Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skal i militære fra kjæresten!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-40jnidj

 

Slipper du ikke unna så kan du søke overflytting til HV

Da blir verneplikten kortet ned betraktelig, men en kan bli innkalt til helgeøvelser og sånt senere

Da må du vel og merke belage deg på å reise bort med jevne mellomrom og ikke bli kompensert for tapt inntekt. Vi har flere på jobb som er i heimevernet som klager på dette hver gang de må inn.

 

TS; Gjør opp din egen mening og stå på ditt. Du trenger ikke godta overtramp - det er ditt liv, og bare du som vet hva som er viktig å prioritere. Et år som russ eller dama? Avstand er nesten garantert slutten på et forhold.

 

De over som spår dommedag og anarki evner ikke å se nyansene i situasjonen så ta dem med en klype salt.

Hvem er de? Og hvilke nyanser er det "de" ikke evner å se?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei!

Jeg skal da i militære om ikke så lenge, og jeg har da nettopp fått meg kjæreste. Ho vil jo ikke at jeg skal dra i det hele tatt. Jeg lurer på om dere har noen ord jeg kan forklare ho så det blir lettere at jeg drar? Kjenner at det blir ganske tungt selv og dra...

 

Anonymous poster hash: dafd6...cd8

 

 

Du skal forklare dama di at det er en plikt, og at det er forbundet med straffeansvar å ikke møte opp.  Ut over det er det en fantastisk tid - hvis du gidder å legge noe i det.  Uten investering - ingen gevinst.

 

..................................

 

............................... at jobben jeg hadde på den tiden var veldig bra, og at jeg ikke ville miste den for enhver pris (håndverker). Legen empatisérte og sa "da er det vel best at du slipper"....................

 

Møtte litt dritt for dette i arbeidslivet. Mange som spurte hvorfor jeg ikke var i militæret, jeg sa at jeg heller ville bygge landet stein for stein, og legen sa det var greit. Da får man jo stemplet "udyktig for tjeneste" eller noe sånt, i verneboken (tror jeg navnet er).

 

Siden førstegangstjeneste er en lovpålagt plikt plikter arbeidsgiver å gi deg permisjon i den tiden førstegangstjenesten varer.  Med andre ord mister man ikke jobben.  Skulle arbeidsgiver avslutte virksomheten i perioden du er inne, får du selvsagt ikke jobben tilbake, men da hadde du blitt uten jobb uansett.

 

Hvor langt har du kommet med landsbyggingen? Eller rettere. Har du samme jobben fremdeles? (og det heter "Verneplliktsbok")

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

..................................

 

............................... at jobben jeg hadde på den tiden var veldig bra, og at jeg ikke ville miste den for enhver pris (håndverker). Legen empatisérte og sa "da er det vel best at du slipper"....................

 

Møtte litt dritt for dette i arbeidslivet. Mange som spurte hvorfor jeg ikke var i militæret, jeg sa at jeg heller ville bygge landet stein for stein, og legen sa det var greit. Da får man jo stemplet "udyktig for tjeneste" eller noe sånt, i verneboken (tror jeg navnet er).

 

Siden førstegangstjeneste er en lovpålagt plikt plikter arbeidsgiver å gi deg permisjon i den tiden førstegangstjenesten varer.  Med andre ord mister man ikke jobben.  Skulle arbeidsgiver avslutte virksomheten i perioden du er inne, får du selvsagt ikke jobben tilbake, men da hadde du blitt uten jobb uansett.

 

Hvor langt har du kommet med landsbyggingen? Eller rettere. Har du samme jobben fremdeles? (og det heter "Verneplliktsbok")

 

Du vet hvordan det er i arbeidslivet. Hvis du forsvinner fra en jobb i ett år, så kan du banne på at det er 10 andre som har fått innpass i jobben din alleréde, og det tilhørende miljøet. Og veien tilbake blir nesten umulig, like greit å si opp og kutte båndet først som sist.

 

Jeg ser sarkasmen, men jeg mener det er et fullverdig argument. Jeg ville heller hatt 100 høyt motiverte elitesoldater enn 1000 late, slaskete soldater som ikke bryr seg en skitt om krig eller landets forsvar.

 

Nei, jeg tok feil i den jobben, sjefen var en psykopat galning og det ødela hele arbeidsopplevelsen for meg, så jeg måtte bryte med hele karrieren. Men jeg gjorde dog god jobb i en del år før jeg måtte kaste inn håndkleet, i hvert fall i den yrkesretningen. Jeg vet ikke om militæret hadde vært riktig for meg eller ikke, men jeg mener folk burde få mulighet til å satse på en karriere eller militæret av egen fri vilje, for jeg mener at når man får velge selv, så gjør man en ti ganger så god jobb enn om man ble tvunget.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

For de aller fleste er ikke førstegangstjenesten starten på en militær karriere, men et år, som det er forholdsvist stort politisk flertall for, der staten disponerer individene i sin tjeneste.for å trygge suverenitet, demokratiet osv.

 

De siste årene har dette i stor grad vært frivillig.  Så godt som samtlige som har krysset av for "ikke motivert", eller "vet ikke" på sesjon del 1 har aldri hørt mer fra Forsvaret.  Det er med andre ord en formodning tilstede om at de som kommer til sesjon del 2 og videre til fgt allerede er motiverte.

 

Når det nå er innført allmenn vernepllikt også for jenter vil det formodentlig bli enda "enklere" å slippe, men jeg synes det er relativt teit å vente til man faktisk blir innkalt med å flagge at man ikke er interessert.  Da kan man jo heller kåle det til på AE-testene på sesjon del 2.

 

Nå skulle ikke denne tråden handle om dette, men om det å reise fra kjæresten for å dra i militæret.  Det er ikke alltid at man bare reiser fra noe, men til noe.  Hvis dette er dama i ditt liv, venter hun.

Lenke til kommentar

Kan ikke akk vente, har bestemt meg for at jeg skal inn. Argumentet for at jeg må inn er jo det at jeg er pliktig til å stille opp. Trist blir det, men jeg forteller ho at dette er noe de færreste må og jeg kommer på besøk så ofte jeg kan.

Fiksa en skrivefeil

 

Hvis dette er noe du er interessert i så blir det sikkert gøy for deg :)

Lenke til kommentar

Uhm, dersom du faktisk ikke vil er det null problem å slippe nå om dagen, selv uten å måtte lyve om sinnstilstand og narkotikabruk. Vet om flere som ringte og ba om å få slippe, rett og slett fordi de ikke hadde lyst og alle slapp. Var til og med en som møtte opp første dagen, sa han ikke ville, så fikk han dra hjem der og da. Er ikke lenger slik at alt og alle på død og liv må igjennom førstegangstjenesten, forsvaret er langt mer interessert i de som faktisk vil tjenestegjøre. 

Men når det er sagt, hvis du egentlig vil ut i forsvaret så syntes jeg du skal si det til dama, så får det bare være. 

Lenke til kommentar

Det er jo liksom det at jeg hadde store planer innen forsvaret, med videreutdanning osv, men jeg fikk jo karakter 3 på sesjon så jeg kan ikke ta noe videreutdanning som jeg vil. Men at jeg går gjennom førstegangstjenesta ser jeg bare på som positivt på CV osv når jeg skal søke jobb seinere. Også får jeg penger, ikke mye men det er da noe. Får se hva ho sier om det. Er ho ikke interressert lengre i det vi driver med, stikker jeg i tjeneste. 

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal da i militære om ikke så lenge, og jeg har da nettopp fått meg kjæreste. Ho vil jo ikke at jeg skal dra i det hele tatt. Jeg lurer på om dere har noen ord jeg kan forklare ho så det blir lettere at jeg drar? Kjenner at det blir ganske tungt selv og dra...

 

 

Anonymous poster hash: dafd6...cd8

Du vil ha mye mer nytte av militæret enn en tilfeldig kjæreste. Man finner nye kjærester hele tiden. Mener du det er noe spesielt, og hun mener det er noe spesielt, kan dere nok med sikkerhet overleve ett år i militæret.

 

Du får tross alt permisjon og kan dra hjem til tider. Billig er det også. Så kan du stå foran henne med uniform når hun tar imot deg. Det er bare noe å være stolt av det hvis dere får det til.

 

Hvis ikke, så er som sagt militæret langt mer nyttig for deg enn en tilfeldig kjæreste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ho vil jo ikke at jeg skal dra i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: dafd6...cd8

 

 

Hvis hun allerede forsøker å ta kontroll over deg og dine valg, legger du opp til tøffelhelt som på en eller annen måte straffer seg senere. Hvis dette er et viktig valg for deg så si det. Hvis hun ikke aksepterer (furter, truer med å slå opp etc.) så spørs det om hun ikke er drømmedama likevel. Bare søt og sjarmerende holder ikke i lengden, respekt for den andres interesser og valg er en viktig egenskap i et forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er den at ho er ganske bra, både pen, snill og en veldig god personlighet, liker måten ho viser kjærlighet til meg (ganske innafor der). Men det er liksom det at jeg vil jo fullføre tjenesta, og hvis ho i tillegg aksepterer det, vil jo forholdet bli satt på en bra prøve. Hvis det holder helt ut tror jeg dette er et forhold jeg kan satse på fullt ut. 1 år er ikke så lenge, har prata med ei venninne som er i samme situasjon, og ho sa at det var veldig trist i starten, men 1 år er ikke så lenge, og jeg kommer jo hjem i en stilig uniform i blant. 

Lenke til kommentar

 

Mer enn nok tid det, også koster ikke flyreisa så altfor mye heller. Tror nok ho overlever det. Håper jeg...

Flyreisene er så klart gratis. Det betaler Forsvaret. Du har krav på 7 permreiser, og kan få innfridd en 8. permreise. Forsvaret dekker alt.

 

Trodde de bare dekket 90% jeg

Lenke til kommentar

 

 

Mer enn nok tid det, også koster ikke flyreisa så altfor mye heller. Tror nok ho overlever det. Håper jeg...

Flyreisene er så klart gratis. Det betaler Forsvaret. Du har krav på 7 permreiser, og kan få innfridd en 8. permreise. Forsvaret dekker alt.

 

Trodde de bare dekket 90% jeg

 

Fra Forsvarets sider:

"Når du er inne til førstegongsteneste får du 7 gratis heimreiser. Talet på heimreiser er noko annleis for dei som har teneste veldig langt frå heimen eller har 18 månadar førstegongsteneste. 

DU FÅR DEKT BILLIGASTE REISEMÅTE

Du får dekt reise på den billigaste måten. Hugs at du hos NSB og ein del busselskap får 90 prosent rabatt når du reiser i uniform.

Ta vare på alle kvitteringar du får undervegs. Når du kjem tilbake til leiren, fyller du ut ei reiserekning. Der må alle kvitteringane leggjast ved.​

Tek reisa over 10 timar, får du flybillett. Denne billetten må bestillast av Forsvaret, og det er avdelinga sitt ansvar å gjere det. ​"

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/goder-under-forstegongstenesta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...