FranZe Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Venter på at montør skal komme i forbindelse med flytting av hjemme sentralen. Tror det er slik at fiber går inn til husveggen og patchesnor videre. Tenkte hvis det er noe jeg kan gjøre selv så er det ingen grunn til å ikke gjøre det. Den patchesnoren kan jeg klippe over den med vanlig avbiter og strekke den inn i det ferdig borret hullet slik at det blir mindre arbeid på montøren? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Montøren bruker spesial utsyr for feste fiberen så han må nok uanset klippe av kabelen for å få et rent kutt Da tviler jeg på at han bruker vanlig avbiter til det Det du kaller for patchesnor må være netverkskabelen som har en rj45 kontakt i enden ( lik en telfonkontakt ) Den kan man enkelt dra ut hvis man holder inne mothaken jeg har en fiberkonvertet der fiberen er koblet til. Hvordan den er festet vet jeg ikke , men ataglig er fiberen smeltet fast og selve sentralen som alt annet kobles til Hvis du skal være sikekr på at du ikke ødelgger noe så anbefaller jeg deg i hverfal ikke å røre intaket selv Men du kan gjør alt klart for montøren ved å bl.a. borre hullet for fiberen selv der du vil at intaket skal være Da bør du også være sikker på hvor stort hul du trenger Men nå tror jeg ikk at det her noe praktisk betyning hvis du må betale for den jobben Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 22. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2017 Nei, det er ikke en nettverkskabel det er prat om. Det er en utvendig kabel som går fra der fiberen kommer inn til huset og videre til den mediaconveteren som var her tidligere. Fra mediaconverteren gikk det riktig nok en nettverkskabel bort til hjemme sentralen tidligere, men den forsvant også når vi fikk ny hjemmesentral. Men venter på montøren så han får kutta den, men tar vekk de stiftene som kabelen er festet med. Kutte den og tre den gjennom ett hull er vel gjort på 123. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Slik jeg oppfatter det så bor du i et flleskap der fiberen først komemr til "fordeler" og så går det en nye kabel til dein leighet . Derfor er alt slik det er i eneboliger som har altibox ( som der jeg bor ) Det var der jeg tok utgangspunktet fra Hvis det var avstanden mellom denne fordelen og hemesentralen som skulle endres så har jeg misforståt deg hos meg kommer ihverfall fiberkalen inn til konverteren og så går det en tykk kabel til hjemmesentralen. Defra kobleler man til pc og dekodere med netverkskabel Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Hvis det er kun fiber det er snakk om som er for kort, kan man vel skaffe fiberkabel å 9/125 Single-Mode Fiber Optic Cable Patch Cord SC to SC 2pcs SC to SC/PC Singlemode Simplex Coupler Fiber Optic Adapter Connector SC-SC Men slike plugger får du ikke gjennom veggen med mindre det er 2 cm stort hull. Endret 24. mai 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Fiberen er ikke for kort, den er for lang. Så da må den kappes og sette på en kontakt av noe slag slik det er mulig å sette den i fmg hjemme sentralen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå