Emancipate Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Hva som faktisk er "al dente" er jeg ikke helt sikker på. Men det som sies er at pastaen skal serveres al dente (for tennene). Det ville vært noe rart å bruke uttrykket "for tennene" om et sted i kokeprosessen. Dette er selvsagt en smakssak. Selv prøver jeg å koke pastaen akkurat passe. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2017 Pasten må tas ut av vannet rett før den er al dente, slik at den blir al dente i siste stadiet med sausen. Den vil da trekke mer av smaken av sausen inn, siden den ikke er ferdigkokt enda. Om du koker pasten helt og så putter den i sausen, vil pastaen aldri bli så god som når den får koke seg al dente i ca 5 min i sausen. Og den er da ikke al dente lenger når den kommer på talerkenen.? Joda. Pastaen er forholdsvis enkel å kontrollere når den er i sausen, sammenlignet med fosskokende vann. Uenig! Vann som koker holder 100o C ved havets overflate.Uansett om det bobler eller fosskoker. En saus, ragu, bolognaise etc kjenner du neppe temperaturen på. Min ragu fosskokes aldri. Bortsett fra carbonara pleier jeg alltid å ha sausen ferdig før pastaen kokes, slik at den går oppi sausekjelen med varme av eller helt på minimum. Beklager. Det var klønete sagt av meg. Jeg mente seff ikke at sausen skulle fosskokes Jeg mente at jeg har bedre kontroll over pastaen i kokende vann enn i sausen med en ukjent temperatur. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2017 Hva som faktisk er "al dente" er jeg ikke helt sikker på. Men det som sies er at pastaen skal serveres al dente (for tennene). Det ville vært noe rart å bruke uttrykket "for tennene" om et sted i kokeprosessen. Dette er selvsagt en smakssak. Selv prøver jeg å koke pastaen akkurat passe. Absolutt ikke! Det er slik men kjenner om pastaen er - nærmer seg ferdig. Man plukker litt pasta opp fra kjelen og "biter" i den. Man kjenner på den med tennene. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Beklager. Det var klønete sagt av meg. Jeg mente seff ikke at sausen skulle fosskokes Jeg mente at jeg har bedre kontroll over pastaen i kokende vann enn i sausen med en ukjent temperatur. Skal litt til at temperaturen på vannet synker til under 83 grader i løpet av ti minutter. En kan likegodt skru av plata etter at en putter i pastaen og slenge på lokk. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Lurer på hvor lenge man må koke pasta for å få den til å gå i oppløsning? Jeg fikk en pakke med sånn rar pasta fra en venn, sånn "tykk" spaghetti, som visstnok skulle være umulig å overkoke. Den var visst ganske dyr også. Men jeg kokte den i 20 minutter, den hadde fremdeles hard konsistens. Og etter å ha spist den, føltes det som om den sugde seg fast til tarmene mine og holdt seg der ufordøyd i 2 dager etterpå. Forferdelige saker. Men hvor lenge kunne den ha kokt før den ble kokt i filler? Og hva med vanlig pasta? 1 time? 2? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 5. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2017 Lurer på hvor lenge man må koke pasta for å få den til å gå i oppløsning? Jeg fikk en pakke med sånn rar pasta fra en venn, sånn "tykk" spaghetti, som visstnok skulle være umulig å overkoke. Den var visst ganske dyr også. Men jeg kokte den i 20 minutter, den hadde fremdeles hard konsistens. Og etter å ha spist den, føltes det som om den sugde seg fast til tarmene mine og holdt seg der ufordøyd i 2 dager etterpå. Forferdelige saker. Men hvor lenge kunne den ha kokt før den ble kokt i filler? Og hva med vanlig pasta? 1 time? 2? Ca. 1 min. for pasta fresca (hjemmelaget, med egg). Den kan ikke "kokes al-dente". Ca. 10 min. for tørket pasta (uten egg). Den er al-dente like før den er ferdig. Fortsettes kokingen så får pastaen omtrent "Spetti konsistens" Yuck!!! Lenke til kommentar
fjottzki Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) x Endret 7. januar 2018 av fjottzki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå