Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kryptovaluta Ethereum

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Ok, for å bruke bensinanalogien videre.

Mercedes lager bra biler. Mercedesbiler drives av blyfri 95.

Hvis man er interessert i Mercedesteknologi, hva burde man kjøpe?

Er man interessert i Mercedesteknologi og ser positivt på neste bilen de kommer med, så kan man selvfølgelig investere i Mercedes. 

Men ser man litt på det større bildet, og vet at Mercedesen ikke vil flytte seg en meter uten blyfri 95, og vet også at BMW, Audi, Ferrarri og flere andre skal komme med sine egne fete biler, og vet at de også vil trenger blyfri 95, så investerer man i Blyfri 95. 

På den måten har man sikret investeringen sin mer etter som man ikke er avhengig av at akkurat Mercedes skal gjøre det bra. Det holder med at noen av de andre gjør det bra, for de vil alle sammen trenge Blyfri 95. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man interessert i Mercedesteknologi og ser positivt på neste bilen de kommer med, så kan man selvfølgelig investere i Mercedes. 

Men ser man litt på det større bildet, og vet at Mercedesen ikke vil flytte seg en meter uten blyfri 95, og vet også at BMW, Audi, Ferrarri og flere andre skal komme med sine egne fete biler, og vet at de også vil trenger blyfri 95, så investerer man i Blyfri 95. 

På den måten har man sikret investeringen sin mer etter som man ikke er avhengig av at akkurat Mercedes skal gjøre det bra. Det holder med at noen av de andre gjør det bra, for de vil alle sammen trenge Blyfri 95. :)

Er mer som at Mercedes lager en plattform andre biler kan bygges på. Men man har også muligheten til å kopiere alt mercedes gjør gratis og starte sin egen plattform andre kan bygge på.

Lenke til kommentar

Er helt blank på dette greiene. Men jeg har lyst å bli med på ethereum bølgen. Kan noen fortelle meg enkelt og raskt hvordan jeg får tak i litt? Evt invistere i det. Tenkte å spøtte inn 700kr. 

Prøvde å fixe en Coinbase konto, men den vil ikke godta VISA kortet mitt..

Edit: Shit viste ikke Ethereum hadde steget så mye. 700kr kommer ikke så langt da xD Men kjekt å vite hvordan jeg joiner.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Det er vanligvis lettest å starte med BTC, for så å overføre dette til noe annet. F.eks. bitmynt.no, blockchain.info, osv. Også kan du overføre dette til Coinbase, som har støtte for flere ulike cryptovalutaer (har vel planer om å bare utvide med enda flere over tid også). Om du begynner å få mye verdier, så anbefales det vel riktignok å bruke local wallets, slik at du har kontrollen selv. (Med Mt.Gox som skrekkeksempelet).

Lenke til kommentar

Har ikke råd til å kjøpe noe bitcoin. Så det må bli på en annen måte. Bittrex såg jo jævli jalla ut da xD

Snodig, synes det virker som blant de mer profesjonelle. Er bare kodet med Bootstrap ;)

Og litt rart å si at du ikke har råd til bitcoin. Du trenger jo bare å kjøpe 0.1 bitcoin. Er som å ikke kjøpe gull fordi 1 gull er for dyrt.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

The satoshi is currently the smallest unit of the bitcoin currency recorded on the block chain.[1] It is a one hundred millionth of a single bitcoin (0.00000001 BTC).[1] The unit has been named in collective homage to the original creator of Bitcoin, Satoshi Nakamoto.[2]

Det minste du kan kjøpe er altså 1 satoshi, (Men du kommer ikke så langt med det da, pga miners fee når du sender (Dette gjelder alle crypto currencies, så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar

Åååja. Som sagt så er jeg helt blank på dette området. Trodde jeg måtte kjøpe en hel bitcoin xD

Hadde ikke vært så effektivt som en currency hvis det minste du kjøpte kosta 20 000kr :p Men ville satt meg litt inn i det før du investerte, forsåvidt gjelder det for alle som ønsker å investere i noe.

Lenke til kommentar

Er mer som at Mercedes lager en plattform andre biler kan bygges på. Men man har også muligheten til å kopiere alt mercedes gjør gratis og starte sin egen plattform andre kan bygge på.

Det er forsåvidt sant.. Men jeg ser det veldig urealistisk at noen skal kunne lage en plattform lik Ethereum og klare å få nok støtte og noder til å vippe Ethereum av tronen, slik det ser ut nå.

Ethereum har per nå over 33.000.000.000.000 hashes i sekundet (til sammenligning har bitcoin rett over 44, med 7 år mer på baken) noe som skal være ekstremt vanskelig å klare med en kopi. Skal noen klare å ta Ethereum og lansere en kopi som slår an må de komme med noe helt nytt på toppen.

Mange alt-coins har dukket opp og prøvd å vippe bitcoin av tronen, men ikke klart det fordi de prøver å være bitcoin. Ethereums suksess ligger i at de prøver ikke å være bitcoin. De er først og fremst en plattform, ikke en valuta, og inntil noen kommer med et alternativ som er bedre, vil ingen bytte.

Det holder ikke å bare lage en kopi, man må ha noe som får 2,3 millioner brukere til å synes at et bytte er en god ide..

Så med mindre Mercedes klarer å lage et eget veinett med minst like mange filer, og utvinne sin egen blyfri som er mer effektiv, er det smarteste for de å benytte seg av det veinettet og den bensinen som allerede er på plass, og heller konsentrere seg om å bygge bilene sine. :)

Edit; Jeg vil også få det klart at jeg sier ikke det er feil å investere i "mercedes". Det finns mange prosjekter der ute som kan gjøre stor suksess med ideene sine og kan være veldig gode investeringsmuligheter. Og jeg håper for all del at de lykkes. Hvis de lykkes med sine ideer, lykkes Ethereum. :)

Endret av Smurstafa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble endelig Coinbase konton min ferdig registrert. Er det bare for meg å kjøpe ETH nå? Eller må jeg ha en slags digital wallet som folk driver å snakker om? 

Som tidligere sakt, så er jeg temmelig NOOB på dette området. Må jo starte en plass :)

Det kan være smart å ha en egen wallet og ikke oppbevare pengene hos en tredjepart. Jeg synes f.eks. at Coinbase er et ganske ustabilt nettsted og det er greit å være på den sikre siden.

Du finner en ganske enkel guide får å sette opp en wallet her på finanssans.no

Har du Skandiabanken, kan du også aktivere beta-funksjoner og få Coinbase oversikt inn i kontooversikten din.

Du kan ellers lese en fin artikkel om Investere i Ethereum, som også ligger på finanssans.no

Endret av el mindo
Lenke til kommentar

Da ble endelig Coinbase konton min ferdig registrert. Er det bare for meg å kjøpe ETH nå? Eller må jeg ha en slags digital wallet som folk driver å snakker om? 

Som tidligere sakt, så er jeg temmelig NOOB på dette området. Må jo starte en plass :)

Det kan være smart å ha en egen wallet og ikke oppbevare pengene hos en tredjepart. Jeg synes f.eks. at Coinbase er et ganske ustabilt nettsted og det er greit å være på den sikre siden.

Har du Skandiabanken, kan du også aktivere beta-funksjoner og få Coinbase oversikt inn i kontooversikten din.

Du kan ellers lese en fin artikkel om Investere i Ethereum, som også ligger på finanssans.no

Merk at fremgangsmåten på finanssans gjelder Bitcoin og ikke Ethereum. Bitcoin og Ethereum-wallets kan ikke brukes om hverandre, så ikke opprett wallet på blockchain.info som det står i fremgangsmåten.

Populære Ether-wallets er myetherwallet.com (nettbasert wallet med offline backup) og Jaxx (Chrome-basert wallet. Extension, med backup i form av restore-string)

Selv har jeg mitt lagret på en hardware-wallet som heter Ledger Nano S, noe som blir ansett som noe av det sikreste. Men den koster 5-600kr og må bestilles fra utlandet, så det havner toll og avgifter på toppen.

Frem til jeg fikk Ledgeren så brukte jeg Jaxx, og var godt fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Å ha det på Coinbase er nok langt sikrere enn å ha det på datamaskinen. Coinbase er forsikret ved innbrudd på deres side, og med 2FA er risikoen for hackerangrep minimal. Coinbase er som regel ikke ustabilt, men det har vært så enormt mye trafikk i det siste. 400 000 nye brukere den siste måneden om jeg husker rett.

Hardware wallet > Coinbase > Software wallet > Exchange

Endret av Relio
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke investere i små altcoins fremfor ETH eller BTC?

Man er "for sent" ute når man leser "ETHEREUM DEN NYE BITCOIN" på facebook og sånt.

Med mindre man har mye kapital og vet hva man gjør.

Eller day trading.

Skal man ha ekstrem avkastning over tid er det jo antall coins som gir avkastning.

Jeg kan i dag kjøpe èn bitcoin for $2727.

Om prisen stiger $1000 i løpet av et år, så har jeg bare tjent $1000.

For samme sum som en bitcoin koster, kunne jeg kjøpt 1363500 stk av en nyoppstartet altcoin til f.eks $0.002 dollar per stykk.

Om den bare gikk opp til 1 dollar i løpet av, tja, 1-4 år, så har jeg jo tjent $1363500 uten å gjøre en dritt.

Sjansen for at man finner den "neste bitcoin" er svært liten.

Da lønner det seg å gjøre research, være en del av communitien, hjelpe til med å få det til å vokse sammen mange andre.
Har selv investert i XDN når det kosta 50 satoshi. Prisen har vært oppe i 315 satoshi. Nå er det noe ustabilt.

Det er fortsatt billig.

https://coinmarketcap.com/currencies/digitalnote/

Jeg kan ikke si "INVESTER I DET JEG INVESTERER I, DU BLIR RIK". (Selv om signaturen min sier det, det er en annen sak).

Finn en altcoin. Det kryr av dem. 30 dollar her, 40 dollar der. En av de tar av, så sier det pang.

Endret av DJ FROSK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å invistere i ETH og Bitcoin nå kjøper man det jo på en topp. Å investere i andre altcoins kan være en bedre ide, selv om det så og si er umulig å si hvilke som kommer til å ta av. Men f.eks. HMQ kan virke lovende. 

Ultrolig mange altcoins har blitt pumpet i det siste. Noen har steget 10x verdien i løpet av en dag. Man kan jo sette penger på en og gamble, men beste er nok å gjøre research.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...