Gå til innhold

Skanner til negativer og APS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en drøss med gamle negativer liggende som jeg har lyst å få digitalisert.

Noen som kan anbefale en skanner til dette formålet, som er rask og effektiv i bruk og som også har mulighet for aps?

Scanning av APS er ikke helt rett frem. Det fantes APS-adapter for Nikon LS-5000, men den gikk ut av produksjon for mange år siden. Mulig du kan finne noe på bruktmarkedet.

APS tok aldri helt av og jeg kjenner ikke til noen scannere i dag som fikser APS direkte. Antar det er en kombinasjon av liten etterspørsel og at filmen i prinsippet skal være i kassetten.

Det finnes imidlertid filmholdere for APS til for eksempel Epson V600 og de dyrere V800/V850, pluss eldre modeller som V700 hvis du kjøper brukt. Dette kan du finne her (finnes sikkert flere, har ingen erfaring med disse, kun første treff på google): http://filmscanusa.net/Perfection-v600-v550-Adapter-Holder-Carrier-v600-adapter.htm

De har også holdere til andre merker, og det går nok an å lage selv hvis du er litt nevenyttig.

Her er en video hvor en scanner PS med Epson V750, ved å kutte filmen og bruke mellomformat filmholder som følger med scanneren: https://www.youtube.com/watch?v=YeC4_vW3Urw

Vet ikke hva du har tenkt å bruke på dette, men modeller som Epson V600 eller Canon 9000F Mk II, eventuelt en i Plustek 8000-serien hvis du vil ha en ren filmscanner. V800/V850 er dyrere Epson-scannere.

Skal du ha best mulig kvalitet tar scanning en del tid, så raske og effektive er ikke uttrykk jeg i utgangspunktet bruker om scannere.

Det finnes også firmaer som scanner for deg, men har ingen erfaring med noen av disse.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...