Gå til innhold

Fjellturer i Norge, uten bil?

Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

​Jeg er i den posisjon at jeg snart er ferdig som student og skal kjøpe leilighet. Tror ikke det blir bil på meg med det første, da økonomien ikke tillater det. I den sammenheng lurer jeg på hvilke muligheter det er til å, uten bil, drive med den beste hobby av de alle, å gå i fjellet og tusle rundt en ellers kjedelig helg.

Selv er jeg lokalisert i Trondheim og slik jeg ser det er muligheten for fjellturer dårlig. Busser er få og relativt sjeldne og tar deg ofte ikke veldig nære fjellet man vil på. Togruter som Nordlandsbanen åpner for mulighet til å hoppe av i relativt fine områder, men da stort sett langt unna de bra fjellene. Carpools har dårlige ordninger eller i overkant dyre priser for helgeturer. Har bare vært på en tyr i Tydal hvor jeg hoppet på bussen med noen kompiser og gikk av, etter tips fra en kjenning. Ganske perfekt egentlig, da det bare var et par hundringser å betale for buss tur-retur. Ellers virker det som om de fleste ruter på nett legger opp til start fra parkeringsplass og med utgangspunkt at man har bil.

Eksempelvis sammenlignet med Sveits så er fjellmulighetene få uten bil. Logisk nok da vi er mye større og har langt færre folk, men kjenner dette er noe jeg savner fra å bo i Sveits. Vurderer å sende e-post til DNT for å se om noen ildsjeler der kan komme med tips. Nå som vi er på vei mot delingsøkonomi, samtidig som at nordmenn er fjellfolk, er dette et behov som noen må imøtekomme.

​Jeg ser bare umulighetene nå, noen som ser mulighetene?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første tanke er at du skaffer deg venner å gå tur i fjellet med. Da kan det hende disse har bil eller så kan dere spleise på leiebil. Men du ønsker kanskje å gå alene?

Ellers kan du jo sjekke hva prisen er for å leie et "vrak" på en av disse bilutleiesidene for private bileiere?

Å kontakte DNT er nok uansett en god ide.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Er jo en mulighet å få med venner for å spare på utgiftene, men liker ikke være avhengig av personlige relasjoner for å skulle dra på tur. Er åpen for å dra alene eller med folk. Private bilutleie hadde jeg ikke tenkt på, skal ta en titt på det.

Holder på å formulere noe greier til DNT også, da får vi håpe dem har peiling. Kan rapportere tilbake her, om det ønskes.

Lenke til kommentar

Du kan jo komme deg til Finse med Tog, hvorfra det åpner seg mange muligheter. 

Jeg titter litt på en tur til Lomsdal-Visten i år, og dit er det mulig å komme seg med buss. Stopper ikke så langt fra inngangen til nasjonalparken. 

Du kan jo også vurdere å bruke facebook? Det finnes sikkert noen grupper for lokalbefolkningen til det området du vil til. Der går det jo an å lage en post som sier at du kommer dit med tog/buss og lurer på om noen kan kjøre deg til egnet startplass? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...