Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Materialer til pullup-bar i hagen

Anbefalte innlegg

Trevirket du linker til er av klasse NTR AB og ikke egnet for kontakt ned bakke (jord.) Hvis du skal buke av klasse AB må du eventuelt lage et fundament av betong eller kl. A trevirke eller lignende for å få det opp fra bakken. Det essensielle er at du må sørge for at vann ikke kan samle seg der hvor kl. AB-treverket møter fundamentet samt at du må avstive konstruksjonen for å få den stødig. Mulig at gjerdestolper er det du bør se etter? Eks. http://www.poda.no/product/trykkimpregnerte-stolpe-5609/

Vektstang - Når jeg tenker meg om, så er det mulig at den kan komme til å ruste fort(?)

De gjerdestolpene hadde vært helt perfekte hvis de hadde vært 50 cm lengre. Bare 0.5m i bakken høres for lite ut.(?) Betyr Ø8 8cm diameter?

Har du erfaring med Kebony trevirke?

Hva er forskjellen mellom rustfritt og galvanisert? Galvanisert har et lag med nikkel rundt stålet (hvis jeg husker kjemien min). Finnes det metaller som ikke ruster => rustfrie? Ser ut til å være nesten umulig å skaffe seg stål av noe slag i Norge, så slår meg til ro med det jeg får tak i ;)

Er ikke en komplett nerd. Men ikke jobbet mye med utendørs konstruksjon og stål.

Har stikkstak. Motorsag. Ikke noe særlig annet av større maskineri.

Bor i Halden. Hvis du bor i nærheten, ta kontakt, men takk for tilbudet uansett!

Tror jeg ville brukt rustfritt i stedet for galvanisert om jeg skulle bruke stanga uten hansker, men det kan hende det bare er jeg som er hysterisk.

Grunnen til dette er at galvanisert metall blir mindre galvanisert etter hvert og dermed ruster? 

Galvanisert stål er stål som er dekket med sink. Stålet vil ikke begynne å ruste i noe særlig grad før en større del av stanga har mistet sink-laget, som blir en offer-anode for stålet (dvs. at sinken korroderer bort før stålet). Det finnes forskjellige måter å galvanisere på, og det finnes mange forskjellige rustfrie ståltyper. Men i hovedsak så er de to mest kjent 304 / A2 og 316 / A4. Hvor sistnevnte er såpass god på å stå imot korrosjon at det går under navnet syrefast. 

På galvanisering så finnes det typisk "hot dipped" og electroplated. Hvor førstnevnte har et mye tykkere lag, og ofte holder mye lengre. 

Et galvanisert rør vil du ikke trenge hansker på nei. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk stolpesko. (Hvor dypt må jeg ha selve betong fundamentet da?)

Bruker du den typen stolpesko som linket tidligere, med spissen på, eller en jordskrue så dropper du betongen.

Banker du ned et slikt helt til basen vil det nok holde om du ikke skal svinge deg rundt stangen og gi den mye horisontal belastning.

http://hoved.talgo.no/fileshare/filarkivroot/outliving/Tilbehør/Jordspyd_70mm_5482.jpg

Lenke til kommentar

Bruk stolpesko. (Hvor dypt må jeg ha selve betong fundamentet da?)

Bruker du den typen stolpesko som linket tidligere, med spissen på, eller en jordskrue så dropper du betongen.

Banker du ned et slikt helt til basen vil det nok holde om du ikke skal svinge deg rundt stangen og gi den mye horisontal belastning.

http://hoved.talgo.no/fileshare/filarkivroot/outliving/Tilbehør/Jordspyd_70mm_5482.jpg

Det var grunnen til at jeg foreslo betong.

Blir nok en del svinging, og har lite tro på at en slik "spiss stolpesko" vil være stabil nok.

Tror du en søylesko som denne vil være stabil nok til å tåle en god del svinging?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle lage et pullupstativ i hagen.

Har ikke mye erfaring med konstruksjon og trevirke.

Må vistnok kjøpe "pressure treated" tre stolpe. Menes det da noe som dette her:

https://www.byggmax.no/treverk/impregnert-trevirke/impregnerte-rekker/48x98-impr.-konstruksjonsvirke-gr%C3%B8nn-p08748098

I tillegg trenger jeg et galvanisert stålrør. Hvor får jeg tak i det?

Håper noen har peiling på dette her.

på forhånd takk for alle svar

Hvordan gikk det med prosjektet ditt? Kom du i mål eller er det fremdeles på idéstadiet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...