Gå til innhold

Hærpa maskin, muligens CPU, men usikker.

Helt

Anbefalte innlegg

Jeg skulle på LAN i helga med noen kamerater, og mens jeg kjører hører jeg DUNk fra bagasjerommet... Jeg tenkte det gikk bra og bare kjørte videre. Men når jeg skulle starte maskina ville den ikke bootet, den stoppet i BIOS og jeg kunne ikke gå inn i setup. den stoppet rett etter å ha vist memory frequency. Rett før når den viser hvilken cpu jeg har stod det feil, det stod da 1100MHz, men jeg har en barton 2500+ som da ligger på 1800mhz...

noen som veit hva det kan være? kjøleren på cpu er en massiv swiftech med en 120mm vifte, så jeg er redd cpu kan ha fått en trøkk... hovedkortet er abit nf7...

På forhånd takk, :)

EDIT: får ikke sjekka svarene deres før på søndag desverre... men bare send inn svar...

Endret av Helt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut CPU og fingransk kjerna, det er fort gjort å knuse/slå av litt av eit hjørne eller kant. Opplevde det på ein Duron CPU, den starta gjerne opp fint og kunne brukast heilt til den blei restarta. Då stoppa den opp omtrent der du er stadig vekk og var umulig å få til å starte opp. Stod den urørt i fleire dagar/veker så starta den fint opp første gang og så var det slutt dersom den måtte restartast. Hadde knust litt av eit hjørne på kjerna under montering av kjølar.

Lenke til kommentar
Resette CMOS kan også være en ide...

Sjelden at dumper i veien resetter BIOS :D

Høres som nevnt ovenfor ut som din stakkars prosessor er 1 stk kjøler mindre...

Har du flaks kan du håpe på at prosessoren ikke har svidd seg, og feste kjøleren godt igjen.

Lenke til kommentar

Dette er en abit bug i biosen tror jeg. Jeg hadde det samme problemet når jeg kjøpte mitt nf7-s v2 kort. Oppdaterte BIOS'n og da var alt som det skulle. Hvis ikke det fungerer kan du bare sette MP til 11 og fsb til 166 i softmenu. Tror ikke dette har sammenheng med dunken. Cpu'en er i orden tror jeg og jeg har selv swiftech mcx462+ og den sitter j***vli godt.

edit: vil bare legge til at det er mange som har hatt dette problemet med at 2500+ blir plutselig kjørt på 1100MHz med NF7-s, uten at de har hørt noen dunk.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
Resette CMOS kan også være en ide...

Sjelden at dumper i veien resetter BIOS :D

Høres som nevnt ovenfor ut som din stakkars prosessor er 1 stk kjøler mindre...

Har du flaks kan du håpe på at prosessoren ikke har svidd seg, og feste kjøleren godt igjen.

er du dum? unsykld at jeg spørr. Nei, den resatte neppe BIOS, men det var heller ikke spørsmålet. Spørsmålet var deriomot om han skulle resette, og det tror jeg er en god ide.

Jeg hadde vel samme problemet, da jeg klarte og stille opp på AGP Freequenzy så jeg ikke fikk bootet. Resatte BIOS og alt fungerte (den spaken påhovedkortet).

Lenke til kommentar

Angående 1100 Mhz greiene har jeg funnet ut at det er mest sannsynligvis en sånn safe speed sak.

Merket på en maskin jeg bygde (Atlhon 1400 Mhz) at hvis den ble slått av f.eks under boot, så satte BIOS'en ned FSB/CPU til 1100 Mhz.

Virker som om det er en funksjon som skal være slik.

"Is it a feature, or a bug" :D

Lenke til kommentar

Takk for masse svar :D

Jeg har sjekket att alt sitter som det skal i maskina, kjøleren er godt festet med skruer i HK, så det virker ikke som om det er noe der... RAM er også testet i en annen maskin og den fungerte, har også byttet slot for å sjekke om det var noe der men det funka fortsatt ikke... Det er hjalp heller ikke å resette CMOS, fikk fortsatt samme feilen.

En ting jeg lurer på, kan det være hovedkortet? altså, man pleier da vel ikke få opp noe som helst dersom CPU eller ram er defekt? er det ikke bare sånn att den ikke booter i det hele tatt og skjermen er svart? Og det er jo mulig det att hovedkotet har fått seg et skikkelig rykk når det dunka, fordi kjøleren og vifta er jo jævlig tunge...

på forhånd takk

Endret av Helt
Lenke til kommentar
Angående 1100 Mhz greiene har jeg funnet ut at det er mest sannsynligvis en sånn safe speed sak.

Merket på en maskin jeg bygde (Atlhon 1400 Mhz) at hvis den ble slått av f.eks under boot, så satte BIOS'en ned FSB/CPU til 1100 Mhz.

Virker som om det er en funksjon som skal være slik.

"Is it a feature, or a bug" :D

alså dette ser ikke helt bra ut :( min Cpu oppførte seg på samme måte og grunnen var da en knekk i høyre hjørnet på kjenra, demonter cpu kjøleren og sjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...