Gå til innhold

Når skal pasta være "al dente"?

Anbefalte innlegg

Min mening er at pasta skal tas av kokeplata og vannet slås av når den er al dente. På den måten er pastaen ferdig kokt når den kommer på bordet.

Kunnskapsløs motpart hevder at den skal være "al dente" når den serveres på bordet.

Vennligst bekreft at jeg selvfølgelig har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har selvfølgelig rett. Den skal tas når den akkurat ikke er bra å tygge så den er bra å tygge når man serverer. En pasta som er bittelitt ukokt i midten når man spiser er jo ikke spesiellt godt. Så koker man det litt for lenge så blir det slapsete og merkelig.

Lenke til kommentar

Men om du ikke serverer den "al dente" så har du aldri gitt noen "al dente", men heller riktig kokt pasta. Hva som er riktig vei å spise pasta på gidder jeg ikke å henge meg opp i.

Spørsmålet er om det er riktig å servere pasta al dente?

Du har selvfølgelig rett. Den skal tas når den akkurat ikke er bra å tygge så den er bra å tygge når man serverer. En pasta som er bittelitt ukokt i midten når man spiser er jo ikke spesiellt godt. Så koker man det litt for lenge så blir det slapsete og merkelig.

Klok mann du. :w00t:  

Lenke til kommentar

Det virker som at du ikke heller av vann før du setter den på bordet? Da blir vel pastaen forferdelig bløt når man bruker pastaøse for å løfte den ut av kokevann og til tallerkenen/skåla?

Heller av vann og mixer alltid pastaen inn med tomatsausen for å hindre uttørking. Så får man én rett i en panne, lettere å servere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er riktig å servere pasta al dente?

Jeg føler meg ikke akkurat skitten om noen spør om al dente og at jeg har medvirkning til et slikt grovt brudd på moral. Det som er riktig er å spise det man liker. Selv liker jeg pastaen min kokt. :)

Det som er forkastelig er de som serverer overkokt pasta.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min mening er at pasta skal tas av kokeplata og vannet slås av når den er al dente. På den måten er pastaen ferdig kokt når den kommer på bordet.

Kunnskapsløs motpart hevder at den skal være "al dente" når den serveres på bordet.

Vennligst bekreft at jeg selvfølgelig har rett.

Kva er din definisjon på al dente?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Pasta skal definitivt være al dente, ja. Skal være litt tyggemotstand. Overkokt pasta kan spares til tannløse eldrehjemsbeboere, blir jo bare smakløs og konsistensløs grøt.. Men når du sier at du skrur av vannet slik at den blir ferdig kokt når den kommer til bordet, betyr det at du ikke siler pastaen før servering? :p 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Joda, selvsagt. Skal jo være kokt, men ikke overkokt. Det blir jo litt vanskelig å vite nøyaktig hvordan TS mener den er kokt over et tekstbasert forum.

Lenke til kommentar

Det virker som at du ikke heller av vann før du setter den på bordet? Da blir vel pastaen forferdelig bløt når man bruker pastaøse for å løfte den ut av kokevann og til tallerkenen/skåla?

Heller av vann og mixer alltid pastaen inn med tomatsausen for å hindre uttørking. Så får man én rett i en panne, lettere å servere.

Er ikke sausen ferdig har jeg i litt olivenolje eller smør, så blir ikke pastaen klistrete heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Pasten må tas ut av vannet rett før den er al dente, slik at den blir al dente i siste stadiet med sausen. Den vil da trekke mer av smaken av sausen inn, siden den ikke er ferdigkokt enda. Om du koker pasten helt og så putter den i sausen, vil pastaen aldri bli så god som når den får koke seg al dente i ca 5 min i sausen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pasta skal definitivt være al dente, ja. Skal være litt tyggemotstand. Overkokt pasta kan spares til tannløse eldrehjemsbeboere, blir jo bare smakløs og konsistensløs grøt.. Men når du sier at du skrur av vannet slik at den blir ferdig kokt når den kommer til bordet, betyr det at du ikke siler pastaen før servering? :p

"Al dente" bestemmer et stadium i kokeprosessen av pasta. Spørsmåler var om pastaen fortsatt skal være al dente når den kommer på bordet.

Min definisjon av al dente er vanskelig a beskrive. Jeg fikk det demonstrert av en gammel dame.

Jeg skrur ikke av vannet. Jeg slår av vannet. Gjennom et perforert halv-lokk til kjelen.

Lenke til kommentar

Pasten må tas ut av vannet rett før den er al dente, slik at den blir al dente i siste stadiet med sausen. Den vil da trekke mer av smaken av sausen inn, siden den ikke er ferdigkokt enda. Om du koker pasten helt og så putter den i sausen, vil pastaen aldri bli så god som når den får koke seg al dente i ca 5 min i sausen.

Og den er da ikke al dente lenger når den kommer på talerkenen.?

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

In cooking, al dente /ælˈdɛnteɪ/ (Italian pronunciation: [al ˈdɛnte]) describes pasta that are cooked to be firm to the bite.[1][2][3] The etymology is Italian "to the tooth".[4]

In contemporary Italian cooking, the term identifies the ideal consistency for pasta and involves a brief cooking time.[5][6][6] Molto al dente is the culinary term for slightly undercooked pasta.[1][7] Undercooking pasta is used in the first round of cooking when a pasta dish is going to be cooked twice.

Pasta that is cooked al dente has a lower glycemic index than pasta that is cooked soft.[8][disputed – discuss] When cooking commercial pasta, the al dente phase occurs right after the white of the pasta center disappears.[3] Also known as pasta that is neither too hard nor too soft.

Når du stoppar kokeprosessen avheng av om du skal servere den i ein varm saus eller for seg sjølv.

If your pasta cooks about in 10 minutes (for example), when you put pasta into the boiling water take one pasta after 8 minute (about 20% before the time of cook), bite it and observe the pasta: the external is more yellow than the internal that is white. When the internal white disappears the pasta has cooked "normale", when the internal white is small the pasta is "al dente".

Det er visst fleire meiningar om kva det tyder. Fleirtalet ser ut til å meine at al dente er stadiet rett etter den er gjennomkokt, dvs. du ikkje ser det kvite i midten lengre. Dersom pastaen skal serverast direkte så kan du avslutta kokinga der og servere. Skal den blandast med saus og surre der i nokre minutt så må du kanskje stoppe kokinga litt før, sånn at den blir ferdig i sausen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Joda. Pastaen er forholdsvis enkel å kontrollere når den er i sausen, sammenlignet med fosskokende vann. :)

Lenke til kommentar

Joda. Pastaen er forholdsvis enkel å kontrollere når den er i sausen, sammenlignet med fosskokende vann. :)

Uenig! Vann som koker holder 100 C ved havets overflate.Uansett om det bobler eller fosskoker.

En saus, ragu, bolognaise etc kjenner du neppe temperaturen på.

Lenke til kommentar

Uenig! Vann som koker holder 100 C ved havets overflate.Uansett om det bobler eller fosskoker.

En saus, ragu, bolognaise etc kjenner du neppe temperaturen på.

Min ragu fosskokes aldri. Bortsett fra carbonara pleier jeg alltid å ha sausen ferdig før pastaen kokes, slik at den går oppi sausekjelen med varme av eller helt på minimum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...