Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål om obligasjonsfond

lfm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en student med noen år igjen av en lengre teknisk utdannelse. Jeg liker å spare, men det aller meste har blitt stående på diverse høyrentekontoer.

En rask oppsummering gir omtrent:

20% i indeksfond / ETF'er med stor andel "small cap". Går for lavest mulig forvaltningsavgift.

15% i BSU

Resten på høyrentekonto med 0,90% - 1,85% rente.

Jeg har den siste tiden sett litt rundt på obligasjonsfond, men er litt usikker på hvordan jeg skal tolke de ulike fondene. Hvordan er det for eksempel med renteutbytter? Blir de utsatt for utbytteskatt på lik linje med aksjer, eller teller de som inntekt på lik linje med renter fra høyrentekonto?

Jeg har funnet to aktuelle kandidater:

KLP Obligasjon 5 år

KLP Kredittobligasjon

Er det noen fundamental forskjell mellom disse to? Det står oppført at KLP Kredittobligasjon inneholder obligasjoner med durasjon er mellom 2 og 4 år...betyr dette at den er nesten lik KLP Obligasjon 3 år?

Noen som har tips til hva som er lurt? Er gjeldfri, og total "portefølje" ligger like i overkant av 500k.

Endret av lfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De teller som renter fra høyrentekonto.

Forskjellen mellom de to ser ut til å være at KLP Obligasjon 5 år er av høyere kredittkvalitet, har litt lengre løpetid, og er litt mer følsom for renteendringer. KLP Obligasjon 5 år ser ut til å være eksponert mot bolig og kommuner, Kredittobligasjon mot private og offentlige virksomheter i Norge, og bolig.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NJU&tab=3

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000002T8Y&tab=3

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...