Gå til innhold

Hva skal til for å omskoleres til lærer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er jurist, men vurderer å omskolere til lærer på barnetrinn eller ungdomstrinn.

vet noen om jeg da må gå hele prosesen med lærerutdanning fra bunnen av, eller finnes det noen "snarvei"?

Kan jeg f. eks ta et eller to enkeltemner i pedagogikk ved høgskole/universitet, eller må jeg gjennom hele lærer-løpet?

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen emner utover juss? Hvis ikke så må du ta PPU der de tilbyr rettslære som et fag. Om de vil ansette deg i grunnskolen vet jeg ikke. Har ikke noe kjennskap til om det ansettes folk uten relevante fagkombinasjoner. Rettslære undervises vel først og fremst i videregående skole.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Se linken jeg postet over, der går jus under samfunnskunnskap, så da går det vel an å bli samfunnsfaglærer eller lignende.

Jus holder ikke alene på UiO.

"Dersom du har minst 30 studiepoeng innenfor sosiologi, statsvitenskap eller sosialantropologi, godtas det 30 studiepoeng innenfor ett eller flere av de følgende fag: Psykologi, jus, samfunnsgeografi, samfunnsøkonomi, ulandsstudier, utviklingsstudier, kjønn og likestilling og internasjonale studier."

Derfor spurte jeg om h*n har tatt andre emner.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Takk for svar, alle sammen! Nei, jeg har ikke noe annet enn mastergrad i jus, dvs. kun 300 studiepoeng i jus...

Virker litt absurd for meg at 60 stp. i kriminologi og statsvitenskap godtas, men ikke i jus. Jusstudiet på 300 stp omfatter jo både sosiologi, kriminologi og statsvitenskap; mye mer enn 60 stp av det til sammen...

Jaja, da blir det ikke dette for meg da...

Lenke til kommentar

Ikke gi opp. Det finnes nok av muligheter hvis du virkelig vil, og det er ofte stor forskjell på hva skolen sier/underviser i og hva "samfunnet" trenger.

Om man går lektor veien så er det master pluss ppu, og da er man dessverre (men forståelig) bundet opp til den retningen.

Først og fremst; i hvilke(t) fag kunne du tenk deg å undervise i?

Det finnes flere årsstudiumer rundt om (i tillegg til nettundervisning med poeng) som kan hjelpe deg på vei. Dessuten, med unntaket av steinerskolen (hvor man MÅ ha gått steinerpedagogikk for å undervise, selv på SFO), så tar skolene ofte inn studenter og andre inn som vikarer. Du kan jo starte med å høre med nærliggende skoler, og søke, og se om du trives, og så ta ppu etterhvert.

Vurderer selv å ta ppu da det virker som en grei måte å unngå hele lærerutdanningen. :-)

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei. Du kan ta PPU med fagdidaktikk i rettslære. Det har de kun i Hønefoss på høgskolen i sørøst Norge. Da kan du jobbe fra 5-13. trinn rent formelt hvertfall. Óg lærere trengs så du finner nok en stilling på barneskole om du ønsker det. Jeg har tatt PPU i rettslære selv og kan virkelig anbefale det. Var mange jurister i samme båt på studiet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...