Nautica Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Du burde ha en Testknapp på blitsen, virker blitsen da må du sikkert aktivisere blitsen i menyene i kameraet. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Du burde ha en Testknapp på blitsen, virker blitsen da må du sikkert aktivisere blitsen i menyene i kameraet. Blitsen har en TEST/READY knapp (regner med den skal lyse når blits er "ready"). Har aldri sett det lyse. Det skjer ingenting når jeg trykker på den. Har prøvd å resette kamera og med forskjellige batterier i blitsen uten hell. Endret 26. mai 2017 av PantZman Lenke til kommentar
LBe Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Regner med det var den jeg henviste til du kjøpte? Tak kontakt med selger og forklar problemet Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Regner med det var den jeg henviste til du kjøpte? Tak kontakt med selger og forklar problemet Det skal jeg gjøre. Ser ut som kameraet registrerer blitsen korrekt. Blits viser i displayet og i menyen når det er slått på. Jeg hører en elektrisk lyd når blitsen slåes på, som i at noe lades opp. TEST/READY blinker ikke (blits lader) og blir heller ikke grønn (klar til å bruk). Noen ganger så blinker Tele, Blits (symbolet), AUTO og TEST/READY knappen som gal. Tipper dette indikerer at noe er galt, uten at jeg kan finne noe info om hva det betyr. Edit: Video av blinkingen. https://youtu.be/XxbFIkrEacA Endret 26. mai 2017 av PantZman Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Regner med det var den jeg henviste til du kjøpte? Tak kontakt med selger og forklar problemet Det skal jeg gjøre. Ser ut som kameraet registrerer blitsen korrekt. Blits viser i displayet og i menyen når det er slått på. Jeg hører en elektrisk lyd når blitsen slåes på, som i at noe lades opp. TEST/READY blinker ikke (blits lader) og blir heller ikke grønn (klar til å bruk). Noen ganger så blinker Tele, Blits (symbolet), AUTO og TEST/READY knappen som gal. Tipper dette indikerer at noe er galt, uten at jeg kan finne noe info om hva det betyr. Edit: Video av blinkingen. https://youtu.be/XxbFIkrEacA Har du oppladet batteri i blitzen? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Har du oppladet batteri i blitzen? 2 stk nye/ubrukte AAA alkaline 1.5v av merket Varta (LR03). Manualen sier: "2 AAA Ni-MH or 2 AAA alkaline". Har prøvd flere batterier fra samme pakken. Tror ikke jeg har noen andre merker liggende. Endret 26. mai 2017 av PantZman Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 Har du oppladet batteri i blitzen? 2 stk nye/ubrukte AAA alkaline 1.5v av merket Varta (LR03). Manualen sier: "2 AAA Ni-MH or 2 AAA alkaline". Har prøvd flere batterier fra samme pakken. Tror ikke jeg har noen andre merker liggende. Kan være verdt å prøve noen andre batterier, jeg har opplevd på min Olympus blitz en gang at jeg måtte bytte batterier for at den skulle virke. Da hadde jeg batterier i den som skulle være nye. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 (endret) Du hører transformatoren/kondensatoren når blitsen lader og når blitsen er full oppladet blir det stille, hvor høy lyden er varierer så kan hende det må være 100% stille der du er, er blitsen oppladet så hører du ingen ting og må vente et døgn eller noe sånt før du tester igjen. Hvis summingen ikke stopper har du ikke ladet blitsen 100% og da vil den ikke blinke, og du burde prøve med andre batterier. Og en advarsel, hvis du finner ut at du skal åpne blitsen for og se innvendig så husk at kondensatoren lagrer ca. 300 volt. og det tar lang tid før den er strømløs. Sjekket eBay for reservedeler til Ed-Sef15A "hvis det er den blitsen du har da" og til spesifikke blits fant jeg ingen ting så enten gidder ingen å selge deler eller så går den blitsen ikke i stykker. Endret 27. mai 2017 av Nautica Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 27. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2017 (endret) Er et SEF220A.Ser ut som blinkingen begynner når lade lyden forsvinner.Prøvde med noen brukte firstprice batterier uten endring. Skal kjøpe noen nye batterier iløpet av dagen. Edit: Kjøpte en pakke med Energizer og testet. Samme problem. Endret 27. mai 2017 av PantZman Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 2. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2017 Hei igjen og takk for hjelpen jeg har fått så langt.En liten oppdatering og enda flere spørsmål.Blitsen som jeg kjøpte fungerer fremdeles ikke. Tok kontakt med selger og fikk refundert (fikk beholde defekt blits).Fikk blitsen til å fungere (TEST/READY lyste grønt og blitsen tente som den skulle) 2-3 ganger én dag men ellers har det vært samme problemet. Har prøvd å åpne blitsen men finner ingen logisk måte å åpne det uten å (mest sannsynlig) ødelegge hele greia. Å finne deler og info på nett har jeg heller ikke vært heldig med.Hørte med en lokal fotobutikk om reparasjon men det var like dyrt å sjekket blitsen hos verksted som blitsen kostet i innkjøp...Så har nå bestilt et SEF15A fra ebay (nytt i eske). Ser ikke like fancy ut men får vel jobben gjort.Bestilte også et brukt 16-50mm f/3.5-5.6 Power Zoom ED OIS objektiv og vurderer et såkalt "pancake".Så til et spørsmål eller to.Ser det er noen brukte Samsung NX500 (m/ 50-200mm obj, blits osv.) til salgs for en kurant penge. På papiret ser det jo meget bra ut (28.2MP, 4K video, WIFI/BT, SAMOLED touch display +m.m.).Er jeg dum om jeg kjøper et slikt? Er det noe problem å kjøpe kamera fra USA annet enn evt. ladere som ikke passer i Norge? PAL/NTSC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå