Gå til innhold

Kamera til kona ~5000kr

Anbefalte innlegg

Hei.
Dama har lyst på nytt hybrid systemkamera.

Vi har fra før et Samsung NX100 som begynner å bli noen år.

Hun hadde funnet frem Nikon CoolPix B700 til 4000kr som ser helt greit ut for meg, men det er ikke mulig å skifte objektiv eller noe annet.

Har satt et budsjett på 5000kr, men kan strekke oss litt lenger.

Noen anbefalinger?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dama har lyst på nytt hybrid systemkamera.

<..>

Hun hadde funnet frem Nikon CoolPix B700

For det første bommer hun på det hun selv har lyst på. Er det viktig for henne å kunne skifte objektiv? Altså om det er et systemkamera? I så fall bør hun satse på et kamera som har den egenskapen i stedet for B700.

Hun vet veldig lite teknisk om slikt selv.

Hun ble overrasket når hun så hvor stort og klumpete det Nikon kameraet var i lokale butikken.

Det hun ønsker mest er vel blitz (noe vi ikke har til NX100 vi har i dag).

Wifi osv er også ønsket, ikke at vi helt har satt oss inn i hvordan dette virker i praksis.

Kjøper hun Nikon kameraet så er det ingen mulighet for å prøve andre objektiv osv. senere.

Hun vet sikkert ikke hva hun evt. går glipp av da hun er relativt fersk med kamera.

Jeg ser det slik at et hybrid kamera ikke er så alt for mye dyrere i innkjøp, og gir flere valgmuligheter senere.

Har sett på noen kamera i 5000kr klassen i div nettbutikker, men de fleste ser ut til å være fra 2015. Er de fremdeles greie kjøp eller bør jeg se etter 2016/17?

Lenke til kommentar

Hva legger hun i ordet hybrid?

Er det viktig å kunne bytte objektiv?

Bør blitsen være innebygget eller er det greit med en sånn man fester oppå kameraet?

Siden hun så på et kamera med ekstremt mye zoom, er det så viktig at hun vil la det gå ut over en del andre ting som f.eks størrelse, pris og bildekvalitet?

Personlig vil jeg alltid anbefale søker (elektronisk/optisk er en smakssak). Altså det lille "vinduet" man ser gjennom i stedet for å bare se på skjermen bak.

Lenke til kommentar

Når jeg skriver hybrid så mener jeg vel speil-løst.
Jeg tror hun vil sette pris på størrelsen i forhold til et stort klumpete speilreflex.

Er litt skeptisk til å bruke 4000kr på det Nikon kameraet og ikke ha mulighet til å skifte objektiv eller koble til større blitz.

Det blir vel mest brukt hjemme, til å ta bilder av ungen og diverse.

• Det hun er ganske bestemt på er at hun vil ha integrert blits.
  • "Søker" tror jeg ikke har vært nevnt, men regner med er "greit å ha".
  • Stabilisator regner jeg med er viktig
  • Wifi er vel også kjekt å ha.
  • Skjerm som kan vries (selfies?) er sikkert viktig. ;)

Synest selv at Sony A6000 så veldig kurrant ut. Kanskje største minuset jeg kommer på er at skjermen ikke er særlig vridbar.

Lenke til kommentar

B700 er jo omtrent samme størrelsene som de mindre speilrefleksene (D3x00, D5x00) fra samme produsent, så hvis de er å regne som for "store og klumpete" så kommer nok ikke det til å se mye bruk heller. Det har også knøttliten sensor (den er ca. 7,5% av størrelsen til sensoren i kameraet dere har nå) og ikke spesielt lyssterk optikk, og er derfor ikke så mye å rope hurra for i svakere lys enn utendørs på dagtid. Bildekvaliteten vil nok være markant dårligere enn dere er vant med fra NX100.

A6000 er noe mer kompakt (det er litt lavere og ikke så dypt på grunn av fravær av speil, men omtrent samme bredde). Men det har samme sensorstørrelse som DX-modellene til Nikon (og NX-modellene til Samsung), og optikken blir derfor i de fleste tilfeller omtrent samme størrelse. Det samme gjelder det speilløse EOS-M-systemet til Canon.

Så hvis dere vil ha noe som gir fleksibilitet og mulighet til å bytte optikk og samtidig er merkbart mindre, så bør dere evt. gå for micro FourThirds fra Olympus eller Panasonic, som har litt mindre sensorstørrelse og en del optikk som derfor også er mer kompakt. Du har også Nikon 1-systemet, som har enda mindre sensorstørrelse enn det igjen, er enda litt mer kompakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det med "stort og klumpete" er i stor grad avhengig av objektivet som sitter på, noe Coolpix B700 er et godt eksempel på. Det er heller ikke vanskelig å finne objektiver som gjør selv de minste speilløse systemkamera store og klumpete. Noen av de største speilløse kameraene er faktisk større enn de minste speilrefleksene, begge deler målt uten objektiv. Hovedpoenget må vel være at det skal være forholdsvis lite og lett uansett hvilken teknologi det innehar.

Siden dere har Samsung NX100 (APS-C) fra før så regner jeg med dere ikke har lyst til å gå ned på bildekvaliteten. Uten å ha sjekket nærmere tviler jeg sterkt på at Coolpix B700 overlever den filtreringen.

Wifi synes jeg er litt overvurdert. Spesielt for Nikon-kameraer. Wifi gjør at du slipper å bruke kabel fra kamera til PC når du skal overføre bilder, men ikke forvent telefon-lignende wifi-muligheter som direkte opplasting til bildetjenester, backup i bakgrunnen osv. Ei heller direkte til telefoner. Det er fortsatt en ganske manuell prosess som må via en PC. Tidsbesparelsen av at man slipper å koble til kabelen spises fort opp av tregere overføringshastighet. Wifi gir også mulighet til å fjernstyre kameraet, men helt ærlig, hvis du ikke har vært på utkikk etter en sånn løsning så blir det neppe særlig brukt heller. Wifi er altså ganske oppskrytt og ikke veldig brukervennlig ennå.

Søker er stikk motsatt. Det er en egenskap man ikke visste at man trengte før man faktisk bruker den og da er man helt solgt - går aldri tilbake til kamera uten søker.

Stabilisator er viktig for utendørsbilder som tas når det ikke er dagslys, men innendørs (unger) spiller det liten rolle. Der er det raskere lukkertid som gjelder. Det er mulig å oppnå med mer lyssterk optikk, men i tilfellet unger blir ofte dybdeskarpheten for liten igjen sånn at det kan bli en skuffelse om man har forhåpninger til et nytt lyssterkt objektiv. Raskere lukkertid er også mulig å oppnå ved hjelp av ...

Blits. Innebygget blits er alltid rettet rett forover og har ingen zoom-mulighet. Innebygde blitser er også ganske små, noe som gir stygt gjenskinn i hud og øyne. Velger dere heller en ekstern blits så kan blitslyset rettes mot et tak eller en vegg som fungerer som diffusor og gir et mye mer tiltalende lys. Søk litt på nettet for å se forskjellen. Siden deres NX100 har blits-sko så kan det være en idé å oppgradere den med blits i stedet for å bruke 4 tusenlapper mer på et nytt kamera. Samsung SEF220A kan vippes opp og ned og er ganske kompakt og sikkert mulig å få tak i ganske billig nå.

Selfie-skjerm kan også erstattes av noe enklere og billigere. Et buet klistre-speil som settes foran på kameraet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, kameraet gir ikke dårlig bildekvalitet etter dagens standard, men det mangler søker og er ganske tregt. Et annet problem som er mer påfallende enn alder er at Samsung har avsluttet satsingen på NX-serien. Det er altså et døende system i betydningen at det ikke kommer noe nytt utstyr til det. Samsung har objektiver med stabilisering til det, men til barnefoto mener jeg stabilisering ikke er spesielt viktig. Blits er derimot viktig. Hvis du kan få et kraftig løft i bildekvalitet bare ved å kjøpe en billig blits (~500 kr) så mener jeg det er verdt pengene. Bildekvaliteten er som sagt god også etter dagens standard. Da snakker jeg om råformat-bilder som konverteres til jpeg i moderne programvare, ikke jpeg rett fra kameraet. Jpeg fra kameraet er "gammelt" og dårlig.

Ellers så er det selvsagt ikke så gøy å bare kjøpe ny blits som det er å kjøpe helt nytt kamera. Men hvis du velger å kjøpe nytt er det altså mange ting å passe på for at dere ikke skal ende opp med noe som er dårligere på noen områder (størrelse, vekt, bildestøy, etc). Kjøper dere nytt så bør du fortsatt satse på ekstern vendbar blits for å få tiltalende lys. Søker er et must.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for info.
Har sett etter (original) blits til NX100, men det er ikke lett å finne noe for tiden.

Som det sies er det kanskje ikke så lurt å bruke masse penger på et system som er utgått.

Dama vet ikke helt hva hun vil ha selv. Alt hun vil ha er et "stort kult kamera som tar fine bilder". Teknisk vet hun (og forsåvidt jeg) veldig lite.
Jeg liker litt mer de speilløse alternativene pga størrelsen, men går det noe utover bildene i forhold til et med speil?

Prøver å lete på prisguide, men mange av kameraene i vår prisklasse (4-8000kr) er fra 2015 (og noen 2016). Kommer det ikke kamera hvert år eller er de bare dyrere?

Canon EOS M6 og forsåvidt Canon EOS 800D (begge 2017) ser greie ut, men prisen var noe over vårt budsjett og jeg frykter dama ikke vil strekke seg så langt.

Er det noen andre alternativer?

Lenke til kommentar

Dama vet ikke helt hva hun vil ha selv. Alt hun vil ha er et "stort kult kamera som tar fine bilder". Teknisk vet hun (og forsåvidt jeg) veldig lite.

Selv om man kjøper en stor og kul kokkekniv til 6000.- kutter man ikke agurk like kjapt som en proff kokk, man må lære teknikken og trene før man kutter agurk kjapt i tynne skiver. Det samme er med kameraer og jo mer proft et kamera er jo vanskeligere er det å få tatt gode bilder.

Canon 6D er et fullformatkamera som fordrer god forståelse i fotografering for og få et bra utbytte av kameraet, 800D er et såkalt cropkamera "litt mindre sensor-størrelse en fullformat" som er for amatørfotografer det trenger man også noe opplæring for og få gode resultater. Micro FourThirds fra Olympus og Panasonic er populære kameraer som amatørfotografer kjøper så det er et stort valg av nytt og brukt utstyr på markedet, Micro FourThirds  sin sensor er ca. halve størrelsen i forholdt til fullformat.

Jo større sensor jo mindre blir det som er skarpt i et bilde "dybdeskarphet" og motsatt, så et telefonkamera vil nesten alt være skarpt men med fullformat vi kanskje bare 15cm. være skarpt og resten diffust "blur/bokeh" (både blender og brennvidde har innvirkning på dette også så utfallet kan være forskjellig).

NX100 har omtrent samme sensorstørrelse som Canon 800D så dere er nok oppmerksom på dette med og få alt i bildet skarpt.

Fordelen med micro FourThirds er at du får et mindre system som gir bortimot samme opplevelse som med NX100.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker litt mer de speilløse alternativene pga størrelsen, men går det noe utover bildene i forhold til et med speil?

Det er vel hypotetisk mulig at varmgang i sensoren og målekretsene kan gi litegrann mer støy hvis du har søkeren slått på veldig lenge. Så hvis du er typen som kan finne på å f.eks. sitte i et lite telt uti skauen med øyet inntil søkeren i et par timer av gangen mens du venter på et bilde av paringsdansen til den sjeldne styggsnipa, så ville jeg gått for speilrefleks (men mest fordi batteritiden blir så mye bedre i det tilfellet).

Men hvis du har et noenlunde gjennomsnittlig forhold til det å ta bilder, så har det ingenting å si for bildekvaliteten om det er elektronisk eller optisk søker. Variasjon mellom forskjellige sensorer fra forskjellige produsenter og ikke minst kvaliteten på optikken har mye mer å si for bildekvaliteten enn hvilken vei lyset tar mens du komponerer bildet. Nå skal det sies at hvis du skal ha søker og litt fornuftig batterilevetid, så blir ofte speilløse ikke så veldig mye mindre enn speilreflekser med tilsvarende sensorstørrelse, og optikken blir også samme størrelse*

Så optisk vs. elektronisk søker går mest på preferanse. Noen liker en søker som viser en videostrøm av det sensoren ser, noen foretrekker å se motivet direkte med egne øyne. Begge deler er utrolig mye bedre enn å holde kameraet 20 cm fra øynene og bruke skjermen som søker.

Litt av grunnen til at speilløse har rykte på seg for å være veldig kompakte er at det første moderne speilløse systemet som virkelig slo gjennom er micro FourThirds. Mye av grunnen til at det er så kompakt som det er, er at sensoren er mindre enn i speilreflekshusene fra konkurrentene. Jo mindre sensor du har, jo mer kompakt kan du lage systement. Men det har også en kostnad i form av lavere oppløsningsevne, mer støy og mindre dynamisk omfang.

*Ja, du får kjøpt veldig kompakt optikk til noen av de speilløse systemene. Men det er ikke nødvendigvis optikk som er kompakt fordi systemet er speilløst, men fordi den er bygget for å være kompakt. Det innebærer gjerne en del kompromisser på andre områder, f.eks. oppløsningsevne, kromatisk feilbryting, forvrengning av bildet og mengde lys som slippes inn.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så optisk vs. elektronisk søker går mest på preferanse. Noen liker en søker som viser en videostrøm av det sensoren ser, noen foretrekker å se motivet direkte med egne øyne. Begge deler er utrolig mye bedre enn å holde kameraet 20 cm fra øynene og bruke skjermen som søker.

Fordelen med elektronisk søker er at du kan få et lyst bilde i søkeren selv om det er mørkt. WYSIWYG, for å si det med språk bare gamlinger skjønner. Ellers klarer jeg ikke finne så veldig mange fordeler. 

Lenke til kommentar

Fordelen med elektronisk søker er at du kan få et lyst bilde i søkeren selv om det er mørkt. WYSIWYG, for å si det med språk bare gamlinger skjønner. Ellers klarer jeg ikke finne så veldig mange fordeler. 

Nja, ikke bare det. Man får mer informasjon i en elektronisk søker enn i en optisk. Blant annet histogram, varsel for høylys og skygger, fokus peaking samt at man ser hvordan eksponeringen blir før man tar bildet. For meg er dette nok til at jeg aldri kan tenke meg å bruke optisk søker mer.

Lenke til kommentar

Hei.
Fikk blitsen i dag men tror ikke den virker.

TEST/READY knappen lyser aldri (blinker til tider men ikke mer).
I kameraets display blinker et oransj blits symbol.

For meg virker det som pæra er gåen eller at den bare ikke klarer å "lade" opp blitsen.

Skal prøve å legge ut en video som viser hvordan det oppfører seg.

https://www.youtube.com/watch?v=KvzRdmPsC2c&feature=youtu.be

beklager grusom videokvalitet. Har bare en liten reservetlf.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...