Gå til innhold

Korrupsjonssaken mot Jensen - Er han skyldig?

Korrupsjonssaken mot Jensen  

61 stemmer

1. 1. Er Jensen skyldig etter korrupsjonstiltale?

Anbefalte innlegg

Forøvrig interessant at dette følge enkelte skal straffes hardere enn normen er for drap, forutsatt at fyren er skyldig og blir dømt. Normalstraffen for drap må ligge laaaangt over det man skal straffes for for simpel økonomisk kriminalitet.

Strafferammen for drap og grov narkotikakriminalitet er den samme. Inntil 21 år. Det omstendighetene rundt og mengden som er vesentlig for utmåling av straff.

Det er flere som får lange forvaringsdommer for gjentatte drapsforsøk o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hva har disse to egentlig gjort? Har de skadet noen? Drept noen? Voldatt noen? Hva er egentlig alt oppstyret om?

Lenke til kommentar

Hva har disse to egentlig gjort? Har de skadet noen? Drept noen? Voldatt noen? Hva er egentlig alt oppstyret om?

En er tiltalt for innførsel av rundt 13 tonn hasj. Cappelen.

En er tiltalt for å hjelpe Cappelen med bla. konfidensiell informasjon fra politiet for å tilrettelegge for dette. Politimannen Eirik Jensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En er tiltalt for å hjelpe Cappelen med bla. konfidensiell informasjon fra politiet for å tilrettelegge for dette. Politimannen Eirik Jensen.

Ja jeg skjønner det. Men har de faktisk skadet noen? Truet noen? Hvorfor skal de få strengere straff enn volds- og drapsmenn?

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner det. Men har de faktisk skadet noen? Truet noen? Hvorfor skal de få strengere straff enn volds- og drapsmenn?

Rart om man plutselig skulle ta veldig lett på organisert kriminalitet. Jeg skrev over at Cappelen ikke hadde gjort noe moralsk galt men kom brått på den ganske oppsiktsvekkende historien ifra sønnen hans som vitnet i retten for en tid tilbake hvor far ikke hadde fornektet seg ett øyeblikk og sendt den ikke tidligere straffedømte sønnen ut på smugletur da det var for risikabelt å gjøre det selv... Men at Cappelen har gjort noe så alvorlig at han fortjener dom tilsvarende drapsmenn er jeg enig i er helt absurd. Ingen rapporter om vold av noe slag, ei heller ran. Kun smugling, kjøp og salg noe som burde tilsvare 2-4 år ubetinget i min verden.

Jensen derimot, hvis skyldig, må gjerne råtne i spjelet til aldern tar ham med seg i grava. Noe av det farligste og mest undergravende ikke minst umoralske man kan gjøre i min bok, er å ta på seg det i utgangspunktet noble og avgjørende viktige vervet som offentlig tjenestemann og korrupere det hele for egen vinning. Dette parallelt med at skattebetalerne i god tro betaler lønna di. Farlig ødeleggende og 15-20 år er vel fortjent, like mye for den avskrekkende effekten som noe annet. Vi kan bare ikke risikere integriteten til politistyrken vår siden om de mister sin troverdighet så mister også folket tryggheten og korthuset basert på tillit faller i hop og det på grunn av en drittsekk som setter seg selv foran alt og alle andre.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De har smuglet hasj. Ikke akkurat den verste kriminaliteten som finnes. Jeg ble svært sjokkert da jeg hørte hvor streng straff som ble lagt frem av aktoratet.

Selvsagt er det ikke bra at politiet er korrupt, men jeg mener det er en alt for streng straff når man ser på hvor minimalt med skade den kriminaliteten har ført til mot mennesker i samfunnet. Jeg er rimelig sikker på at i det han kommer ut av fengsel, så er salg av hasj blitt lovlig i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De har smuglet hasj. Ikke akkurat den verste kriminaliteten som finnes. Jeg ble svært sjokkert da jeg hørte hvor streng straff som ble lagt frem av aktoratet.

Selvsagt er det ikke bra at politiet er korrupt, men jeg mener det er en alt for streng straff når man ser på hvor minimalt med skade den kriminaliteten har ført til mot mennesker i samfunnet. Jeg er rimelig sikker på at i det han kommer ut av fengsel, så er salg av hasj blitt lovlig i Norge.

Ja er vel bare ett tidspørsmål før avkriminaliseringen er ett faktum her men såvidt jeg husker har ikke slikt tilbakevirkende kraft og han risikerer altså å sitte i 10-15 år i buret mens alle andre går og røyker helt lovlig av hans tidligere import av lovegrass... Tipper det er flere enn meg som begynner å klø seg i hodet her da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Straffen og all oppmerksomheten som denne saken virker ikke til å stå i stil til selve forbrytelse, altså da selve hasj-importen. Kan ikke skjønne straffereaksjonen her. 

Korrupsjon derimot, det bør slåes hardt ned på.

Lenke til kommentar

Tipper det er flere enn meg som begynner å klø seg i hodet her da.

Han har jo fortsatt brutt loven når han gjorde det. Vil han drive med import av hasj så får han være en forkjempe for legalisering FØR man begynner. Selv om det var lovlig å importere hasj, selge det og røyke det så har han fortsatt brutt loven på andre områder (skatt osv) så det er ikke mye å klø seg i hodet over her.

Og ja det er strenge straffer, men hvis man går utifra at hasj er et dårlig/samfunnsfiendtlig produkt (som loven går utifra at den er) så ødelegger importen for samfunnet mye mer enn en enkelt voldshandling ville gjort. Personlig er jeg for legalisering (uten å ha prøvd noen gang, men så lenge alkohol er lovlig burde hasj også være det).

On-topic: Utifra alt jeg har sett av beviser som er lagt fram, samt vitnemål fra tidligere kollegaer OG de i det kriminelle miljøer så er jeg fortsatt sjokkert at noen tror han er uskyldig/ikke skyldig. Jeg håper og tror Jensen og Cappelen får straff begge to. 

Jeg har enda ikke hørt et eneste godt argument for at Jensen ikke er skyldig. Har dere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Cappelen er jo en feig tyster uansett utfall av saken, så for min del kan han gjerne sitte lenge.

Tystet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og ja det er strenge straffer, men hvis man går utifra at hasj er et dårlig/samfunnsfiendtlig produkt (som loven går utifra at den er) så ødelegger importen for samfunnet mye mer enn en enkelt voldshandling ville gjort. Personlig er jeg for legalisering (uten å ha prøvd noen gang, men så lenge alkohol er lovlig burde hasj også være det).

Loven er feil, hasj burde vært helt lovlig. Men det er en annen sak. Utover det så har nok ikke denne saken så veldig mye å si for det generelle konsumet av hasj i Norge. Det vil alltid finnes andre som vil smugle det inn, rett og slett fordi at det er veldig lukrativt. Desto strengere lovene er og desto hardere man slår ned denne typen ting, desto mer jubler de kriminelle. De kriminelle tjener en formue på dagens nulltolleranse-politikk mot narkotikum.

Lenke til kommentar

Han har jo vært informant for Jensen i årevis, og hjalp til med å avdekke bl.a flydroppsaken i sin tid. Nå tyster han jo kanskje på Jensen også..

Han skal også ha angitt konkurrenter i hasjmiljøet.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Han har jo vært informant for Jensen i årevis, og hjalp til med å avdekke bl.a flydroppsaken i sin tid. Nå tyster han jo kanskje på Jensen også..

Skal han straffes strengt pga det? Virker ikke som om straffereaksjonen står helt i stil til hva han har gjort.

Lenke til kommentar

Skal han straffes strengt pga det? Virker ikke som om straffereaksjonen står helt i stil til hva han har gjort.

Nei, det er ikke det han er tiltalt for. Men for min del kan han gjerne sitte lenge. Hva om han hadde solgt smuglersprit for hundrevis av millioner i steden? Ville du gitt han mild straff da også?

Lenke til kommentar

Cappelen er jo en feig tyster uansett utfall av saken, så for min del kan han gjerne sitte lenge.

Tystet?

Ja reagerer litt på at "tyster" blir brukt i retning en som bidrar til å avdekke korruperte mørkemenn i politiet. Hverdagshelt vil være en mer riktig definisjon av denne røkeglade herren.

Å definere han som tyster minner mest om en lite gjennomtenkt ungdomskole sjargong, det er nemlig ikke tøft å ikke si ifra om alvorlig kriminalitet som denne "politimannen" var involvert i. Det er derimot straffbart å ikke gjøre det, naturlig nok.

Lenke til kommentar

Haha. Bare fint for samfunnet at folk tyster. Er du kriminell, siden du misliker tystere???

Så du mener han har vært bra for samfunnet? Okay.. Ingen liker vel tystere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...