Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fortelle alt til psykolog?

neeeeii

Anbefalte innlegg

Muligens styre unna det hvertfall i starten. Siden du skal til psykolog så regner jeg med at det er pga. andre ting enn bare rus? Det er bare å si at det vil du ikke snakke om foreløpig.

Eventuelt er det rusbruken som har ført til situasjonen som gjør at han må til psykolog.

Hasj er farlig for unge hjerner. Det øker sannsynligheten for psykose betraktelig. TS bør søke hjelp for rusproblemene sine. Han påstår at han ikke har noe problem, men selvinnsikt er ikke akkurat velutviklet hos unge rusmisbrukere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens styre unna det hvertfall i starten. Siden du skal til psykolog så regner jeg med at det er pga. andre ting enn bare rus? Det er bare å si at det vil du ikke snakke om foreløpig.

Eventuelt er det rusbruken som har ført til situasjonen som gjør at han må til psykolog.

Hasj er farlig for unge hjerner. Det øker sannsynligheten for psykose betraktelig. TS bør søke hjelp for rusproblemene sine. Han påstår at han ikke har noe problem, men selvinnsikt er ikke akkurat velutviklet hos unge rusmisbrukere.

Haha, hater når folk sier slikt. Skal starte på rehab pga jeg er avhengig aka har ikke gjort noe annet en hasj på 1-2år.. lol. Rus er heller ikke problemet til angst, heller motsatt. Angsten min var på det verste på barneskolen før mitt rusbruk startet. Når jeg å en kompis tok sobril i 6. var det ikke pga vi hadde det dritt eller situasjonen hjemme var vanskelig. Vi tok det fordi det var gøy, vi visste konsekvensene, visste hvor vanskelig en overdose er å få på benzo alene, hvor fort det er å bli avhengig osv. Visste hva vi drev med.
Lenke til kommentar

Burde jeg fortelle alt til psykolog? Tenker mest angående rus. Har prøvd ALT av benzoer som er å få tak i Norge, mye opiater (Tramadol, Paralgin, Dolcontin og Oxycontin) samt Hasj. Syntes selv dette høres junkie ut å de fleste som hører dette vil nok stemple meg som en (eller fremtidig) junkie. Pluss jeg er bare 16år og har blanda alkohol og Sobril siden 6. klasse, hva skal jeg gjøre? Har ikke noe "problem" med rus, har ikke rørt noe annet enn Hasj på 1-2 år så skal jeg fortelle dette? Er redd for at barnevernet skal bli innblanda å gjøre ting som verst.

Du bør tenke nøye igjennom hva du sier og hvorfor du sier det. Det pågår i Norge en intens sentralisering av informasjon, samtidig som behandlingen av sensitive data er dårlige, ref. Helse-Sør-Øst IT skandalen som pågår i media nå, spesielt dagensmedisin.no. Vit også at du må reservere deg på helsenorge for å unngå at helsepersonell ser i kjernejournal at du har vært på bup eller dps, eller whatever.

Barnevernet blir fort innblanda om du er pappa. Dersom du sliter med rus, og må bruke psykiater, så er du fucka i Norge. Syns ikke dette er bra, men det er faktum. Det burde nesten vært hemmelige lister over hvilke psykologer og psykiatere du kan bruke for å få hjelp. Hvis du tenker på i forhold til egen mamma og pappa, så er det ikke en sjanse i helvete for at bv vil gjøre noe som helst, det er fullstendig system overload, selv i de minste drittkommunene hvor alt er gjennomsiktige, har bv ofte ikke ressurser til å komme on top, og de prioriterer de områdene hvor det er prestisje og clear cut-ting.

Lenke til kommentar

Haha, hater når folk sier slikt. Skal starte på rehab pga jeg er avhengig aka har ikke gjort noe annet en hasj på 1-2år.. lol. Rus er heller ikke problemet til angst, heller motsatt. Angsten min var på det verste på barneskolen før mitt rusbruk startet. Når jeg å en kompis tok sobril i 6. var det ikke pga vi hadde det dritt eller situasjonen hjemme var vanskelig. Vi tok det fordi det var gøy, vi visste konsekvensene, visste hvor vanskelig en overdose er å få på benzo alene, hvor fort det er å bli avhengig osv. Visste hva vi drev med.

Jeg ville ikke vært så bekymra for hasjen, og angst kan bedres, for det er ikke uvanlig å ha angst i tenårene. Skal ikke bagatellisere angst, fordi angst er jævlige greier, men det behøver ikke å være en permanent sak, både med og uten medisiner. Selvmedisinering med benzo er trøbbel, fordi benzobruk over tid gjør deg dum. Høyt hasjkonsum over tid er vist i gode studier å gi tap av working memory. Ikke bra for utdannelser som krever litt. Resten av negative effekter skal man ta med en klype salt. Det er litt for mange moralister i Norge.

Jeg ville tenkt at den største utfordringen du har, er å være så komfortabel med deg selv og i hverdagen, at du klarer å opprettholde et par gode venner, og at du klarer å få generell studiekompetanse. Uten fagbrev eller noen form for akademisk utdannelse, klarer man ikke å få til mye i Norge, og selvfølelsen går fort i dass. Det er mye dritt man må igjennom på vgs, men om det fins en sjanse for at du klarer, så bør du prøve. Gudd løkk.

Lenke til kommentar

Vi er ikke helt kommet til journaler på nett ennå, men det er vel bare et tidsspørsmål.

Du kan inntil videre sende en forespørsel til helseforetaket og be om utlevering av journalopplysningene.

For øvrig ville jeg fortalt historien slik den er. Det sikrer best mulig behandling, at den er mest mulig knyttet opp til ditt liv og ikke standardpakken. Betingelsen er at situasjonen er slik i dag som du sier. Uten en vesentlig fare for liv og helse i dag, spiller det ingen roll om du var i livsfare for noen år siden. En håndterer risiko utifra dagens situasjon.

Men du må føle deg komfortabel med din behandler, og ha en viss grad av tillit.

Lenke til kommentar

Fornektelse er svært vanlig hos folk med rusproblemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fornektelse er svært vanlig hos folk med rusproblemer.

Helt klart, men du drar det litt ut når jeg har vært clean fra alt unntatt hasj i nærmere 2 år. Du kaller vell deg selv alkis fordi du drikker alkohol iblant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Plutselig har man en eller flere diagnoser som gjør livet surt senere i livet. Feks. med barnevern, forsikringer, førerkort for å nevne noe. Ja, bare det  få en enkel psykisk diagnose gjør at forskringsselskapene skyr deg som pesten.

Man må rett og slett tenke over hva man sier til helsepersonell for ikke å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar

benzo/opiater har kraftig innvirkning på angst. det kan godt være at psykologen vil få et ufullstendig bilde av vanskene dine uten å få vite om de, og dermed ikke kunne hjelpe deg godt nok. det er uklart hva du sier i første post, blander du sobril og alkohol fremdeles? sobril er også et rusmiddel.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om alle er 15 år her inne. Men jeg skal fortell deg en ting: Du er 16 år, og du vet absolutt ingen ting. 

Fortell alt. Psykologen og staten er der for å hjelpe deg. Jeg tror forsåvidt ikke ett sekund på at du har "ingen rus problemer" om du har vært på kjøret siden 6 klasse (Da vi andre kastet på stikka og dynket jentene i snøen).

Jeg har selv vært i et hasjmiljø som 16 åring. Av 4 stykk den dag i dag jobber 2 av dem på Rema 1000 fast, en har tatt selvmord og en annen kom seg ut av dritten og har en ordentlig jobb i dag. Som jeg nevnte innledningsvis, du er 16 år og du vet absolutt ingen ting. Rus, om det så måtte være alkohol, hasj eller sterkere saker er ikke noe du bør trøkke i deg som 16 åring - om du vil ha psyken og kroppen din i behold ihvertfall.

Endret av InToRv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...