Gå til innhold

HPE: – Ingen datamaskin har mer systemminne enn denne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et enhetlig minnesystem, i motsetning til tradisjonelle noder med hvert sitt minne, men likevel fordelt på 40 noder... Jeg får det ikke til å henge på greip. Det høres ikke enhetlig ut i det hele tatt. Mye av poenget må jo være at alt minnet har like kort aksesstid for alle prosessorene og det er det jo åpenbart ikke her. "Optisk teknologi" mellom nodene betyr nok en vesentlig forskjell i aksesstid for lokalt minne på en node vs minnet på en annen node. Selv om de klarer å sy sammen adresseområdene til et liksom-enhetlig.

Lenke til kommentar

Jeg trodde HPE hadde skrotet dette konseptet. Store shared memory systemer med NUMA er jo ikke noe nytt. Vil tro de store SGI maskinene fra tidlig 2000 tallet hadde langt flere minneslotter enn denne prototypen, men de hadde selvfølgelig ikke tilgang til like store moduler på den tida så kapasitet i bytes var vesentlig mindre. 13TB mener jeg å huske. 10x skalering på 15 år er ikke akkurat banebrytende når du korrigerer for Moores lov.

Det har jo også skjedd en del innen programmeringsmodeller for concurrency siden den gang. CSP og Actor model kontra mutex til eksempel. Det er mye tryggere å bygge programmer med concurrency som sender meldinger enn at de aksesserer delt minne, og hvis du gjør en en del writes (update eller append) så vil jeg tro disse nyere modellene også er raskere. Klart det er vanskelig å slå shared memory hvis du har et stort immutable datasett som mange prosesser/tråder bare skal lese små blokker fra.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Feil denne datamskinen her har mer !

Sunway TaihuLight har 1310.72 Terabyte med Ram.

så hp sinn datamaskin har ikke mest i verden nei....

Nå vet jeg ikke om HPE sin er cache coherent, men Sunway er ikke det og kommuniserer mellom nodene med en nettverkskontroller, så det blir veldig søkt å se på det som ett minne system. Minner mer om et klassisk cluster av mange små noder, som nok er et mer moderne design. HPE har et globalt adresse område.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...