Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Materialer til pullup-bar i hagen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage et pullupstativ i hagen.

Har ikke mye erfaring med konstruksjon og trevirke.

Må vistnok kjøpe "pressure treated" tre stolpe. Menes det da noe som dette her:

https://www.byggmax.no/treverk/impregnert-trevirke/impregnerte-rekker/48x98-impr.-konstruksjonsvirke-gr%C3%B8nn-p08748098

I tillegg trenger jeg et galvanisert stålrør. Hvor får jeg tak i det?

Håper noen har peiling på dette her.

på forhånd takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt på kva kvalitet du vil bygge i. Trykkimpregnerte materialer kan være ein fordel utandørs for å forenkle vedlikehold. Men det er kanskje litt overkill til slik bruk? Det er vell ikkje som at dette nødvendgvis blir ein permanent instalasjon i hagen som skal vare i mange tiår? Og sjølv om den blir ståande ute i mange mange år så kan du holde den vedlike ved å sørge for vanlig vedlikehold som vasking og maling.

Galvanisert stålrør synes eg også kanskje er litt sværare materialvalg enn kva som strengt tatt er nødvendig. Men velger du denne løysninga så vil du sjølvsagt få ein konstruksjon som kan stå utandør utan vedlikehold svært lenge utan å råtne eller ruste.

Her må du berre bestemme deg for kva kvalitet du vil bygge i. For kun å ha muligheit til å ta pullups så er det ikkje så myke som kreves, mange bruker berre ei grein på på eit tre i hagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs litt på kva kvalitet du vil bygge i. Trykkimpregnerte materialer kan være ein fordel utandørs for å forenkle vedlikehold. Men det er kanskje litt overkill til slik bruk? Det er vell ikkje som at dette nødvendgvis blir ein permanent instalasjon i hagen som skal vare i mange tiår? Og sjølv om den blir ståande ute i mange mange år så kan du holde den vedlike ved å sørge for vanlig vedlikehold som vasking og maling.

Galvanisert stålrør synes eg også kanskje er litt sværare materialvalg enn kva som strengt tatt er nødvendig. Men velger du denne løysninga så vil du sjølvsagt få ein konstruksjon som kan stå utandør utan vedlikehold svært lenge utan å råtne eller ruste.

Her må du berre bestemme deg for kva kvalitet du vil bygge i. For kun å ha muligheit til å ta pullups så er det ikkje så myke som kreves, mange bruker berre ei grein på på eit tre i hagen.

Takk for et fint svar ;)

Planen er at det skal stå i hagen i mange år framover.

Litt velikedhold har jeg ingenting imot.

Hva slags stål ville du ha brukt istedet?

Eller bare bruke et hardt tremateriale?

Kvalitetsmessig tenker jeg å sikte ganske høyt.

Er kjedelig hvis du holder håndstående på stanga og det føles ustabilt.

(http://easybuypal.com/learn/how-to-build-a-homemade-outdoor-free-standing-pull-up-bar/)

Lenke til kommentar

I forhold til stabiliteten så er det heilt avhengig av korleis du fundamenterer, eventuelt om du lagar ein veldig brei plattform som står på bakken slik at tyngdepunktet blir lavt.

Til sjølve stanga så hadde eg brukt det du har for hånda som er sterkt nok. Styrken på stanga vil blant anna være avhengig av kor stort spenn du skal ha. Har du to korte stenger, ei til kvar neve (tenk manualer) så er det sterkt nok å bruke ein bit av eit kosteskaft i tre. Skal du ha fult spenn på 2-3 meter så må du ha noke meir solid som eit stålrør (eller stang sjølv om den blir svakere).

Lenke til kommentar

Kjøp eventuelt en vektstang fra eks. XXL, https://www.xxl.no/search?q=vektstang - fåes fra ~400,- og opp.

Pass på at du ikke setter treverk ('stolpene') rett på bakken, det er raskeste vei til råte og ødelagt treverk. Bruk i så fall trykkimpregnert trevirke av klasse A (ikke AB), det er ment å tåle å stå direkte på (i) jord.

Avhengig av hvor i landet og nedbørsmengde, kan det være en idé å bruke trykkimpregnert uansett, kosten er ikke voldsomt mye høyere.

Lenke til kommentar

galvaniserte rør finner du hos rørleggerbedrifter. det er vanlige materialer og de har sikkert en stubb eller to liggende som du får til en grei pris. jeg vet i alle fall at det er tilfelle hos den rørleggeren jeg jobba hos i 6 år.

de har også ofte andre typer stålrør, og gjerne i flere forskjellige dimensjoner, så ta en tur innom din lokale rørleggersjappe å spør om de har noe liggende du kan kikke på, kjekt å teste for å se hvor tykt rør du ønsker.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

I forhold til stabiliteten så er det heilt avhengig av korleis du fundamenterer, eventuelt om du lagar ein veldig brei plattform som står på bakken slik at tyngdepunktet blir lavt.

Til sjølve stanga så hadde eg brukt det du har for hånda som er sterkt nok. Styrken på stanga vil blant anna være avhengig av kor stort spenn du skal ha. Har du to korte stenger, ei til kvar neve (tenk manualer) så er det sterkt nok å bruke ein bit av eit kosteskaft i tre. Skal du ha fult spenn på 2-3 meter så må du ha noke meir solid som eit stålrør (eller stang sjølv om den blir svakere).

Tenkte å lage noe som dette her:

ltSqBLA.png

En bred 2.1m høy 1.5m bred bar, men en 1.7m høy 0.55 m bred bar ut i et dipstativ.

Tror kanskje stålrør er det beste alternativet(?).

Kjøp eventuelt en vektstang fra eks. XXL, https://www.xxl.no/search?q=vektstang - fåes fra ~400,- og opp.

Pass på at du ikke setter treverk ('stolpene') rett på bakken, det er raskeste vei til råte og ødelagt treverk. Bruk i så fall trykkimpregnert trevirke av klasse A (ikke AB), det er ment å tåle å stå direkte på (i) jord.

Avhengig av hvor i landet og nedbørsmengde, kan det være en idé å bruke trykkimpregnert uansett, kosten er ikke voldsomt mye høyere.

God idè med bruk av vektstenger!

Angående trevirke: Vil dette være upassende da?

Dumt spørsmål, men hvordan kan man hindre at trevirket er i kontakt med bakken?

Byggmax selger ikke trykkimpregnerte stolper. Hvor kan man kjøpe det?

galvaniserte rør finner du hos rørleggerbedrifter. det er vanlige materialer og de har sikkert en stubb eller to liggende som du får til en grei pris. jeg vet i alle fall at det er tilfelle hos den rørleggeren jeg jobba hos i 6 år.

de har også ofte andre typer stålrør, og gjerne i flere forskjellige dimensjoner, så ta en tur innom din lokale rørleggersjappe å spør om de har noe liggende du kan kikke på, kjekt å teste for å se hvor tykt rør du ønsker.

Skal stikke innom et par rørleggere og spørre. Krysser fingrene for at det ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar

Trevirket du linker til er av klasse NTR AB og ikke egnet for kontakt ned bakke (jord.) Hvis du skal buke av klasse AB må du eventuelt lage et fundament av betong eller kl. A trevirke eller lignende for å få det opp fra bakken. Det essensielle er at du må sørge for at vann ikke kan samle seg der hvor kl. AB-treverket møter fundamentet samt at du må avstive konstruksjonen for å få den stødig. Mulig at gjerdestolper er det du bør se etter? Eks. http://www.poda.no/product/trykkimpregnerte-stolpe-5609/

Vektstang - Når jeg tenker meg om, så er det mulig at den kan komme til å ruste fort(?)

Lenke til kommentar

Må si jeg hadde vært noe skeptisk til å benytte meg av et 1,5mm rør, i sannsynligvis relativt dårlig og mykt stål.

Er jo ikke designet for å tåle noe hengende last. :-) Har selv hatt noe vanskeligheter med å få tak i stål (ikke stor nok ENK for å få kjøpt fra bla. Norske stål).

Mener å ha hørt at bauhaus har lott forskjellig slikt vel og merke. Har ikke et slikt varehus i nærheten, så har ikke sjekket.

Lenke til kommentar

Du bør definitivt kjøre impregnert til utendørs bruk. Ville bruk 4x4", gravd hull på en meter eller så med betong/steinfundament nedi som stolpene forankres til og stolpesko. Sørg for at stålet er rustfritt. Hvis du vil kunne skifte/vedlikeholde stålet, kan det være lurt å bore hull i stolpene og tre stangen gjennom, for gjerne hullet med stålrør som stangen passer gjennom og ha en splint e.l. til å låse på utsiden.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Funker nok tilfredsstillende med galvanisert. Ligger jo godt ventilert, og når man bruker den så vil også svært små mengder oksidert stål forsvinne. Man er ikke begrenset av vekt, og det å kompensere med noe tykkere gods er ikke bare mulig, men fordelaktig for mindre giv. I tillegg så er det lett å bytte, samt lett å se om det er angrepet av rust. 

Ville sett på det som god bruk av galvanisert i denne situasjonen.

Men rustfritt er selvsagt bedre. Hadde dog ikke latt det gjøre noe om jeg ikke fant rustfritt. Det er i tillegg ofte ganske mye dyrere. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Må si jeg hadde vært noe skeptisk til å benytte meg av et 1,5mm rør, i sannsynligvis relativt dårlig og mykt stål. [..]

Ja, men da bruker man bare mer davettu!  :)

------------

Spørs hva som passer best for trådstarter. Hvor praktisk anlagt han er, og hva han har tilgjengelig av verktøy.

EDIT: Hvor sånn ca bor du trådstarter? Kanskje jeg kan komme og sveise sammen et stativ for deg. Jeg ser alltid etter nye sveiseprosjekter.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Må si jeg hadde vært noe skeptisk til å benytte meg av et 1,5mm rør, i sannsynligvis relativt dårlig og mykt stål. [..]

------------

Spørs hva som passer best for trådstarter. Hvor praktisk anlagt han er, og hva han har tilgjengelig av verktøy.

EDIT: Hvor sånn ca bor du trådstarter? Kanskje jeg kan komme og sveise sammen et stativ for deg. Jeg ser alltid etter nye sveiseprosjekter.

Mer? 

Ahh, du mener at man bare skal bruke det til stativet. Da skjønner jeg i så fall. Kan jo ikke akkurat bruke flere til selve røret man holder i, og har i grunn ikke sett tykkere stål hos biltema ( :( ).

Lenke til kommentar

*snip*

Siden verken jeg eller du har erfaring med Biltema-stål er det vanskelig å si noe sikkert. Man må nesten gå i nærmeste Biltema-butikk som har stålet på lager og gjøre en test. Er stålet altfor mykt må man gå for noe annet. Mitt valg ville da blitt armeringsjern, f.eks. 2 cm i diameter. (+ et eller annet som kunne surres rundt siden man ellers ville fått rust på henda. Nei, jeg hadde heller lakkert driten.)

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Trevirket du linker til er av klasse NTR AB og ikke egnet for kontakt ned bakke (jord.) Hvis du skal buke av klasse AB må du eventuelt lage et fundament av betong eller kl. A trevirke eller lignende for å få det opp fra bakken. Det essensielle er at du må sørge for at vann ikke kan samle seg der hvor kl. AB-treverket møter fundamentet samt at du må avstive konstruksjonen for å få den stødig. Mulig at gjerdestolper er det du bør se etter? Eks. http://www.poda.no/product/trykkimpregnerte-stolpe-5609/

Vektstang - Når jeg tenker meg om, så er det mulig at den kan komme til å ruste fort(?)

De gjerdestolpene hadde vært helt perfekte hvis de hadde vært 50 cm lengre. Bare 0.5m i bakken høres for lite ut.(?) Betyr Ø8 8cm diameter?

Har du erfaring med Kebony trevirke?

Biltema har rimelige stålrør: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-ovrig/Stalror-2000038318/

Om du kjenner noen som kan sveise (og som også har vinkelsliper) er det ikke særlig vanskelig å lage et stativ på èn dag.

1.5mm tjukt virker lite. Spesielt for baren som du henger på.

Jeg hadde tatt trebjelker og stålrør, om du ikke vil sette bjelkene i bakken kan du lage til noen støtter nederst på bjelkene slik at det blir stødigere.

Mener du noe som dette? Tror du de tåler mye horisontal kraft på stolpene de holder?

Må si jeg hadde vært noe skeptisk til å benytte meg av et 1,5mm rør, i sannsynligvis relativt dårlig og mykt stål.

Er jo ikke designet for å tåle noe hengende last. :-) Har selv hatt noe vanskeligheter med å få tak i stål (ikke stor nok ENK for å få kjøpt fra bla. Norske stål).

Mener å ha hørt at bauhaus har lott forskjellig slikt vel og merke. Har ikke et slikt varehus i nærheten, så har ikke sjekket.

Er Bauhaus i Vestby, som ikke er fryktelig langt fra der jeg bor.

Skal sjekke de opp, men ser ikke ut som om de har stålstenger.

Du bør definitivt kjøre impregnert til utendørs bruk. Ville bruk 4x4", gravd hull på en meter eller så med betong/steinfundament nedi som stolpene forankres til og stolpesko. Sørg for at stålet er rustfritt. Hvis du vil kunne skifte/vedlikeholde stålet, kan det være lurt å bore hull i stolpene og tre stangen gjennom, for gjerne hullet med stålrør som stangen passer gjennom og ha en splint e.l. til å låse på utsiden.

Så kjøp enten AB eller A trevirke. Bruk stolpesko. (Hvor dypt må jeg ha selve betong fundamentet da?) Kjøpt rustfritt stål. Fest stanga med en bolt for velikedholdsens skyld. (Hva betyr foring?

Funker nok tilfredsstillende med galvanisert. Ligger jo godt ventilert, og når man bruker den så vil også svært små mengder oksidert stål forsvinne. Man er ikke begrenset av vekt, og det å kompensere med noe tykkere gods er ikke bare mulig, men fordelaktig for mindre giv. I tillegg så er det lett å bytte, samt lett å se om det er angrepet av rust. 

Ville sett på det som god bruk av galvanisert i denne situasjonen.

Men rustfritt er selvsagt bedre. Hadde dog ikke latt det gjøre noe om jeg ikke fant rustfritt. Det er i tillegg ofte ganske mye dyrere. :)

Hva er forskjellen mellom rustfritt og galvanisert? Galvanisert har et lag med nikkel rundt stålet (hvis jeg husker kjemien min). Finnes det metaller som ikke ruster => rustfrie? Ser ut til å være nesten umulig å skaffe seg stål av noe slag i Norge, så slår meg til ro med det jeg får tak i ;)

------------

Er ikke en komplett nerd. Men ikke jobbet mye med utendørs konstruksjon og stål.

Har stikkstak. Motorsag. Ikke noe særlig annet av større maskineri.

Bor i Halden. Hvis du bor i nærheten, ta kontakt, men takk for tilbudet uansett!

Tror jeg ville brukt rustfritt i stedet for galvanisert om jeg skulle bruke stanga uten hansker, men det kan hende det bare er jeg som er hysterisk.

Grunnen til dette er at galvanisert metall blir mindre galvanisert etter hvert og dermed ruster?

*snip*

Siden verken jeg eller du har erfaring med Biltema-stål er det vanskelig å si noe sikkert. Man må nesten gå i nærmeste Biltema-butikk som har stålet på lager og gjøre en test. Er stålet altfor mykt må man gå for noe annet. Mitt valg ville da blitt armeringsjern, f.eks. 2 cm i diameter. (+ et eller annet som kunne surres rundt siden man ellers ville fått rust på henda.)

Har tenkt å bruke stanga uten hansker pga praktiske grunner. Skal gå til Biltema så snart jeg kan.

Takk for alle svar.

Setter pris på at dere har funnet tid til å svare på mine idiotiske spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...