Tunky Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Jeg arvet nettopp et par Dali-høyttalere. Jeg tror ikke det er noen veldig gode/dyre høyttalere. Lappen bakpå er ganske falmet, så det var vanskelig å tyde hva som står. Tror det står Dali 3B Walnut. Jeg er veldig lite inne i hifi-verdenen, men er ganske sikker på at jeg vil ha noe nyere på forsterkerfronten. Med høyttalerne fikk jeg med CD-spiller, kassettspiller og FM/AM-radio (i 3 forskjellige enheter..). Mener også at selve forsterkerdelen var i CD-spilleren. Jeg hentet dette i påska, og har ikke sett på det siden, så jeg husker ikke alle detaljene i farta. Jeg får tilgang igjen på anlegget neste uke. TV-en min er forholdsvis rimelig, og jeg skulle gjerne hatt bedre lyd på den. Det jeg da ser for meg er å bruke disse høyttalerne sammen med TV-en. Jeg ønsker en forsterker med flere HDMI-innganger, da TV-en kun har to. Noen som kjenner til høyttalerne? Vil jeg klare meg med det rimeligste av forsterkere? Eks; https://www.prisjakt.no/product.php?p=3310756 Vil denne gjøre jobben ok? Evt noe annet, veldig rimelig (samme prisklasse) som er bedre? Hva må/bør jeg se etter? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Uten å være ekspert så har billige forsterkere blitt veldig bra de siste årene etter hva jeg har lest og tittet på, Onkyo er et av merkene jeg har sett at blir mye anbefalt. Forskjellen ligger mye i funksjoner og tilkoblinger, men det er selvfølgelig viktig å ha en forsterker som klarer å dra høyttalerne. Så er det selvfølgelig forskjell på en som vil ha god lyd og en som vil ha god lyd. Jeg personlig vil bare ha et bra forhold mellom bass og diskant da jeg ikke vil betale rimelig mange tusen mer for "litt" bedre lyd. Husker artikkelen der folk i Japan (var det vel) satte opp egne trafoer til huset for mange hundre tusen. Trafoene til kommunen var ikke bra nok, ikke ren nok strøm PS; Åpent kjøp er en ting. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Gamle høytalere er generelt tyngre å drive og krever mer forsterker. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Høyttaler fra slutten av 80-tallet med 90db følsomhet og 8ohm. Ingen problem med å få dem til å spille med det meste, men de vil like litt krutt i forsterkern ja. En god 50-80W, tokanals vil hjelpe langt på vei. Jeg antar uansett, på bakgrunn av erfaring med Dali på den tiden, at du vil oppleve dem som litt lyse, med lite bunn. Med oppgitt 50Hz tipper jeg du hører lite under 65-70Hz. Da kommer sub-behovet fort. https://www.dali-speakers.com/media/3349/manual-dali-3b.pdf 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Dersom det ikke er bassreflex blir det fort litt tynt. Men Dali kan nå bass. Verre med Kef og engelsk lys Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Så Kef og engelske høyttalere kan ikke bass? Hm, det må bli dagens. 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 (endret) Dersom det ikke er bassreflex blir det fort litt tynt. Men Dali kan nå bass. Verre med Kef og engelsk lys Hmm, den var ny. Jeg hadde Tannoy høyttalere før (engelsk produsent), måtte tette bassreflexen for det ble litt mye bass... Endret 23. mai 2017 av PatSharpX Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Jeg har hatt KEF reference serie model 105 mk1 og har nå IQ 50. Begge låter tynt. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 (endret) Har ikke så mye erfaring med KEF, men har hørt både Blade og LS50, syns det bra kjapp og fin bass i begge. Nå er ikke jeg så sykt opptatt av bass da, siden musikken først og fremst er mellomtone. Men har aldri hørt at engelske produsenter er kjente for lite bass, egentlig snarere tvert i mot. Har ProAc i dag (også engelsk produsent), mye trøkk i dem. Men for å svare TS, jeg ville nok heller kjøpt en brukt stereoforsterker og en HDMI switch. Endret 23. mai 2017 av PatSharpX Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Enig med Pat. En god NAD stereoforsterker, Cambrigde, Rotel, Marantz, Garman Kardon. Vær litt skeptisk til Klasse D forsterkere. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 https://www.dali-speakers.com/discontinued/ kan brukes til å finne igjen høytaleren og spec's på dem. Er kanskje disse - https://www.dali-speakers.com/discontinued/dali-2/dali-3/ ? Med en 8" i bunn på et lukka kabinett burde det være muligheter for fin mid-bass om forsterkeren er god, men dypbass vil det vel ikke bli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå