push0rdie Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Hei, jeg skal oppgradere pcen min og er veldig interessert i amd ryzen 7. Jeg bruker som regel pcen til å holde på med poker simulasjoner gjennom et program som heter PIOSolver. Dette er en et program som utfører mange kalkulasjoner og pcen jeg har til dags dato er for treig. Slik jeg har forstått er det hvor mange cores man har og threads som gjelder for å få hurtige simulasjoner. For dere som er interessert i å lese mer om dette programmet, er det link her:http://forumserver.twoplustwo.com/167/commercial-software/piosolver-postflop-equilibrium-solver-holdem-1516187/Jeg har lest et par plasser på internett at det er en del ram som er ganske ustabil, men jeg forstår egentlig ikke hva jeg leser så spør derfor her. Er det noen ram dere anbefaler ovenfor andre ram typer? Jeg tenkte å bruke strømforsyningen fra gamle pcen (om den er kraftig nok), kabinettet, skjermkortet og harddisken fra gamle pcen. Er det noe dere anbefaler å gjøre annerledes før jeg sender inn bestilling? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Ja bytt til G.Skill Flare X DDR4 minne. Fåes kjøpt hos Proshop.no. Vær klar over at du får ikke så bra hastighet på RAM med Ryzen når du går for 32GB. Hadde du valgt 16GB, så kan du få 3200 Mhz. Bytt CPU kjøler til en Noctua U12S eller D15S. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Syntes du har kanskje litt dyre valg her. Her er mine kommentarer - kan spare deg for noen tusen. Hva med å bare kjøpe Ryzen 7 1700? Det er i praksis samme chip og du kan overklokke. Tror nesten det er annerkjent at 1700 er et bedre kjøp enn 1700X (?). Dyrt hovedkort, har du noen spesielle planer for dette? Du kan klokke på B350 brikkesettet også. Må du ha LED på minnebrikkene? Ellers ville jeg kjøpt g.skill eller corsair. De som priser seg best imo. CPU kjøler: En billigere luftkjøler vil fungere fint, spes hvis du går 1700 som har lavere TDP. Endret 19. mai 2017 av Kyrre S. Lenke til kommentar
push0rdie Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Takker for svar. Eneste grunnen til at jeg valgte denne ram typen var at brikkene ble solgt som 16x2 og ikke 8x4. Jeg vil ha muligheten til å oppgradere i fremtiden uten å måtte kjøpe ny ram brikker. Jeg har ikke peiling på pc for å si det rett ut. Jeg vet ikke hva led minnebrikke er for noe.Hvilken G.skill minnebrikke anbefaler du Betrox og hva ser jeg etter? Jeg er villig å betale litt for en bra ram.Kyrre, jeg har ikke peiling på overclocking, så valgte bare den versjonen som var litt dyrere enn 1700. Leste på nettet at denne "allerede var overclocked" så tenkte det var verdt å betale 300 kr ekstra for meg.Jeg har ingen spesielle planer for hovedkortet Kyrre, jeg valgte dette hovedkortet for det ikke var det billigste hovedkortet rett og slett.Grunnen til at jeg valgte vannkjøling er at jeg allerede har hatt det, og det har vært svært lite støy fra pcen. Men igjen, jeg har ingen peiling så takker for svar og gjerne utdyp Endret 19. mai 2017 av push0rdie Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Hvilken G.skill minnebrikke anbefaler du Betrox og hva ser jeg etter? Jeg er villig å betale litt for en bra ram. Av det jeg har funnet ut så er G.Skill sine Flare X de som er best kompatibel med Ryzen. Siden du skal ha 32GB, gå for disse. Husk å flashe til nyeste BIOS på hovedkortet når du har satt alt sammen, samt last ned alle nyeste drivere - for alt. Siden du ikke skal overklokke, så er Ryzen 1700X eller 1800X greie valg. Ryzen 1600X er enda billigere, men har "bare" 6 kjerner da. Endret 19. mai 2017 av Betroz Lenke til kommentar
push0rdie Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Takker igjen for svar, hva er forskjellen på 2400 MHz og 3200 MHz ram, er 3200 MHz raskere? Jeg er villig å betale litt for rammen Hva mener du om vannkjøling i forhold til den du anbefalte? Jeg vil helst ha vannkjøling, bare husker hvor mye gamle pcen min bråkte og etter jeg fikk vannkjøling har det aldri vært noe støy. Er det noe vannkjøling du anbefaler? Er vel ikke alle vannkjølere som passer kabinettet mitt heller? Endret 19. mai 2017 av push0rdie Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Takker igjen for svar, hva er forskjellen på 2400 MHz og 3200 MHz ram, er 3200 MHz raskere? Jeg er villig å betale litt for rammen Hva mener du om vannkjøling i forhold til den du anbefalte? Jeg vil helst ha vannkjøling, bare husker hvor mye gamle pcen min bråkte og etter jeg fikk vannkjøling har det aldri vært noe støy. Er det noe vannkjøling du anbefaler? Er vel ikke alle vannkjølere som passer kabinettet mitt heller? Ja klart 3200 Mhz er raskere enn 2400. Om du vil merke den forskjellen til ditt bruk er noe helt annet. De 2400 Mhz Flare X brikkene er det sikreste valget for deg. Ryzen plattformen har hatt litt problemer med RAM kompatibilitet, så ikke alle kombinasjoner funker. Akkurat her er Intel lettere å anbefale. Angående kjølinga. Det er ikke slik at vannkjøling alltid er mer stillegående. Du har lukkede AIO systemer slik den du linka til, og du har custom looper som du velger deler og setter sammen selv. Hvilken pumpe det er spiller også en stor rolle, samt hvor fort viftene spinner - for hvor mye støy det blir. Enkleste er en god luftkjøler, som de til Noctua. Du kan lage en vifteprofil selv i BIOS, slik du får den støyen du kan leve med. Men hvis du er så usikker på ting, så kanskje du bør kjøpe en ferdig PC fra Komplett? Endret 19. mai 2017 av Betroz Lenke til kommentar
push0rdie Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 Takker for svar, jeg er bare usikker på kompontene jeg har satt sammen, jeg klarer fint å bygge pcen. Tenkte bare jeg kunne bruke noen av delene fra pcen jeg allerede har. Men jeg satser nok på 2400MHz rammen i hvertfall Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Mangler du ikke os? Eller skal du kjøre linux Her er en for 1800x: https://www.youtube.com/watch?v=I71ov8iiDP8 Endret 19. mai 2017 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå