Gå til innhold

Muligheten for å bytte minipci kort?

larsr

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar med innbygd trådløst nettverk(ECS 552).

Er det mulig å bytte det trådløse kortet inne i maskina? Etter som jeg forstår er det noe som heter mini pci slotter hvor det er plasert i, altså på samme måte som en vanlig stasjonær maskin. Eller er det lodda fast i selve hovekortet?

Jeg kunne nemmelig tenkt meg ett g kort og innebygd bluetooth, klart jeg kunne kjøpt meg ett pcmcia kort, men styr å dra med seg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ihvertfall kjøpt IBM WLAN kort, de koster ca 1200kr for 802.11a/b/g. Aner ikke om disse passer i noen andre maskiner enn IBM. Dell selger jo også et ganske saklig 802.11a/b/g kort, truemobile1400 eller noe sånt.

Hvis du går til http://mamoz.no og søker på "ibm wirel" så finner du et minipci kort ihvertfall.

Lenke til kommentar

Genialt!!

Finner noen toshiba kort på mpx også. Det står Portege 4xxx, Tecra 9xxx, Sat. Pro 6xxx under dem. Betyr det at det er flere standarder av mini pci og at slike kort ikke vil være kompatiblet med andre bærabare?

Jeg finner heller ikke en kombinasjon av WLAN kort og Bluetooth. Er det mulig å få plass til flere mini-pci kort på en maskin?

Lenke til kommentar

Eneste du må sjekke er om laptopen din har "ekstern" antenne som skal kobles til kortet. Dvs ikke ekstern som utenformaskinen,men sjekk om det kortet du har i dag er koblet til en antenne som stikker f.eks opp i lokket. Jeg vet at Truemobile til Dell krever dette. Truemobile kortet er forresten basert på Broadcom sin chip som er ganske enkel å sette opp om en kjører windust. Men miniPci kortet på min Zepto 4400 var noe drit å komme til det lå utrolig vanskelig til. Jeg brukte vel 1.5 timer på å bytte kortet første gangen huff.......

:sleep::sleep::sleep::sleep:

Lenke til kommentar

tja, jeg kjøpte ett vanlig pci wlan kort til stasjonær pc, skrudde plata av det, og nappa av mini pci kortet :) det var tilogmed klargjort antenne overgang, sånn at jeg ikke trengte å lodde en på...sjekk på nettet hvilke WLAN PCI kort som er gode å "ribbe"...det er verd å merke seg at mange av disse kan kobles på PCI kortet igjen, og brukes som WLAN i en stasjonær pc :)

har DELL I8200, så antennen lå klar i skjermen :)

når det gjelder BT...jeg har en kompis som er elektriker som kjøpte en BT dongle til USB, og ribba den, og klistra innmaten inni den bærbare, og lodda BT'en rett på den ene USB porten...:)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Grunnen til at det finnes mange "typer" miniPCI er at maskinvaren må kunne prate med kortet. På IBM sine kort er det dessverre slik at BIOSen min må støtte miniPCI kortet, som da selvfølgelig er signert av IBM.

De sikrer seg at alt inni maskinen virker, men koster litt mer... *applesyndrom*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...