Taurean Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 (Vurdérte å poste denne i "Den store aksjetråden", men føler det er så mange spørsmål, så lager egen tråd. Moderatorer må bare flytte de til den tråden om de vil.) Har noen spørsmål angående aksjer. Jeg prøver å kartlegge alt som kan påvirke prisen på en aksje. Advarer mot "tung" lesning ^^ Jeg er dum og må ha ting inn med teskje. Svar på hvilke spørsmål dere vil. 1) Eksempel: Det finnes 1000 aksjer til salgs for 1000 kr per stk = 1 000 000 (1 million) sammenlagt. 5 eiere har 100 aksjer hver, altså de har kjøpt aksjer for 100 000 kr hver. Hvis jeg går inn og kjøper resten av aksjene for 500 000, vil dette påvirke prisen på aksjen på noen som helst måte, annet enn at det kan tolkes av andre investorer som at jeg, som en større, tyngre investor, har svært stor tro på aksjen, og derfor velger å investere? Hvis prisen vil stige når jeg kjøper for 500 000, kan da alle de andre selge seg ut, og tjene penger på at jeg kjøpte aksjer? Det er jo et nullsumspill, så hvis noen skal tjene penger, så må noen tape? 2) Hva er det som bestemmer at aksjeprisen går opp eller ned? Etter som jeg har skjønt, er dette noe som bestemmes av analysebyråer, med høyt kvalifisérte, sertifiserte og utdannede "meglere", eller noen lignende titler. Fungerer det på den måten at det kun er disse individenes oppfatning av prisen som bestemmer at prisen på aksjen går opp eller ned? Hvor ofte gjør de slike vurderinger? 3) Jeg ser jo at aksjeprisen på en bestemt aksje jeg har tenkt å kjøpe, går opp og ned hver eneste dag, så hva er det da som gjør at prisen fluktuerer så veldig fra minutt til minutt (eller hva frekvensen er)? Jeg vet jo at det må være noen som er villige til å selge for at noen skal kunne kjøpe, men hvor sterkt spiller denne faktoren inn? Kan spekulanter "låse" aksjeprisen fast, vente på en stakkars nykommer, selge, vente til at prisen stiger, selge seg ut, og dermed la nykommeren tape penger fordi kursen synker? 4) Jeg trodde lenge at det var kun hvordan aktørens prestasjon i sitt markéd som var den éneste faktoren som påvirket prisen, men dét kan vel umulig stemme? Det er kanskje den faktoren som påvirker mest? 5) Hvilken garanti har jeg for at hvis jeg kjøper aksjer for 500 000 kr, at alle andre ikke selger seg ut, og gjør aksjen verdiløs? Kan spekulanter ødelegge for meg ved manipulére prisen? 6) Hvordan tjener "tradere" penger? Hvordan kan de forutsi at prisen på en aksje skal stige eller synke i løpet av minutter? Dessuten måte de jo betale kurtasje for hver transaksjon, da må de jo kjøpe og selge for millioner, flere ganger om dagen, for å tjene penger? Så igjen, hvem er det som da betaler deres lønn? For at noen skal vinne, så må noen tape? Bankene printer vel ikke bare ut mer penger hvis aksjeprisen går opp? Da må jo penger sett i totalperspektiv i samfunnet, gå -ned- i verdi når prisen på den aksjen går ned? Kanskje med en svært liten grad, men er prinsippet mitt riktig? 7) Hvordan bestemmer bedriftens eiere/styre om fordelingen av aksjer? Så vidt jeg har skjønt, så eier de en viss prosent av aksjeandelen selv. De må jo eie en viss prosent for å opprettholde kontrollen? Hvordan, når og hvilke faktorer er det som gjør at de bestemmer seg for å "skape" flere aksjer - hvordan foregår denne prosessen? 8) Hvordan kan jeg som investor ha størst mulig kontroll på når ledelsen velger å enten "frigi" (korrekt begrep?) flere aksjer, eller eventuelt "minske" beholdningen? Kan jo ikke ringe og mase på dem hver time, hver dag? Er det kun tolkninger fra nyheter og media som gjelder? Dét virker alt for enkelt. "Nyheter" er jo ofte flere dager gamle, så innen den tid har jo andre investorer allerede kjøpt eller solgt, posisjonert seg? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 1) Eksempel: Det finnes 1000 aksjer til salgs for 1000 kr per stk = 1 000 000 (1 million) sammenlagt. 5 eiere har 100 aksjer hver, altså de har kjøpt aksjer for 100 000 kr hver. Hvis jeg går inn og kjøper resten av aksjene for 500 000, vil dette påvirke prisen på aksjen på noen som helst måte, annet enn at det kan tolkes av andre investorer som at jeg, som en større, tyngre investor, har svært stor tro på aksjen, og derfor velger å investere? Hvis prisen vil stige når jeg kjøper for 500 000, kan da alle de andre selge seg ut, og tjene penger på at jeg kjøpte aksjer? Det er jo et nullsumspill, så hvis noen skal tjene penger, så må noen tape? Det kan nok påvirke prisen ja. La oss si at du synes en fornuftig pris på aksjen er 1000 kr, siden den reflekterer hva firmaet kan komme til å tjene i framtiden og hva det er verd per nå. Som du nevner kan noen andre potensielle kjøpere tolke ditt kjøp som at firmaet er verd mer enn 1000 kr per aksje, siden du går inn såpass tungt. Kanskje de da forsøker å kjøpe aksjer, men de 5 andre eierne ønsker å utnytte denne muligheten, og legger sine aksjer til salgs for 1100 kr. Kanskje noen kjøpere slår til på denne prisen, uten å ha satt seg skikkelig inn i hvordan firmaets økonomiske utsikter er, fordi de tenker at "nå skal prisen videre opp". Dette kan gjerne være noen småsparere eller mindre aktører. Du er ny i markedet og sitter "mett og fornøyd" med det du ser som 10 % avkastning på kort tid. I mellomtiden har de ferske kjøperene sett litt nøyere på firmaets økonomi, og finner ut at de egentlig har betalt for mye for aksjene sine. De legger ut sine aksjer til salgs for 1100 kr igjen, men det finnes ingen kjøpere som vil betale så mye. Selgerne får litt panikk, for de vil ut før du selger dine aksjer, så de legger ut aksjene sine for 1000 kr. Det sitter en kjøper klar, men det er en profesjonell aktør med et kobbel av analytikere som mener at aksjen er verd maksimalt 980 kr, og de er klare til å kjøpe 500 aksjer til 950 kr. Selgerene finner ingen kjøpere til 1000 kr, og er grepet av panikk. De ser en mulighet til å komme seg ut av denne fadesen så raskt som mulig, og selger alle sine aksjer til 950 kr. Selgerene har "fôret markedet" med 150 kr per aksje, kursen i markedet er nå 950 kr, og du har negativ avkastning (men du taper ikke disse pengene med mindre du også selger til denne kursen). Siden firmaet er børsnotert har alt i dette avsnittet skjedd i løpet av 15 min. etter at børsen åpnet en mandag morgen mens du drakk en kopp kaffe. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 (Vurdérte å poste denne i "Den store aksjetråden", men føler det er så mange spørsmål, så lager egen tråd. Moderatorer må bare flytte de til den tråden om de vil.) Har noen spørsmål angående aksjer. Jeg prøver å kartlegge alt som kan påvirke prisen på en aksje. Advarer mot "tung" lesning ^^ Jeg er dum og må ha ting inn med teskje. Svar på hvilke spørsmål dere vil. 1) Eksempel: Det finnes 1000 aksjer til salgs for 1000 kr per stk = 1 000 000 (1 million) sammenlagt. 5 eiere har 100 aksjer hver, altså de har kjøpt aksjer for 100 000 kr hver. Hvis jeg går inn og kjøper resten av aksjene for 500 000, vil dette påvirke prisen på aksjen på noen som helst måte, annet enn at det kan tolkes av andre investorer som at jeg, som en større, tyngre investor, har svært stor tro på aksjen, og derfor velger å investere? Hvis prisen vil stige når jeg kjøper for 500 000, kan da alle de andre selge seg ut, og tjene penger på at jeg kjøpte aksjer? Det er jo et nullsumspill, så hvis noen skal tjene penger, så må noen tape? Prisen på en aksje er ikke en listepris som står på en hylle under alle aksjene. Prisen på en aksje er den prisen aksjen sist ble omsatt for. "Prisen" vil derfor fortsatt være 1000 kroner per aksje. Om du klarer å overtale noen til å betale mer for den så er jo det bra. 2) Hva er det som bestemmer at aksjeprisen går opp eller ned? Etter som jeg har skjønt, er dette noe som bestemmes av analysebyråer, med høyt kvalifisérte, sertifiserte og utdannede "meglere", eller noen lignende titler. Fungerer det på den måten at det kun er disse individenes oppfatning av prisen som bestemmer at prisen på aksjen går opp eller ned? Hvor ofte gjør de slike vurderinger? Prisen du ser når du er på nett er som sagt tidligere sist omsatte pris. Når jeg går inn og ser at statoil ligger på 150 kroner betyr det at ved forrige handel var den en fyr som solgte og en som kjøpte for 150(ser bort fra kostnader her). Analytikere kommer ofte med anbefalinger og kursmål som kan påvirke prisen på den måten at et selskap blir mer populært/upopulært vil flere være villig til å betale mer/mindre. Generelt sett reflekterer aksjeprisen hva et selskap er verdt. Hva det er verdt bestemmes av hva selskapet kommer til å tjene i fremtiden; og som du helt sikkert vet fra før av er det ganske vanskelig å se inn i fremtiden. Det er derfor ulike meninger om hvor mye selskapet kommer til å tjene, og aksjeprisen reflekterer da et gjennomsnitt av dette. 3) Jeg ser jo at aksjeprisen på en bestemt aksje jeg har tenkt å kjøpe, går opp og ned hver eneste dag, så hva er det da som gjør at prisen fluktuerer så veldig fra minutt til minutt (eller hva frekvensen er)? Jeg vet jo at det må være noen som er villige til å selge for at noen skal kunne kjøpe, men hvor sterkt spiller denne faktoren inn? Kan spekulanter "låse" aksjeprisen fast, vente på en stakkars nykommer, selge, vente til at prisen stiger, selge seg ut, og dermed la nykommeren tape penger fordi kursen synker?Aksjeprisen endres hver gang noen selger dyrere/billigere enn forrige handel. Slik trading koster penger. En veldig stor aktør kan uten problem klare å påvirke prisen på et selskap, men å gjøre dette systematisk i egen interesse er markedsmanipulasjon og strengt ulovlig. 4) Jeg trodde lenge at det var kun hvordan aktørens prestasjon i sitt markéd som var den éneste faktoren som påvirket prisen, men dét kan vel umulig stemme? Det er kanskje den faktoren som påvirker mest?Hva mener du med dette? 5) Hvilken garanti har jeg for at hvis jeg kjøper aksjer for 500 000 kr, at alle andre ikke selger seg ut, og gjør aksjen verdiløs? Kan spekulanter ødelegge for meg ved manipulére prisen?Markedsmanipulasjon er ulovlig. Spekulanter trader på svingninger. Husk at hvis du hadde sittet igjen med alle aksjer i et selskap så eier du jo hele selskapet. Da kunne du jo bare solgt alle eiendelene, betalt tilbake banken, sparket alle ansatte og tatt resten av pengene selv. Et selskap må gå konkurs før aksjene blir verdiløse. 6) Hvordan tjener "tradere" penger? Hvordan kan de forutsi at prisen på en aksje skal stige eller synke i løpet av minutter? Dessuten måte de jo betale kurtasje for hver transaksjon, da må de jo kjøpe og selge for millioner, flere ganger om dagen, for å tjene penger?De tjener ikke penger er det korte svaret. Noen gjør det, men det er kun flaks. Det lengre svaret er litt mer komplisert, men de lærde strides. Dette handler i bunn og grunn om markedet er effisient eller ikke. Men de fleste akademikere er enige i at de kortsiktige svingningene i aksjemarkedet er tilfeldige og umulige å forutsi. Så igjen, hvem er det som da betaler deres lønn? For at noen skal vinne, så må noen tape? Bankene printer vel ikke bare ut mer penger hvis aksjeprisen går opp? Da må jo penger sett i totalperspektiv i samfunnet, gå -ned- i verdi når prisen på den aksjen går ned? Kanskje med en svært liten grad, men er prinsippet mitt riktig?Tradere som trader aksjer på hobbybasis driver jo for seg selv? Tja, det er ikke nødvendigvis sånn at noen må tape for at andre skal vinne. Verdien av et selskap er jo basert på hvor mye penger selskapet tjener. Statoil pumper opp olje, selger det til sine kunder og gir aksjeeierne overskuddet. Vet ikke helt hva du mente sånn "samfunnsmessig", men hvis aksjemarkedet stuper nedover så fordufter milliardene for hvert sekund som går... 7) Hvordan bestemmer bedriftens eiere/styre om fordelingen av aksjer? Så vidt jeg har skjønt, så eier de en viss prosent av aksjeandelen selv. De må jo eie en viss prosent for å opprettholde kontrollen? Hvordan, når og hvilke faktorer er det som gjør at de bestemmer seg for å "skape" flere aksjer - hvordan foregår denne prosessen? Et selskap har en fast mengde aksjer hele tiden og for at nye eiere skal kjøpe må en tidligere eier selge. Det hender at selskaper foretar emisjoner (utsteder flere, nye aksjer), men det er ikke vanlig å gjøre for de største selskapene. 8) Hvordan kan jeg som investor ha størst mulig kontroll på når ledelsen velger å enten "frigi" (korrekt begrep?) flere aksjer, eller eventuelt "minske" beholdningen? Kan jo ikke ringe og mase på dem hver time, hver dag? Er det kun tolkninger fra nyheter og media som gjelder? Dét virker alt for enkelt. "Nyheter" er jo ofte flere dager gamle, så innen den tid har jo andre investorer allerede kjøpt eller solgt, posisjonert seg?Dette er uhyre sjeldent. Et stort børsnotert selskap vil mye heller finansiere driften med egne penger og gjeld. Husk at du som eier er sjefen til ledelsen. Du har et styre som representerer dine interesser, som holder ledelsen i ørene og sørger for bonusordninger som skal gjøre det attraktivt for ledelsen å maksimere din avkastning. Mulig jeg misforstod noen spørsmål, så du får stille oppfølgingsspørsmål hvis du lurer på noe. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 (endret) Prissvingninger. enten de er kortsiktige eller langsiktige, kan aldri forårsakes av noe annet enn ubalanser i ordreboken. Hvordan kan da prissvingningene være tilfeldige? Få det inn med teskje først som sist. Hva som forårsaker disse ubalansene kan bli en annen diskusjon, men det kan ha mange årsaker, inkludert markedsmanipulasjon. All den tid kjøpere og selgere er forholdsvis balanserte vil ikke prisen fluktuere særlig. Når mange ønsker å kjøpe en aksje, men få ønsker å selge, så vil som regel kjøperne måtte løfte budene sine og konkurrere om å få kjøpt av et begrenset antall selgere. Prisen stiger all den tid antall kjøpere er større enn antall selgere og de er villige til å betale. Dette kan skje ekstremt fort hvis likviditeten tørker inn og kjøperne er aggressive. Så når kanskje prisen etter hvert et høyt nivå hvor en del selgere sitter på gjerdet og finner ut at at det nå er attraktivt å selge her. Prisen går igjen ned. Det er selvsagt ikke riktig at alle som handler har flaks, men det er riktig at mange har det. Det er også riktig at ganske mange taper penger på dette. Noen banker finansierer nok sine tap i markedet takket være et godt utlånsmarked. Endret 20. mai 2017 av DukeRichelieu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå