didthedid Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 En leilighet vi er interesserte i ligger ute til 2 190 000. Denne ble i 2014 solgt for 2 320 000. Ingen av husene/leilighetene til salgs i i området ser ut til å ha blitt solgt i løpet av de siste to månedene. Denne leiligheten har selv ligget ute i minst to måneder. Hva er et greit startbud om vi potensielt skulle være villige til å betale full takst etter hvert? (Vi har ikke vært på visning enda, vi skal snart på privatvisning) Kan vi starte med 1 900 000, eller tror dere det blir oppfattet som useriøst? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Ca. 10-15% lavere vil jeg si er en god start hvis det ikke er mange interreserte. 1.9M er vel ikke et useriøst bud da det fortsatt er mye penger/nærme takst og for meg et "møtes på midten bud". Man byr jo ikke akkurat det man håper på å betale, man byr noe mindre og håper at selger går ned til det man ønsker å betale 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 (endret) Det er ikke useriøst når det er et bindende bud og ca. i prisområdet. Klart det er noe lavt i forhold til verdivurderingen og det boligen har blitt solgt for tidligere, men hvis markedet ikke er villig til å betale mer så er det ingen grunn til at dere skal betale noe mer heller hvis dere ikke absolutt SKAL ha den boligen. Jeg bydde 2,2 for en bolig med prisantydning på 2,75. Endte et sted ca. midt i mellom når vi kom til enighet og det var ingen som kom med beskyldninger om at jeg var useriøs. Endret 21. mai 2017 av Nedward 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Ingen bud er "useriøse". Hvis dere vurderer at denne leiligheten er vanskelig å selge, og dere er eneste interessenter, så er ikke 1,5 useriøst heller. Mange forhold endrer seg hele tiden, som annen byggevirksomhet i området, endringer i utsikt, endringer i folks økonomi, boligmarkedet generelt osv. så en bolig kan fort bli umulig selge fordi ingen vil bo der! Da kan man måtte selge til kvart pris av det man ga selv. Eller la vær å selge. Hvis dere nå bød 1,5 mill. så må selger tenke: "Hmm, det var veldig lavt! Men kan vi ta sjansen på at noen andre er interessert de neste 2 månedene?? Kanskje vi aldri blir kvitt denne, og vi trenger pengene nå" 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Som andre sier, 1,9 er ikke et useriøst bud. Sist jeg solgte leilighet, fikk jeg et startbud som prosentmessig var lavere enn det i forhold til det jeg la leiligheten ut for. Jeg godtok imidlertid ikke det budet, men etter litt forhandling, endte vi opp med en pris vi begge var fornøyde med. 1 Lenke til kommentar
didthedid Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Ingen bud er "useriøse". Hvis dere vurderer at denne leiligheten er vanskelig å selge, og dere er eneste interessenter, så er ikke 1,5 useriøst heller. Mange forhold endrer seg hele tiden, som annen byggevirksomhet i området, endringer i utsikt, endringer i folks økonomi, boligmarkedet generelt osv. så en bolig kan fort bli umulig selge fordi ingen vil bo der! Da kan man måtte selge til kvart pris av det man ga selv. Eller la vær å selge. Hvis dere nå bød 1,5 mill. så må selger tenke: "Hmm, det var veldig lavt! Men kan vi ta sjansen på at noen andre er interessert de neste 2 månedene?? Kanskje vi aldri blir kvitt denne, og vi trenger pengene nå" Er litt redd mekler anser oss som useriøse om vi legger inn så lave bud på leiligheter i området. Litt kjipt å komme på nye visninger med samme mekler dersom vi stadig byr veldig lavt. 1,5 hadde jeg ikke bydd, men er enig i at prisen er relativ i forhold til hva folk er villige til å betale Lenke til kommentar
didthedid Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Som andre sier, 1,9 er ikke et useriøst bud. Sist jeg solgte leilighet, fikk jeg et startbud som prosentmessig var lavere enn det i forhold til det jeg la leiligheten ut for. Jeg godtok imidlertid ikke det budet, men etter litt forhandling, endte vi opp med en pris vi begge var fornøyde med. Kom du da med et motbud, eller fikk de bare et direkte avslag på budet? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Ingen bud er "useriøse". Hvis dere vurderer at denne leiligheten er vanskelig å selge, og dere er eneste interessenter, så er ikke 1,5 useriøst heller. Mange forhold endrer seg hele tiden, som annen byggevirksomhet i området, endringer i utsikt, endringer i folks økonomi, boligmarkedet generelt osv. så en bolig kan fort bli umulig selge fordi ingen vil bo der! Da kan man måtte selge til kvart pris av det man ga selv. Eller la vær å selge. Hvis dere nå bød 1,5 mill. så må selger tenke: "Hmm, det var veldig lavt! Men kan vi ta sjansen på at noen andre er interessert de neste 2 månedene?? Kanskje vi aldri blir kvitt denne, og vi trenger pengene nå" Er litt redd mekler anser oss som useriøse om vi legger inn så lave bud på leiligheter i området. Litt kjipt å komme på nye visninger med samme mekler dersom vi stadig byr veldig lavt. 1,5 hadde jeg ikke bydd, men er enig i at prisen er relativ i forhold til hva folk er villige til å betale Det er jo du som kjøper som bestemmer prisen. Ihvertfall 50 % av den. Om megler til stadighet får inn lave bud fra én kjøper, så får nok megler det også fra andre. Man er sjelden alene om å mene noe. Slik prisene er nå syns jeg ikke det er noe rart med å by det man selv måtte mene er den reelle verdien av en bolig, og ikke blindt dilte etter hva den som bød mest sist mente. Husk at alle priser til enhver tid er bestemt av den som var villig til å by mest sist. Det er historie. Og det kan ha vært en alt for høy pris. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Er litt redd mekler anser oss som useriøse om vi legger inn så lave bud på leiligheter i området. Litt kjipt å komme på nye visninger med samme mekler dersom vi stadig byr veldig lavt. 1,5 hadde jeg ikke bydd, men er enig i at prisen er relativ i forhold til hva folk er villige til å betale Du skal ikke bry deg om hva mekler eventuellt tenker. Hvis markedet tilsier at dere bør få napp etterhvert for en lav pris så byr dere lavt. Liten vits å by mer enn dere ønsker bare fordi mekler kanskje tenker at dere er useriøse. Fornuftig pruting er, for meg hvertfall, i stor grad basert på %'er og at man gir et bud som er lavere enn man er villig til å betale for så å bli enige/ få motbud. Jeg regner med at en mekler skjønner det spillet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå