Gå til innhold

Korrupsjonssaken mot Jensen - Er han skyldig?

Korrupsjonssaken mot Jensen  

61 stemmer

1. 1. Er Jensen skyldig etter korrupsjonstiltale?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel uansett uvanlig at informanter over lengre perioder har daglig kontakt med kildefører, vil jeg tro.

Ja, og det er der saken kommer inn. Kontakten har vært hyppig og kommunikasjonen dem i mellom har vært litt spesiell, som aktoratet mener er av en slik karakter at det er snakk om korrupsjon. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Enig med retten, han er nok skyldig. Vanskelig å motbevise alt som kom fram, fra blomsterspråk til kontantinnskudd osv osv. Samtidig snakker vi nok tidenes anke-fest fra forsvarets side..

Men er 21 år i overkant strengt? Om dette blir stående, hvor lenge tror man han faktisk sitter inne? 

Lenke til kommentar

Ganske horribelt at det å smugle hash gir høyere straff enn å drepe to folk på åpen gate.

Jepp, det er vel trenden at økonomiske lovbrudd straffes hardere enn voldelige. Helt på trynet.

Men jeg synes at en streng straff er riktig når det gjelder en korrupsjonssak som involverer en politimann.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Ganske horribelt at det å smugle hash gir høyere straff enn å drepe to folk på åpen gate.

Jepp, det er vel trenden at økonomiske lovbrudd straffes hardere enn voldelige. Helt på trynet.

Men jeg synes at en streng straff er riktig når det gjelder en korrupsjonssak som involverer en politimann.

Tenkte forsåvidt mer på Cappelen vs han som knivdrepte kompisen sin + tilfeldig forbipasserende. 

Lenke til kommentar

Tenkte forsåvidt mer på Cappelen vs han som knivdrepte kompisen sin + tilfeldig forbipasserende. 

Ja, det henger ikke på greip. Den gutten er livsfarlig, helt utrolig at psykologene sa at det ikke var fare for gjentagelse. Hele den saken belyste guttens lave terskel for å begå ekstrem vold.

Edit: Men det er forsåvidt en annen sak. Og selv om jeg er uenig i mange av sakene som gjelder grov vold og mord, så forandrer ikke det denne saken.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

For det så er indisiene for sterke, frikjennelse tror jeg du kan glemme.

Tja, overhodet ikke umulig. Det avhenger av hva retten legger vekt på. Generelt mener jeg bevisgrunnlaget til aktoratet er svært, svært tynt, og tingrettens dom er i det store og hele ganske irrelevant for lagmannsretten (og evt. høyesterett).

Mange har blitt dømt på langt svakere indisier enn dette, så jeg tror det er veldig lite trolig at han blir frikjent.

Aktoratet har ingen "smoking gun", men de fant mye røyk der det ikke burde være noe.

Og det at han ikke anket på stedet, tyder på at han skjønner det selv også.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Basert på det han har sagt, at han mener han er helt uskyldig, så skulle man tro at han anket på stedet. Hvorfor han ikke gjorde det har jeg mange teorier på, men det blir bare spekulasjoner, av åpenbare grunner.

At Jensen ikke anker på stedet kan være en indikasjon på at han ikke lenger tror så sterkt på sin egen sak, og trenger å evaluere den med sine forsvarere, men det gjenstår å se hva som skjer de neste 2 ukene.

Edit: Forsvareren har nå sagt at det er 99.9% sjanse for anke. Blir interessant å se hvordan anken går.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Politiet har innført narkotika over grensen mange ganger før, men da har det som oftest vært ganske så ryddig gjennomført sammen med tollvesenet og andre instanser så lenge det lar seg gjøres hemmelig. Det virker som om Jensen har gjort det samme men helt på egenhånd og uten å blande inn andre, samtidig som han bruker uortodokse metoder.

Men 21 års fengsel for å ta inn en ufarlig plante? Mens mordere ofte slipper med lavere straff? Det høres helt feil ut. Og korrupsjon i skalaen oppussing av bad virker ikke som noe å engang bry seg om.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De mener at de kan koble meldingene til konkrete innførsler. Et eksempel er "en mann i grøfta"-meldingen, hvor en last ble tatt (som viste seg å ikke være Cappelens). Siden de aller fleste innførslene ikke ble tatt, er det riktignok noe som ikke har latt seg verifisere i de fleste tilfellene. Bl.a. derfor tror jeg ikke han blir dømt for alle tonnene i tiltalen.

Så hvorfor klarte ikke Cappelen å forklare hvordan meldingene skal han hjulpet?

667.000 kroner skal han ifølge dommen ha fått for å ha hjulpet å få inn 14 tonn hasj. Under 50 kroner per kilo.

Ja, det var usedvanlig lite penger for en som risikerte så mye ved å gjøre dette. Merkelig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...