grukke Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Skal bygge opp et trådløst nettverk i huset mitt, og jeg vil selvsagt kjøre 54mbit G-standard (802.11g). Har sett litt rundt på hvilke basestasjoner jeg skal velge, men klarer ikke helt å bestemme hvilket jeg skal ta Disse har jeg under vurdering: ASUS SpaceLink WL-500G 54Mbit SMC Barricade g SMC2804WBR 54Mbit 3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Gateway 54Mbit Dlink 802.11g DI-624+ AirPlusXtremeG+ 54Mbit Det viktigste for meg er høy hastighet (stabil hastighet) internt i lan'et hjemme. Noen som har erfaring/synspunkter med disste stasjonene? Lenke til kommentar
grukke Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Har selvsagt lest igjennom de flere ganger, men er ikke helt overbevist om hvilken jeg skal satse på.. :-) Ønsker andre synspunkter. Endret 5. desember 2003 av grukke Lenke til kommentar
knut Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det du må finne ut av er hvilken funksjonalitet du trenger. Hvis du tror du kan ha nytte av en printerserver er det bare et valg i dag (asus wl-500g). Hvilken bredbåndsleverandør er det du har? Hvis du har ngt er det bedre å kjøpe et aksesspunkt istedet for en basestasjon. Hvis ytelse er alt er d-link sin 624+ fin, men da må du sørge for at alle klientkortene er med Texas instrumens brikkesettet. Jeg er usikker om hvilken revisjon d-link har med sin 624 her i landet, men om det er revisjon C vil du kunne få en enda bedre ytelse enn med 624+. Tester jeg har sett har vist ytelse opp mot 47 Mbps. Husk da også at du er nødt til å bruke klientkort som passer. Da vil du heller ikke kunne benytte deg av andre klientkort som baserer seg på 802.11b eller g. Hvis du vil ha god kompatabilitet er altså de spesielle løsningene som gir bedre ytelse enn 24 Mbps ikke noe særlig å satse på. Hvis du vil ha en så enkel som mulig boks er 3com sin et godt valg, men sørg for å ikke kjøpe med det vanlige klientkortet da det visstnok har vært endel problemer med det. SMC sitt klientkort vil fungere bra på grunn av at de bruker det samme brikkesettet. Asus'en har et litt vanskeligere web grensesnitt, men det er absolutt ikke vanskelig. Funksjonsmessig ligger Asus'en godt over konkurrentene. Merk da også at det ikke er noen som har asus boksen på lager om dagen, og vil sannsynligvis ikke få det før på nyåret. Lenke til kommentar
grukke Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Jepp, Asus'en er fristende. Har egentlig bruk for en printerserver. Jeg har foreløpig Kvalito (2048/256), men regner med det blir fiber etterhvert istedet. Flere muligheter på stasjonen er bare pluss for min del :-) Bør kanskje vente til over nyttår da før jeg går til kjøp. Takk for en tips herr Paulsen Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) barbara wlan tester Jep - les denne testen, men den sier ikke alt. Personlig har jeg mye erfaring med SMC. Har og har hatt en god del utstyr fra dem. Kjennetegnet for SMC er at det er et godt produkt med stor stabilitet og lite feil. Anbefaler på det sterkeste SMC. Endret 5. desember 2003 av John Kr Lenke til kommentar
grukke Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Har hørt at SMC Barricade'n er kurant, så den står forsåvidt sterkt på handlelista.. Vanskelig å velge, og kjedelig å vente til nyåret :\ Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Kjøpte meg SMC2804WBR her i forrige uke, og må si jeg er skuffet over rekkevidden.. får bare max 40% signal og langt fra (teoretisk) 54mbit i et vanlig hus.. skal bare to rom bort, og ett rom opp.. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dlink 802.11g DI-624+ AirPlusXtremeG+ 54Mbit /me har denne. Ikke hatt noen større problemer utenom at den ca en gang i måneden velger å kutte linja ut mot det store nettet. Da har det til nå holdt med en resetting. Det interne nettverket har vært oppe å gå siden jeg fikk den for ca 1/2 år siden. Ellers er den kjempegrei, utenat jeg har så mye å sammeligne med. Lenke til kommentar
piit Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg har også en SMC Barricade g SMC2804WBR 54Mbit. Syns den funker helt ypperlig jeg. Har ikke hatt et eneste problem hittil, etter at jeg oppgraderte til nyeste firmware. Har heller ikke merket noe til at den har dårlig rekkevidde som noen andre nevner her. Aksesspunktet står i murkjelleren, og jeg har fortsatt 100 % signal oppe i 2. etasje. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg har også en SMC Barricade g SMC2804WBR 54Mbit. Syns den funker helt ypperlig jeg. Har ikke hatt et eneste problem hittil, etter at jeg oppgraderte til nyeste firmware. Har heller ikke merket noe til at den har dårlig rekkevidde som noen andre nevner her. Aksesspunktet står i murkjelleren, og jeg har fortsatt 100 % signal oppe i 2. etasje. Det var da som pokker da. får bedre dekning når jeg bare kjører på 54mbit. og ikke begge delene (b og g). men er allikevel skuffet. får ikke mer en noenog 90% når jeg er i samme rom engang, må sette pc'n ved siden av ruteren om jeg vil ha 100%. Noe firmware oppgradering finnes dessverre ikke til in da jeg har v2 av ruteren. slitsomt, noen som har tips for bedre signaler? Lenke til kommentar
atticus Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg er veldig fornøyd med Linksys WRT54G.. Sitter med murvegg rundt meg og den holder opp til 3de etasje fint med en ca 50% signal. Lenke til kommentar
piit Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 får ikke mer en noenog 90% når jeg er i samme rom engang, må sette pc'n ved siden av ruteren om jeg vil ha 100%. Det kan jo være det trådløse nettverkskortet ditt som har skylden da. Testet med et annet kort feks? Hos meg funker det fint med både Intel Pro Wireless 2100 (eller hva ****** det er), Cisco Aironet 350 Series, og et eller annet CNet kort.. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 bruker både det kortet som fulgte med i bundelen, smc2802w, og et jensen kort til den bærbare. ingen særlig forskjell, faktisk så har jensen-kortet litt bedre signal her oppe i 3 etg enn smc-kortet (33 og 40 %) Lenke til kommentar
findon Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Dette er jo til å bli sprø av... Jeg har nå lest tester på tomshardware.com, barbara.no, pcworld.no, itpro.no og dinside.no, men ingen av dem klarer å bli enige om produktene er drit eller bra. Skulle de for en gangs skyld være enige om at f.eks Asus enheten er god, så står det jo hauger av tråder på forumene om hvor elendig dette produktet er... kan man bli forvirret av mindre? Skyldes det egentlig bare at noen kort fungerer dårlig sammen? Jeg fikk ihvertfall uansett ikke noe mer fornuftig ut av denne testen her, bortsett fra at det ikke fantes noen produkter som var gode på alt: http://www.dinside.no/php/art.php?id=96817&f=katnav Har folk har litt høye forventninger til testvinnere og får resten det ganske enkelt ikke til fordi de er n00b på nettverk og aldri har brukt trådløst før? Skyldes alt dårlig firmware? Jeg er ytterst forvirret, men tror jeg går for Asus da jeg nærmest sikler på tanken av å ha en printserver med paralellkabel inni det hele, så får jeg heller gråte meg i søvn om jeg ikke skulle få det til å virke :-) Litt synd at den ikke ankommer komplett før 31.01... Det skal jo dog sies at folk som har fått det til å virke, eller har et fungerende trådløsnett antageligvis ikke leser og skriver på disse trådene, kun oss som vurderer å kjøpe eller ikke får det til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå