Studenten! Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Hei, Hva tenker dere om en person som har en "bra" utdannelse som lege, jurist eller ingeniør, osv., og som jobber med dette til vanlig, men har en helgejobb et par timer i helgen i en butikk? Er dette "rart" i Norge? I andre land er det jo veldig vanlig å ha flere jobber for å få ting til å gå rundt, men det trenger vi jo ikke som regel i Norge... Jeg har behov for litt ekstra cash, og har en bra jobb som jurist, men trenger altså litt ekstra for noe spesielt jeg skal spare til. Blir det rart at jeg den ene dagen er jurist som sitter på kontor med ganske viktige, og andre dagen er en kassemedarbeider i butikk? Ser dere ned på mennesker som jobber slik, eller tenker dere bare det er flott at noen er hardtarbeidende? Nå er jeg altså ute etter hva DU synes, og ja, jeg vet at man ikke skal bry seg om hva andre mener osv., men er bare nysgjerrig... Hva tenker du om en slik ordning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Det er absolutt innafor. Kanskje du synes butikken er så hyggelig at du bytter beite helt? De fleste holder seg ofte til den sjangeren de er utdannet til når de velger ekstra jobbing/overtid. Da blir nok timelønnen høyere. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Med mindre du har anledning til å håve inn masse overtid som jurist, så er det nesten nødvendig med en ekstra jobb, spesielt for med tanke på boligsparing og lignende. Du skal ikke gå rundt og bekymre deg over at butikkjobben er "lav prestisje". 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Jeg har behov for litt ekstra cash, og har en bra jobb som jurist, men trenger altså litt ekstra for noe spesielt jeg skal spare til. Blir det rart at jeg den ene dagen er jurist som sitter på kontor med ganske viktige, og andre dagen er en kassemedarbeider i butikk? Ser dere ned på mennesker som jobber slik, eller tenker dere bare det er flott at noen er hardtarbeidende? Ja. Jeg hadde sett ned på en jurist som jobber på butikken i helgene. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Hei, Hva tenker dere om en person som har en "bra" utdannelse som lege, jurist eller ingeniør, osv., og som jobber med dette til vanlig, men har en helgejobb et par timer i helgen i en butikk? Er dette "rart" i Norge? I andre land er det jo veldig vanlig å ha flere jobber for å få ting til å gå rundt, men det trenger vi jo ikke som regel i Norge... Jeg har behov for litt ekstra cash, og har en bra jobb som jurist, men trenger altså litt ekstra for noe spesielt jeg skal spare til. Blir det rart at jeg den ene dagen er jurist som sitter på kontor med ganske viktige, og andre dagen er en kassemedarbeider i butikk? Ser dere ned på mennesker som jobber slik, eller tenker dere bare det er flott at noen er hardtarbeidende? Nå er jeg altså ute etter hva DU synes, og ja, jeg vet at man ikke skal bry seg om hva andre mener osv., men er bare nysgjerrig... Hva tenker du om en slik ordning? Jeg synes det sier mye om din karakter. Det er ingenting jeg respekterer mer enn folk som jobber for sine mål, om det så skulle være i butikk, som jurist eller begge. 2 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 20. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2017 Det er absolutt innafor. Kanskje du synes butikken er så hyggelig at du bytter beite helt? De fleste holder seg ofte til den sjangeren de er utdannet til når de velger ekstra jobbing/overtid. Da blir nok timelønnen høyere. Takk for din tilbakemelding! Dessverre viser det seg veldig vanskelig å finne en deltidsjobb som jurist - ikke mye jobber av den typen der ute. Har prøvd å søke litt bank/finans/inkasso også, da det er tilgrensede områder som jussen, men det viser seg svært vanskelig å få en jobb som det også. Derfor ble det butikken; den jobben fikk jeg lett gjennom kontakter. Jeg er ikke kjempeglad i å jobbe i butikk, så dette kommer nok bare til å være midlertidig for å spare opp litt, evt. til jeg finner en deltidsjobb i kontor. Takk igjen for ditt innspill! Med mindre du har anledning til å håve inn masse overtid som jurist, så er det nesten nødvendig med en ekstra jobb, spesielt for med tanke på boligsparing og lignende. Du skal ikke gå rundt og bekymre deg over at butikkjobben er "lav prestisje". Nettopp dette med overtid som er problemet; jobber i offentlig etat som jurist og der praktiserer vi ikke overtid, så har ingen mulighet til ekstra inntjening der. Takk for ditt innspill. Jeg er litt delt i dette med prestisje; på den ene siden bryr jeg meg fint lite om hva andre synes, samtidig så merker jeg at jeg likevel blir litt brydd når jeg tenker på dette med at jeg har en såpass bra utdanning og relativt gode karakterer, men likevel er "nødt" til å jobbe i en butikk for å få nok inntekt... Takk igjen! Ja. Jeg hadde sett ned på en jurist som jobber på butikken i helgene. Helt innafor, det også. Takk for at du delte din mening Jeg synes det sier mye om din karakter. Det er ingenting jeg respekterer mer enn folk som jobber for sine mål, om det så skulle være i butikk, som jurist eller begge. Tusen takk for ditt innspill - det var godt å høre Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 «Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.» Har du tid har du lov. Om det er "rart" eller ikkje bryr du deg ikkje med. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Ikke noe problem rent statusmessig for min del. Men for din egen del ville jeg tenkt på om det finnes måter du kan få høyere timesbetaling enn i butikk? Overtid? Bytte til jobb med mulighet for overtid? Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 «Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.» Har du tid har du lov. Om det er "rart" eller ikkje bryr du deg ikkje med. Hehe, ja - du sier noe der Ikke noe problem rent statusmessig for min del. Men for din egen del ville jeg tenkt på om det finnes måter du kan få høyere timesbetaling enn i butikk? Overtid? Bytte til jobb med mulighet for overtid? Takk for innspill! Jeg har lett lenge etter mer relevant deltidsjobb, og som gjerne også har overtidsmuligheter, men er ekstremt vanskelig å finne. Skulle tro jeg med min juridiske bakgrunn var hakket mer attraktiv på arbeidsmarkedet, men nei... Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Får forresten 159 kr./timen i butikkjobbe, så ingen uttelling for mastergraden min der... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Husk å sjekk opp om du gjennom arbeidsavtalen har avtalt at du må ha tillatelse frå hovedarbeidsgiver før du kan ta på deg ekstraarbeid. I tillegg må du sjølvsagt også tenke litt på helsa dersom det blir mykje jobbing over lang tid. Største utfordringa er ofte å finne ein slik deltidsjobb som ikkje kjem i konflikt med din vanlige arbeidstid. Ufaglært arbeid i helga og om kvelden er det mange som leiter etter, kanskje særlig blant studentar. Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Hva sparer du til? Førerkort og bryllup Husk å sjekk opp om du gjennom arbeidsavtalen har avtalt at du må ha tillatelse frå hovedarbeidsgiver før du kan ta på deg ekstraarbeid. I tillegg må du sjølvsagt også tenke litt på helsa dersom det blir mykje jobbing over lang tid. Største utfordringa er ofte å finne ein slik deltidsjobb som ikkje kjem i konflikt med din vanlige arbeidstid. Ufaglært arbeid i helga og om kvelden er det mange som leiter etter, kanskje særlig blant studentar. Takk for gode råd Ja, det var ikke noe i veien for ekstraarbeid iht. avtale med heltidsjobben min Jeg skal slutte hvis det går utover helsa, men generelt har jeg veldig høy terskel Og det som er bra med denne jobben er nettopp det at den ikke krasjer med heltidsjobben min; jeg jobber bare helg i butikken Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Skal innrømme at jeg ser på butikkjobber som en slags blindvei rent yrkesmessig i den forstand at du ikke kommer deg noe sted i den forretningen du jobber i (vel du kan jo bli butikksjef, men det kan da ikke være mer enn 1 av 100 som ender der). Utover det så tenker jeg ikke at det gjør noe med statusen din, om noe så tror jeg at du bidrar til å gjøre noe med stigmaet rundt det å jobbe i butikk. Jeg hadde faktisk beundret kassadama på kveldstid hvis jeg viste at hun var jurist på dagtid. Det blir litt sånn som Bruce Wayne og Batman egentlig. Det er kult nok det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Får forresten 159 kr./timen i butikkjobbe, så ingen uttelling for mastergraden min der... Hvorfor i alle dager skulle de ha betalt mer for at du har master eller ikke? Det gir ingen mening. 3 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Får forresten 159 kr./timen i butikkjobbe, så ingen uttelling for mastergraden min der... Hvorfor i alle dager skulle de ha betalt mer for at du har master eller ikke? Det gir ingen mening. Tror ikke han forventa det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Får forresten 159 kr./timen i butikkjobbe, så ingen uttelling for mastergraden min der... Hvorfor i alle dager skulle de ha betalt mer for at du har master eller ikke? Det gir ingen mening. Fordi hun har en offentlig jobb hvor hun får mer betalt for å ha mastergrad enn om hun ikke hadde hatt det. Lenke til kommentar
DødOverLusa Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Uten at jeg skal overtolke spørsmålsstillingen din, får jeg likevel en uggen følelse av denne kombinasjonen: 1: "Hva tenker dere om en person som har en "bra" utdannelse som lege, jurist eller ingeniør, osv., og som jobber med dette til vanlig, men har en helgejobb et par timer i helgen i en butikk?" 2: "Ser dere ned på mennesker som jobber slik, eller tenker dere bare det er flott at noen er hardtarbeidende?" Hvorfor i all verden skulle noen se ned på noen i en slik situasjon, og hvem er det du hinter til skulle se ned på deg? Er det dine "likesinnede" med relativt høy utdanning du mener? Det blir jo absurd at noen som helst, uavhengig av utdannelse, skulle se ned på noen som jobber ekstra i kassa på butikken rundt hjørnet. Hvis en som hadde lav utdannelse hadde fast jobb i kassa på samme butikken men hadde ekstra jobb med å levere avisa på morgenen av samme grunn som deg, hva ville du da ha svart på samme spm som du stiller? Jeg mener du definitivt har godt av å ha den jobben i kassa, der møter du folk fra alle utdannelsenivå og jeg nekter å tro at du ser ned på en jurist som kommer innom og kjøper varer med nedsatt pris for å spare noen kroner. Konklusjonen er at jeg ville aldri "se ned på" noen som gjør dette, om det er for å spe på inntekt eller spare til drømmeferien. Lykke til videre både som jurist og kassemedarbeider Endret 25. mai 2017 av DødOverLusa Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 Tusen takk for hyggelige svar alle sammen! Ja, jeg skal ta meg sammen og slutte å overtenke. Uansett; jeg selv hadde nok aldri sett ned på en hardtarbeidende person, uansett hva det var de drev på med... så jeg må bare lære meg å ikke være så hard mot meg selv 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Tusen takk for hyggelige svar alle sammen! Ja, jeg skal ta meg sammen og slutte å overtenke. Uansett; jeg selv hadde nok aldri sett ned på en hardtarbeidende person, uansett hva det var de drev på med... så jeg må bare lære meg å ikke være så hard mot meg selv God ide Ingen vits i å bry seg om hva andre tenker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå