H?rselsvern Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Er det noen som enkelt og greit kunne forklart hva greia er med feriepenger? Si at jeg tjente 600 k i fjor og for enkelthetens skyld sier vi at satsen er 10 %, altså 60 k i feriepenger. Deretter tar jeg 4 uker ferie i august, vil det si at jeg får 60 k istedenfor den faste mnd. lønnen på 50 k i august? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Feriepenger/ Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Svaret er ja på spørsmålet ditt. Eventuelt så får du feriepenger i f.eks. juni og lønn i august. Men du får ikke begge deler samtidig. Du får bare lønn 11 måneder i året. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Hva hvis man ikke tar ferie da? Da må man jo få feriepenger + lønn en mnd, da du jobber en mnd mer enn normalt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Hva hvis man ikke tar ferie da? Da må man jo få feriepenger + lønn en mnd, da du jobber en mnd mer enn normalt. Du er pålagt å ta ferie, så sant du ikkje nektar av økonomiske årsaker, som til dømes at du ikkje jobba heile fjoråret og har spart opp feriepengar. Rett og plikt til å avvikle ferie Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie. Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien). Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188/ 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Er det noen som enkelt og greit kunne forklart hva greia er med feriepenger? Greia med feriepenger er at du skal ha penger i ferien siden du bare får betalt når du jobber, noe du ikke gjør i ferien 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Hva hvis man ikke tar ferie da? Man skal i utgangspunktet ikke få utbetalt feriepenger om man ikke tar ferie. Dette skal holdes igjen til du tar ferie neste gang, eller slutter i jobben, men det blir som regel ikke fulgt opp i praksis. 1 Lenke til kommentar
Manonym Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Hei!ser dere driver å snakker om feriepenger.. Jeg hadde to ulike jobber i fjor, men aner ikke om jeg fikk mine feriepenger utbetalt da.. Er det sånn at i alle bedrifter så får man utbetalt feriepenger ved siste lønningsdag? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Hei! ser dere driver å snakker om feriepenger.. Jeg hadde to ulike jobber i fjor, men aner ikke om jeg fikk mine feriepenger utbetalt da.. Er det sånn at i alle bedrifter så får man utbetalt feriepenger ved siste lønningsdag? Det er ikke nødvendigvis automatikk i det. Man har krav på å få utbetalt feriepengene sine, dersom man slutter i en bedrift, men det er allikevel flere bedrifter som venter med utbetalingen til året etter, med mindre man spør om utbetalingen selv. Får du feriepengene utbetalt i opptjeningsåret, så blir du sannsynligvis trukket skatt av beløpet. Ikke at det har så mye å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå