Bob Åge Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Hei Jeg har søkt elektro på vg1, og hvis jeg kommer inn der bør jeg ta R1 eller R2 matte? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Du har kun matte første året, og et er enten 1T eller 1P. Hvis du kan velge, så velg 1T. R1 er et mattefag for vg2 studspes, R2 vg3 studspes. Lenke til kommentar
Bob Åge Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Det kan være jeg har blandet de litt, men takk for svar Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 (endret) P matten er i praksis ubrukelig mht høyere utdanning. Hvis du ikke har noe i mot at matematikken blir noe mer teoretisk så stiller du absolutt sterkere ved å velge 1T+R1+R2, ikke minst så får du muligheten til å søke deg inn på LANGT flere linjer senere (uansett om du tar fagbrev eller ikke).Velger du 1T første året så kan du velge S1+S2 de neste årene dersom du føler at den teoretiske siden av matematikken blir for tung.EDIT: Et tips er å bruke sommeren nå ved å gå igjennom 1T og 1P bøkene og forberede deg. Du kan og benytte deg av udl.no og matematikk.net. Endret 22. mai 2017 av herbiwere Lenke til kommentar
smarties1 Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 (endret) I og med at du har søkt en yrkesfaglig retning kan du ikke velge matte. Du får P-matte, rettere sagt 1PY-matte. Du har også kun matte første året. R1 og R2 kan kun velges på VG2 og VG3 studiespess. R1 matte velger man VG2 studiespess og R2 matte kan man velge VG3 studiespess. Endret 22. mai 2017 av smarties1 Lenke til kommentar
smarties1 Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 (endret) 1T-Y er en ting. Det finnes, men kun et fåtall skoler som tilbyr dette. Da måtte trådstarter isåfall søkt seg spesifikt inn på en skole som tilbyr dette. Endret 22. mai 2017 av smarties1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Akkurat, ingen av oss vet om skolen(e) TS har søkt på tilbyr 1T-Y eller 1P-Y. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Viss du har planar om allmenn påbygg og deretter naturvitskaplege studier bør du velja T-matte, elles har det ikkje så mykje å seia. Viss du har T-matte, kan du velja R1 som valfag viss du tar allmenn påbygg. Med P-matte kan du berre velja S1. Sidan allmenn påbygg berre er 1 år kan du ikkje ta S2 eller R2 der, og S1 er ubrukeleg utan S2, sidan alle studiar med spesielle krav til mattefag har minst R1/(S1+S2). Ingeniør har som regel krav om R2 (då må du antakeleg ta forkurs viss du ikkje har gått allmenn/studiespesialisering). Lenke til kommentar
nicolaimagnussen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 P matten er i praksis ubrukelig mht høyere utdanning. Hvis du ikke har noe i mot at matematikken blir noe mer teoretisk så stiller du absolutt sterkere ved å velge 1T+R1+R2, ikke minst så får du muligheten til å søke deg inn på LANGT flere linjer senere (uansett om du tar fagbrev eller ikke). Velger du 1T første året så kan du velge S1+S2 de neste årene dersom du føler at den teoretiske siden av matematikken blir for tung. EDIT: Et tips er å bruke sommeren nå ved å gå igjennom 1T og 1P bøkene og forberede deg. Du kan og benytte deg av udl.no og matematikk.net. Lær deg følgende: Funskjoner - Funskjonsdrøfting, asymptoter, derivasjon, integrasjon, differensial ligninger, trigonometri, trigonometriske definisjoner og triginometriske ligninger. Om du kan dette da er du GODT på vei, bruk sommeren din fornuftig, det er nå du velger fremtiden din. Lykke til! Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) P matten er i praksis ubrukelig mht høyere utdanning. Hvis du ikke har noe i mot at matematikken blir noe mer teoretisk så stiller du absolutt sterkere ved å velge 1T+R1+R2, ikke minst så får du muligheten til å søke deg inn på LANGT flere linjer senere (uansett om du tar fagbrev eller ikke). Velger du 1T første året så kan du velge S1+S2 de neste årene dersom du føler at den teoretiske siden av matematikken blir for tung. EDIT: Et tips er å bruke sommeren nå ved å gå igjennom 1T og 1P bøkene og forberede deg. Du kan og benytte deg av udl.no og matematikk.net. Lær deg følgende: Funskjoner - Funskjonsdrøfting, asymptoter, derivasjon, integrasjon, differensial ligninger, trigonometri, trigonometriske definisjoner og triginometriske ligninger. Om du kan dette da er du GODT på vei, bruk sommeren din fornuftig, det er nå du velger fremtiden din. Lykke til! Jo takk for det du, men jeg er ikke Bob Åge :-p EDIT: Ironisk, dette er nettopp det jeg skal sitte med i sommer :-D Endret 24. mai 2017 av herbiwere Lenke til kommentar
nicolaimagnussen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 P matten er i praksis ubrukelig mht høyere utdanning. Hvis du ikke har noe i mot at matematikken blir noe mer teoretisk så stiller du absolutt sterkere ved å velge 1T+R1+R2, ikke minst så får du muligheten til å søke deg inn på LANGT flere linjer senere (uansett om du tar fagbrev eller ikke). Velger du 1T første året så kan du velge S1+S2 de neste årene dersom du føler at den teoretiske siden av matematikken blir for tung. EDIT: Et tips er å bruke sommeren nå ved å gå igjennom 1T og 1P bøkene og forberede deg. Du kan og benytte deg av udl.no og matematikk.net. Lær deg følgende: Funskjoner - Funskjonsdrøfting, asymptoter, derivasjon, integrasjon, differensial ligninger, trigonometri, trigonometriske definisjoner og triginometriske ligninger. Om du kan dette da er du GODT på vei, bruk sommeren din fornuftig, det er nå du velger fremtiden din. Lykke til! Jo takk for det du, men jeg er ikke Bob Åge :-p EDIT: Ironisk, dette er nettopp det jeg skal sitte med i sommer :-D Ops, hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå