med hologrammer tenker jeg meg.

Problemet er at disse brillene bare er en halvveis løsning som gjør ting upraktisk. Skal man bruke det på en skole så må alle ha briller, som også var et stort irritasjonsmoment når det kom til 3D-TV'er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Underholdning vet jeg ikke da det blir litt merkelig å se på en hologramfilm, da blir det isåfall som en 3D effekt eller noe kan jeg tenke meg, VR-briller ala. Oculus er nok bedre til akkurat det. Noen spill vil kunne være bra med hologrammer tenker jeg meg.

https://youtu.be/TGbrFmPBV0Y Hologram-konsert med 2Pac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...