Gå til innhold

Førerkort BE


d3vil87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok det for to år sidan. 

Det er ikkje vanskelig å ta sertifikatet, det mest krevande er nok rygginga men det er kun snakk om å rygge seg opp i ein oppkjørsel/sideveg.

 

Det viktigaste er nok fokuset på trygg og risikobevist kjøyring. Som blant anna å ikkje rygge utan at du har full oversikt eller får hjelp frå nokon til å dirigere (for eksempel sensor).

 

Det er ikkje eigen teori for å ta BE sertifikatet, men du må ta eit lastsikringskurs om du ikkje har dette frå før. I tillegg vil du sjølvsagt kunne svare på spørsmål om vektbegrensningar på både bil og hengar, samt andre sikkerheitsspørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må kjøre rundt i en 6 kjøretimer på forsjellige fører og plasser for å vise at du får til å kjøre med stor henger. Så må det rygges litt.

 

Lastsikringskurs hvor man lærer om lasting av ting osv.

Så er det oppkjøring. Da får du vel gjerne to spørsmål og må vise at lasten er sikret forsvarlig og eventuelt korrigere om den ikke er det.

Så kjøres det en liten tur og så får du svar med en gang etterpå om du har bestått.

 

Mye enklere og greier enn å kjøre opp til klasse B.

Lenke til kommentar

Må en ha lastsikringskurset når en har lastebilkortet?

Synes bare det er bortkastet å betale for noe en allerede har vært igjennom, med flere timer enn BE

 

Det er vel samme kurset, slik at det trenger du sannsynligvis ikke.

 

Jeg har CE, og selvfølgelig også lastsikringskurs, å da får man jo BE automatisk (også DE) ettersom hengeren "følger", slik at det er jo en mulighet å ta CE i stedet, men det er nok langt mer omfattende.

Lenke til kommentar

Har også vurdert å ta BE en stund, hvor mye fri fra jobb må man regne med?

 

I utgangspunktet er det tre trinn med veiledningstime som du skal gjennomføre i tillegg til lastsikringskurs.

Så totalt må du gjennom fire økter.

Det er ikkje satt minimumskrav til antall kjøyretimar på kvart trinn, kun mestringskrav.

 

Lastsikringskurset og sikkerhet på vegen-kurset er vell 2+3 timar om eg ikkje huskar feil, så her må du rekne ein dag. I mitt tilfelle tok eg dette på ein laurdags formiddag.

Så er det tre økter som må avsluttast med ein veiledningstime, så minimum to kjøyretimar eller 90 minutt på kvar økt, dette burde være gjennomførbart på to til tre dagar om du ikkje trenger meir kjøyretrening.

 

 

Det beste rådet er uansett å ta kontakt med nokre aktuelle kjøyreskular for å høyre kva opplegg dei kan lage til for deg, og om det er mulig å ta opplæringa på tidspunkt der du ikkje er på jobb.

Lenke til kommentar

Et tips som hjalp meg litt var å få lånt en henger og øvd mye på rygginga på egen hånd. At jeg fikk lånt meg en henger og knotet litt på egen hånd var nok til at jeg med et nødskrik klarte å rygge godt nok på oppkjøringa. Berget nok på at jeg kjørte trygt og risikobevisst ellers, og passet på å planlegge godt fremover.

 

(Men heeelt bra gikk det ikke... siden jeg hadde rygget så alt for lite, og den hengeren og bilen jeg trente med på egen hånd oppførte seg litt ulikt bil og henger på kjøreskolen. + Hadde alt for lite tid med lånt henger, bare en kveld.)

 

Er det bare meg eller er det litt virkelighetsfjernt den terpinga på rygging i kryss som man driver med på oppkjøringen for BE? Til vanlig om jeg skal ut og kjøre med henger så planlegger jeg selvsagt slik at jeg unngår å tulle rundt sånn i et (mer eller mindre) trafikert kryss. Skjønner jo på et vis at det er den situasjonen der det kommer fram tydeligst om man har skjønt hvordan man minimerer risikoen, men allikevel - huff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er det litt virkelighetsfjernt den terpinga på rygging i kryss som man driver med på oppkjøringen for BE? Til vanlig om jeg skal ut og kjøre med henger så planlegger jeg selvsagt slik at jeg unngår å tulle rundt sånn i et (mer eller mindre) trafikert kryss. Skjønner jo på et vis at det er den situasjonen der det kommer fram tydeligst om man har skjønt hvordan man minimerer risikoen, men allikevel - huff.

Jeg kjører med tilhenger daglig (jobb), og selv om det er mye som kan planlegges så kommer en ofte opp i situasjoner hvor en må rygge steder en helst ikke vil. Rygging ut i trafikkerte veier er imidlertid ikke noe jeg driver med, og heller ikke noe jeg måtte på oppkjøringen.

 

Når det kommer til det trådstarter spør om så vil jeg si at førerprøven er et par hakk vanskeligere enn førerprøven for klasse B, men siden en gjerne har kjørt bil en stund før en går for BE så har en også mye mer erfaring som gjør at det nok alt i alt føles enklere. I hvert fall var det slik for meg.

 

Førerprøven er 90% lik som førerprøven for klasse B med unntak av at en må rygge med tilhenger (3 ganger/situasjoner for min del), det ble lagt litt ekstra vekt på flyt og plassering, en må kunne koble til og fra en tilhenger og det tekniske/teoretiske spørsmålet var rettet mot tilhenger.

 

Strykprosent klasse BE: ca 10

Strykproent klasse B: ca 25

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...