Gå til innhold

Hva er en naver?

Anbefalte innlegg

Definer en naver. Er alle som mottar levebrødet sitt fra NAV, navere? For meg virker det mer ut som et skjellsord. Brukt av dem som er lite glad i å jobbe og er misunnelige på dem som mottar penger fra NAV uten å jobbe. Uvitende om hvordan det er å leve med store psykiske eller fysiske plager. Er helt sikker på at de aller fleste som lever på NAV lett hadde byttet livssituasjon med en frisk person med et normalt liv.

Så hvordan definerer dere en naver? Alle som ikke jobber og mottar alt de har å leve for fra NAV? Bare de som går på sosialtrygd? AAP? Uføre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.youtube.com/watch?v=M8kwWlvazzU

Alle som går på NAV er "NAV'ere", men det er et skjellsord ja. Folk som ikke vet noe om systemet vet ikke hvor hardt det kan være å få penger fra NAV. Mesteparten av de som går på NAV har nok ønske om å bidra i samfunnet istedenfor å ikke gjøre noe. Det er ikke lett å gå hjemme uten mål og mening selv om mange antagelig tror det er veldig deilig å gjøre ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Naver er et skjellsord som gjelder de som har klart å få NAV-støtte uten at man skjønner hvordan/hvorfor. Det sier ofte mer om innsikten til den som sier det enn den som naver, men det finnes selvsagt eksempler på "ekte" navere. Folk som får ufortjent støtte fra NAV.

De som får velfortjent NAV-støtte omtales som regel mer respektabelt: Uføretrygdet etc.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RRhoads;

Man har ikke automatisk trygd når man går på NAV, det er vanskeligere enn folk tror å få trygd. En stor andel av trygdemottakere har ikke valgt å gå på trygd, det er et resultat av alvorlige plager enten fysisk eller psykisk.

Selvfølgelig hadde det vært fint om folk tok livet sitt isteden for å få trygd, det hadde nok de fleste syntes var flott. Bedre å grave et hull for en billig penge enn å betale for et helt liv.

Lenke til kommentar

Folk som velger trygd over å jobbe.

Ingen velger trygd.

Jo, og det er der uttrykket kommer fra. Det var ungdom som tok seg et friår for å leve på staten. Det var til og med disse ungdommene som fant på uttrykket. Det hørtes kanskje bedre ut "å nave" enn "å leve på sosialen".

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=M8kwWlvazzU

Alle som går på NAV er "NAV'ere", men det er et skjellsord ja. Folk som ikke vet noe om systemet vet ikke hvor hardt det kan være å få penger fra NAV. Mesteparten av de som går på NAV har nok ønske om å bidra i samfunnet istedenfor å ikke gjøre noe. Det er ikke lett å gå hjemme uten mål og mening selv om mange antagelig tror det er veldig deilig å gjøre ingenting.

Det er inntrykket jeg har også. Ingen ønsker et liv på trygd uten mål og mening. Tror også at få vet hvor vanskelig det er å få hjelp fra NAV hvis de ikke har vært der selv.
Lenke til kommentar

@RRhoads;

Man har ikke automatisk trygd når man går på NAV, det er vanskeligere enn folk tror å få trygd. En stor andel av trygdemottakere har ikke valgt å gå på trygd, det er et resultat av alvorlige plager enten fysisk eller psykisk.

Selvfølgelig hadde det vært fint om folk tok livet sitt isteden for å få trygd, det hadde nok de fleste syntes var flott. Bedre å grave et hull for en billig penge enn å betale for et helt liv.

Jeg skrev "velger trygd over å jobbe". Det er slik jeg definerer en "naver". Kunne sikkert skrevet sosial stønad. Det er nok mer nøyaktig.
Lenke til kommentar

Ingen velger trygd.
Jo, og det er der uttrykket kommer fra. Det var ungdom som tok seg et friår for å leve på staten. Det var til og med disse ungdommene som fant på uttrykket. Det hørtes kanskje bedre ut "å nave" enn "å leve på sosialen".
Mulig det var lettere å få penger fra NAV for noen år siden og at det forekom at folk utnyttet det. Men nå virker det ut som uttrykket blir brukt om alle som ikke jobber og ikke har synlige problemer ved første øyekast. Det er absolutt ikke lett å "gå på NAV".
Lenke til kommentar

Ingen velger trygd.

Mulig det var lettere å få penger fra NAV for noen år siden og at det forekom at folk utnyttet det. Men nå virker det ut som uttrykket blir brukt om alle som ikke jobber og ikke har synlige problemer ved første øyekast. Det er absolutt ikke lett å "gå på NAV".

Ja, helt klart. Nå har mange kommuner innført det at man må møte opp og jobbe hver morgen hvis man er under f.eks 30 år?

Vi er nok veldig enige, det er bare det at jeg ikke bruker uttrykket "naver" om andre folk enn de få som velger sosialstønad over det å jobbe.

Jeg vil ikke kalle syke folk for navere, og jeg vil heller ikke kalle arbeidssøkende eller pensjonister for navere.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

@RRhoads;

Jeg skrev "velger trygd over å jobbe". Det er slik jeg definerer en "naver". Kunne sikkert skrevet sosial stønad. Det er nok mer nøyaktig.

Det er stor forskjell på trygd og sosial stønad, så stor at det blir veldig feil å skrive "velger trygd". For å få trygd må man gjennom en enorm mølle med leger og "bevissanking". For å få en form for sosial stønad så må man bare levere en søknad og gjøre det NAV sier. Alle har rett på sosialhjelp, ingen har rett på trygd, det er på en måte siste steg. Alle som kommer til siste steg får heller ikke trygd.

Edit; Så innlegget ditt over og er enig :) Men etter hva jeg har sett så har de færreste den innstillingen, alle som benytter seg av norges sosialsystem er NAV'ere. Datteren til ei jeg kjenner nektet å gå på NAV pga. det dårlige ryktet man får, hun fikk sosialhjelp av moren sin :p

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Det var mye lettere før, før kunne jeg si at jeg kommer til å få en hybel og trenger så og så mye til depositum + leia

Plutselig fikk jeg 6000,- på konto. dette var tilbake i 2008-9 

Skulle jeg gjort samme nå måtte jeg vist kontrakt, skrevet et skjema på 3-4 sider full av info du selv skal føre inn, ting som skal krysses av for om du har barn,bil,båt,hus,samboer,er gift etc.

Man må lagge ved alt av bankutskrift (så de ser at du ikke tjener noe utenfor nav  ( vil jo ikke ha noe svindel  ) )

De bryr seg ikke om hva du bruker penger på så det er ikke noe krav i at du må ha med det på utskrift.

Du må ha med selvangivelse

+ div annet som kan variere litt spørs hvordan livet ditt står til.

Naver kjenner jeg fra WoW-generasjonen på skolen - det var faktisk noe mange av de planla når du skulle begynne på videregående, da skulle de "nave" og sitte hjemme å spille World of warcraft.

Endret av BX3.Moo
Lenke til kommentar

@RRhoads;

Det er stor forskjell på trygd og sosial stønad, så stor at det blir veldig feil å skrive "velger trygd". For å få trygd må man gjennom en enorm mølle med leger og "bevissanking". For å få en form for sosial stønad så må man bare levere en søknad og gjøre det NAV sier. Alle har rett på sosialhjelp, ingen har rett på trygd, det er på en måte siste steg. Alle som kommer til siste steg får heller ikke trygd.

Edit; Så innlegget ditt over og er enig :) Men etter hva jeg har sett så har de færreste den innstillingen, alle som benytter seg av norges sosialsystem er NAV'ere. Datteren til ei jeg kjenner nektet å gå på NAV pga. det dårlige ryktet man få, hun fikk sosialhjelp av moren sin :p

Ja, så det i ettertid. Rettet det originale innlegget nå.
Lenke til kommentar

Var vel rundt årene 2007-2010 at dette uttrykket kom mener jeg å huske? Det ble en slags "trend" å ta seg et friår etter videregående skole, og motta penger fra NAV fordi det var så enkelt. Dette var også rundt tiden jeg gikk ut av skolen, og jeg husker at det var en greie "å nave" vi hørte mye om kanskje spesielt fra Oslo-skolene. Heldigvis er det ikke så enkelt lenger. 

Lenke til kommentar

Folk som velger trygd sosialstønad over å jobbe.

Folk som er dømt til det. Folk som blant annet ikke får lov til å jobbe av fastlegen sin og må sverge til trygd. Man velger ikke frivillig å ha dårlig helse verken fysisk eller psykisk eller å bli utsatt for en skade som gjør at man ikke lenger kan jobbe og heller må klare seg på trygd.

Lenke til kommentar

Folk som velger trygd sosialstønad over å jobbe.

Folk som er dømt til det. Folk som blant annet ikke får lov til å jobbe av fastlegen sin og må sverge til trygd. Man velger ikke frivillig å ha dårlig helse verken fysisk eller psykisk eller å bli utsatt for en skade som gjør at man ikke lenger kan jobbe og heller må klare seg på trygd.

Jeg har ikke nevnt noen av de du nevner.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det ikke er så enkelt å få trygd. Så det virker ganske generaliserende å si at noen velger det. Det finnes sikkert noen som vil snylte, men mitt inntrykk ut ifra alle jeg kjenner og har møtt som har ytret seg om saken er at de fleste ønsker å stå på egne bein og kunne klare seg selv.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det ikke er så enkelt å få trygd. Så det virker ganske generaliserende å si at noen velger det. Det finnes sikkert noen som vil snylte, men mitt inntrykk ut ifra alle jeg kjenner og har møtt som har ytret seg om saken er at de fleste ønsker å stå på egne bein og kunne klare seg selv.

Jeg tror du misforstod posten min. Jeg forklarte nærmere nedenfor.

De jeg kaller "navere", er de som velger sosialstønad over å jobbe, og ikke de som er syke, uføre, arbeidsledige som søker jobb eller pensjonister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...