Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er disse tingenne lov?

-kga-

Anbefalte innlegg

Det er et parr ting jeg lurer lit på når det gjelder kopibeskytelse og slikt av ting.

1: Jeg har 2 pcer, kan jeg innstalerere mine spill på begge de to?

2: Kan jeg crakke mine egenne spill?

3: Hvis de øvrige er ja. Kan jeg da crakke spillet på den ene eller begge av de to PCene?

4: Er dette riktig. Man kan laste ned musikk og filmer, men ikke dele dem ut. Man kan verken laste ned eller dele ut programmvare og spill.

(En i klassen fikk brev fra Paramont at de ville bli saksøkt for å ha lasta ned ting som er deres, men de slapp unna forde at det var lov å laste ned i Norge. Men han slutta å laste ned forde)

5: Hvis jeg har mista CDkeyen til en av spilla mine, kan jeg da laste ned en ny?

(missta kovvere på den B&W hefte som fulte med, og der sto CDkeyen, men jeg var lei spillet da jeg så det da)

6: Hvis jeg er på Lan, og jeg må formatere, og jeg har ikke med mine spill CDer, forde jeg har krakka de. Noen spill må innstaleras på nytt enda de er crakka. RoN måtte det. Kan jeg da låne CDen til en av minne venner? Jeg har jo spillet hjemme.

Trur det var det, kommer ikke på noe mer i farta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. ja, du har jo kjøpt produktet deres

2. samme over

3. samme over

4. jeg tror det er ifølge norsk lov at man kan nedlaste musikk, filmer osv så lenge man ikke deler det

5. vet ikke

6. etter min mening, så burde det ikke være skadelig for spillprodusentene/utgiverne, så lenge du har kjøpt produktet deres

Endret av Jonki
Lenke til kommentar

1 - Det kommer an på hva slags lisensavtale som gjelder for spillet. Som regel kan du IKKE det. Du kan ta en kopi av spillet for å lagre originalen, eller installere originalen og ta en sikkerhetskopi. Vanligvis er et spill=en pc.

2 - Med gjeldende norsk lovgivning tror jeg du akn det, så lenge du ikke prøver å skaffe deg uretmessig adgang til noe du ikke har rett til. Det betyr så vidt jeg forstår at du kan cracke spillet for å spille det, men ikke for å kopiere kildekode for eksempel.

4 - Dette er en juridisk gråsone, men de juristene jeg har sett uttale seg om dette i media har ment at det er lov å laste ned musikk og film ja. Det var en retssak om dette for ca. et år siden tror jeg. Riktig at du ikke kan dele noen ting og heller ikke laste ned programvare.

5 - Nei.

6 - så vidt jeg har forstått; nei.

Jeg vil som vanlig når jeg uttaler meg om slikt understreke at jeg ikke er jurist. Dette er de tolkningene jeg har fått med meg i media og faglig omtale av norsk lovgivning. Vil du være sikker må du spørre en som faktisk VET, ikke her.

Et helt annet spørsmål er om det er GALT av deg å gjøre de tingene du her skisserer. Hvis du faktisk har betalt for et spill mener jeg det er latterlig å legge hindringer i veien for at du kan bruke det akkurat som pokker du vil. Ha god samvittighet.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

1. Ja, men noen utgivere har begynt med begrensninger på hvor mange ganger du kan installere et spill.

2. Ja, en crack gir deg i bunn og grunn ikke andre fordeler enn at du slipper å ha DVDen inne i maskinen for å spille spill. Det som derimot ikke er lov er å laste ned et spill og så cracke det.

3. Begge

4. Ja, dette er "lov". Det vil si at det er i en gråsone. Bruker du torrents deler du forøvrig samtidig som du laster ned.

5. Nei, du kan ikke laste ned en ny CD-key.

6. Ja, dette er lov. Låne ting er jo lov. Du kan jo låne bort en film f.eks. Låne bort spill er selvsagt også lov.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...