Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor lenge varer ørebetennelse

Anbefalte innlegg

Jeg hadde rimelig dårlig halsbetennelse som tok nattesøvnen min 3 dager i strekk, så når den endelig ga slipp en morgen så våkner jeg til at øret mitt holder på å eksplodere. Det kjennes ut som det er 10 bar forskjell i trykk inni hodet mitt.

Var hos fastlege men han kunne ikke se pga voks, men han antok det var ørebetennelse. Nå sitter eg her enda en natt, der jeg ikke får sove, smertestillende hjelper ikke(fikk noe sterke greier som var helt ubrukelig), og lurer på når dette skal ta slutt. Er ørebetennelse et nytt 7 dagers prosjekt eller? For jeg er nærmt breaking point, det gjør noe inn for jævlig vondt.

Spørsmål, kan jeg vaske øret for voks mens jeg har ørebetennelse? Jeg antar nei? Jeg leser og at trommehinnen kan sprekke og da forsvinner smertene, jeg vurderer å bare sprekke den selv for å bli kvitt dette opplegget, anbefalt ? :p.

Anonymous poster hash: 0dfdc...664
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sprekk, mine to har akkurat sprukket, ikke noe hyggelig det heller + mulige komplikasjoner etterpå. Det startet også med halsen hos meg, kan fint bli 7 dagers prosjekt ja. Det vil nok uansett ikke hjelpe å rense det ytre øret for voks. Det er i mellomøret mest sannsynlig at trykket er høyt fordi denne: https://en.wikipedia.org/wiki/Eustachian_tube er tett.

Du kan prøve ulike pusteøvelser, men ikke ta i for hardt. http://www.wikihow.com/Unclog-the-Inner-Ear-or-Eustachian-Tube

Du fikk ikke penicillin?

Lenke til kommentar

Ørebetennelse kan være sinnsykt vondt, så jeg forstår frustrasjonen. Det er noen år siden jeg hadde ørebetennelse, men jeg ble bare sendt til øre-nese-hals på sykehuset hvor de stakk hull slik at væsken kom ut. Var vondt en stund etter det. Fikk antibiotika.

Lenke til kommentar

TS

Jeg har begynt på pencillin idag (6 timer siden). Så vidt jeg vet så gjør det ingenting med ørebetennelse da. Tingen er at jeg får faen ikke sove, har hatt maks 5-6 timer søvn på snart 4 døgn, med intens smerte hver bidige dag. Før var det hals, idag er det øret. Det hadde vært greit om smertestillende kunne gjøre noe som helst, men jeg merker null forskjell uansett om det er paralgin forte eller det andre jeg fikk før idag. 

Jeg greier fysisk ikke 7 dager til med dette her, så hvis det er så lenge og det er en mulighet med å bare sprekke driten så gjør jeg heller det.

Lenke til kommentar

Hva slags lege var dette? Hvorfor fjernet han ikke voksen så han kunne se i stedet for å anta?

Ørebetennelse forsvinner ikke nødvendigvis av seg selv i det hele tatt hvis ikke det gjøres noe. Gå tilbake til legen (eller finn eventuelt en annen lege) og si at det ikke blir bedre og at han må gjøre noe.

Lenke til kommentar

Hva slags lege var dette? Hvorfor fjernet han ikke voksen så han kunne se i stedet for å anta?

Ørebetennelse forsvinner ikke nødvendigvis av seg selv i det hele tatt hvis ikke det gjøres noe. Gå tilbake til legen (eller finn eventuelt en annen lege) og si at det ikke blir bedre og at han må gjøre noe.

Legevakt, almennlege. Jeg vet ikke hvorfor han ikke fjernet det, antar mye vann i øret når du har betennelse er dårlig? 

Lenke til kommentar

Hvis du fikk penicilin, så bør betennelsen begynne å avta etter 2-3 dager. Hvis du i tillegg var på legevakten bør du ha vært gjennom en sjekk hvor man sjekker CPR-nivået for å se om det finnes spor av betennelse i kroppen.

Du skriver også at du fikk smertestillende som ikke fungerte, men har du prøvd en tablett Ibux og en tablett Paracet? Det er ofte en kombo som kan hjelpe siden de har to forskjellige virkemåter. Husk at det ofte kan ta opp til 40 min før effekten inntreffer.

Lenke til kommentar

Ørebetennelse kan vare fra noen få dager til flere uker. Er du litt ekstra utsatt / jobber i fuktig anlegg så kan det ta litt tid, hos meg har det tatt ca 2 til 3 uker hver gang jeg har hatt det.

Fraråder kraftig å stikke hull , det kan forårsake langt mer skade enn om du lar det gå sin naturlige gang, bruk av antibiotika er heller ikke gunstig med mindre det er bakterielt :

Antibiotika
Antibiotika kan hjelpe barnet å komme seg raskere ved en ørebetennelse. Antibiotika er et legemiddel som dreper bakterier. Husk at antibiotika ikke virker ved alle ørebetennelser, fordi sykdommen i 30–60 prosent av tilfellene skyldes virus. Antibiotika virker ikke mot virus.

Så er man i relativ god helse fraråder jeg antibiotika og heller ta noen paracet / smertestillende og ha litt tålmodighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...