Redaksjonen. Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Skal spare havet for plastavfall.En fleecejakke kan slippe fra seg 250.000 partikler per vask. Denne ballen fanger dem Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Djevelen ligger i detaljene. Bra greier dette her Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Glad jeg ikke bruker fleece da, fælt hvordan havene blir ødelagt. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Og den ballen er laget av... PLAST... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Og den ballen er laget av... PLAST... Hva så? Plast er et rimelig bredt stoff for å si det mild. For å fikse plastproblemer i miljøet så inkluderer de mest effektive metodene omtrent alltid plast. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Så du tror ikke den slipper noen mikropartikler plast den der også under bruk? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Om den slipper ut så vidt, men samler opp haugevis er jo det en fordel Om den slipper noe da, det er jo ikke enten alt eller ingenting heller, så lenge den plukker opp mer enn den slipper ut er det jo en fordel. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Det var vel Einstein som sa at en ikke kan løse problemer med samme type tenkemåte som skapte dem i utganspunktet. 1 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Fint at noen prøver å løse problemer vi ikke visste vi hadde ved å gå alternative veier. Men måten slike ting egentlig bør løses på er ved lovgivning. Om noen byråkrater, miljøvernere eller politikere i EU og/eller USA hadde fått inn en lov om filter i vaskemaskinen så hadde hele problemet vært løst. En slik ball vil aldri bli brukt av flere enn 1-10% av gjennomføre vask i i-land. Ett slikt filter ville antakelig fordyret en vaskemaskin med noe sånt som 50kr, pluss gjort den litt mer tungvint å bruke, så det er nok dessverre store krefter i sving for å hindre at slike vedtak blir gjennomført 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Glad jeg ikke bruker fleece da, fælt hvordan havene blir ødelagt.Uten at jeg er noen ekspert på området så vet jeg nå ikke helt om du skal være så kjapp på avtrekkeren her. Fleece er vel hovedsakelig produsert av gjenvunnet plast, så om det hadde vært noe bedre uten er vel ikke sikkert. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Glad jeg ikke bruker fleece da, fælt hvordan havene blir ødelagt.Uten at jeg er noen ekspert på området så vet jeg nå ikke helt om du skal være så kjapp på avtrekkeren her. Fleece er vel hovedsakelig produsert av gjenvunnet plast, så om det hadde vært noe bedre uten er vel ikke sikkert. Så bare plasten er gjennvunnet er det bare å spyle den ut i havet. Det som er nermere sannhet er at et kjøpt klesplagg av "Fleece" er det samme som en liten oppsmuldret ekstra plastflaske i havet. På samme måte som sykling gir ekstra kleslitasje, mat og vaskebehov. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Så du tror ikke den slipper noen mikropartikler plast den der også under bruk? Et sted må man starte og saker som denne hjelper hvertfall med å få ulumskhetene frem i lyset. Regner med at ballen er testet for utslipp av mikroplast i forhold til det den samler opp. Det hjelper lite å finne på en dyr løsning uten ulemper som ingen bruker, bedre å ha noen ulemper hvis løsningen faktisk blir brukt Lenke til kommentar
wiz Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Stay nude and save the world :-) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Og den ballen er laget av... PLAST... Men hvis ballen slipper ut mindre enn 250.000 partikler så har du gått i et netto minus. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Den deilige ironien oppi alt dette er jo at "naturvernere" i årevis har satt plastklær på pidestall og profetert over hvordan det er så mye bedre for naturen å bruke fleece i stedet for ull, pels og dun... 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Den deilige ironien oppi alt dette er jo at "naturvernere" i årevis har satt plastklær på pidestall og profetert over hvordan det er så mye bedre for naturen å bruke fleece i stedet for ull, pels og dun... Plager det deg at folk jobber for å verne naturen? 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Den deilige ironien oppi alt dette er jo at "naturvernere" i årevis har satt plastklær på pidestall og profetert over hvordan det er så mye bedre for naturen å bruke fleece i stedet for ull, pels og dun... Det har jeg aldri hørt om. Snakker du om PETA eller andre slike galninger som synes alt dyrehold er dyreplageri? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Den deilige ironien oppi alt dette er jo at "naturvernere" i årevis har satt plastklær på pidestall og profetert over hvordan det er så mye bedre for naturen å bruke fleece i stedet for ull, pels og dun...Men så lærte de sikkert noe og endret mening Microplast er vel relativt nytt tema så vidt jeg vet... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Men så lærte de sikkert noe og endret mening Microplast er vel relativt nytt tema så vidt jeg vet... Egentlig ikke, men en del greier kommer opp en gang og blir glemt nesten før folk leser om det. Vanskelig å få skikkelig fokus på ting, spesiellt når det er så mange forskjellige ulumskheter som ødelegger miljøet. http://science.dodlive.mil/2010/11/15/contributing-to-marine-pollution-by-washing-your-face-dispatches-from-antarctica/ Det er fler artikler som er like gamle og sikkert eldre også (sorterte ikke lenger tilbake enn 2010) så det har blitt tatt opp en del'ish. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Så bare plasten er gjennvunnet er det bare å spyle den ut i havet.Hvorfor det? Jeg er totalt uenig. Gjenvunnet plast eller ny plast; ingenting bør "spyles" ut i havet. Det som er nermere sannhet er at et kjøpt klesplagg av "Fleece" er det samme som en liten oppsmuldret ekstra plastflaske i havet.Hva betyr egentlig denne setningen? Vet ikke om du forstod hva jeg mente. Poenget mitt var at man må sammenligne alle faktorene. Om fleece slipper fra seg plastpartikler kan det jo være det er bedre hvis alternativet er å ikke resirkulere den plasten som fleecen er lagd av. Det kan gjerne også være motsatt. Men før man konkluderer bør man hvertfall vurdere det og ikke bare konkludere av dette ene negative punktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå