Gå til innhold

Korrupsjonssaken mot Jensen - Er han skyldig?

Korrupsjonssaken mot Jensen  

61 stemmer

1. 1. Er Jensen skyldig etter korrupsjonstiltale?

Anbefalte innlegg

Ja, det var usedvanlig lite penger for en som risikerte så mye ved å gjøre dette. Merkelig.

Var det ikke snakk om halvannen million (som de mente å kunne bevise ift hans forbruk i perioden) , mens cappelen mente det var snakk om ca. 15 mill.?

I dommen er det vel snakk om i underkant av 700K. Tenk at han risikerte så mye for så lite.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Lurer på hvor lang straff den feige tysteren ender opp med dersom Jensen blir frikjent.

Feig tyster? Tja, en hver kriminell i Cappelens situasjon ville vel oppgitt den utro politimannen når ting begynte å se ille ut. 

Er det slik at du mener Jensen er uskyldig anklaget?

Lenke til kommentar

Feig tyster? Tja, en hver kriminell i Cappelens situasjon ville vel oppgitt den utro politimannen når ting begynte å se ille ut. 

Er det slik at du mener Jensen er uskyldig anklaget?

Hvorfor det? Er det slik at han har tystet på alle de andre i nettverket sitt? Han har vel kunnet holde på så lenge kun fordi han har operert som informant for politiet, og fått konkurrenter i fengsel.

Jeg veit ikke om Jensen er uskyldig, men enten juger Cappelen (og da er han jo verdens største rasshøl) eller så snakker han sant, og tyster på en som har hjulpet han i over 20 år.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Er det slik at han har tystet på alle de andre i nettverket sitt? Han har vel kunnet holde på så lenge kun fordi han har operert som informant for politiet, og fått konkurrenter i fengsel.

Jeg veit ikke om Jensen er uskyldig, men enten juger Cappelen (og da er han jo verdens største rasshøl) eller så snakker han sant, og tyster på en som har hjulpet han i over 20 år.

Ikke vet jeg, tviler på han har tystet på andre en Jensen pga. represalier fra andre i det kriminelle miljøet. Tror sjansen er stor for at Cappelen snakker sant, i hvertfall delvis. 

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, tviler på han har tystet på andre en Jensen pga. represalier fra andre i det kriminelle miljøet.

Mye av dette har jo gått for lukket rett, men det har vel kommet frem at han hadde gitt politet nødvendig informasjon for å foreta arrestasjoner i bl.a "flydroppsaken". Cappelen har åpenbart bistått politiet i mange andre saker også.

Dessuten bygger jo hele Jensens forsvar på at Cappelen har vært en verdifull informant.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
frohmage skrev (4 minutter siden):

Da er Jensen innvilget en midlertidig soningspause på seks måneder grunnet dårlig helse.

https://www.nrk.no/norge/eirik-jensen-loslates-fra-fengsel-1.16334013

«Soningsudyktig» ??
De fleste mistrives vel i et fengsel ?

Han er dømt til 21 år, men har bare sittet ca 5 år ! Er dette kameraderi ?

Hvorfor kunne han ikke sone med fotlenke i stedet for å få soningspause ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 minutter siden):

«Soningsudyktig» ??
De fleste mistrives vel i et fengsel ?

Han er dømt til 21 år, men har bare sittet ca 5 år ! Er dette kameraderi ?

Hvorfor kunne han ikke sone med fotlenke i stedet for å få soningspause ?

Når noen blir vurdert soningsudyktig er det som oftest snakk om alvorlige helseproblemer med veldig dårlige prognoser, og at man ikke er i stand til å gjennomføre straff i fengsel. Man løslates ikke fordi man mistrives.

Han er ikke en fri mann, og har garantert fotlenke.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Når noen blir vurdert soningsudyktig er det som oftest snakk om alvorlige helseproblemer med veldig dårlige prognoser, og at man ikke er i stand til å gjennomføre straff i fengsel. Man løslates ikke fordi man mistrives.

Han har ikke fotlenke. Kan leve helt fritt og gjøre som han vil etter hva som står, kan ikke forlate Norge uten samtykke.

Det lukter litt av dette.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Ingen fotlenke ifølge nettavisen. 

Diagnosen er psykiatrisk og ikke et konkret fysiologisk problem visstnok. Dyktig advokat og en medgjørlig lege som gjør en vurdering innenfor et fagfelt hvor det er litt "fingern i været" for å sette diagnose. Det er tydeligvis oppskriften.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Ingen fotlenke ifølge nettavisen. 

Diagnosen er psykiatrisk og ikke et konkret fysiologisk problem visstnok. Dyktig advokat og en medgjørlig lege som gjør en vurdering innenfor et felt hvor skjønn er sentralt. Det er tydeligvis oppskriften.

Ingen fotlenke er ganske uvanlig. Det kan da hende nettopp fotlenke er vurdert som at det vil være bidragsytende til å forverre den psykiske tilstanden hans. Uansett er det nok også vurdert at det ikke er noen rømningsfare her, og krav til hvor han skal oppholde seg.

Psykiske problemer kan være like ille som fysiske. Vi får neppe særlig mange flere detaljer på grunn av taushetsplikten, med mindre det kommer fra Jensen selv. Han har jo tidligere sagt at han kan komme til å ta selvmord.

Jeg mener Jensen er skyldig, men er glad vi i Norge har et slikt system som tar menneskeliv på alvor! Det skal være humant.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Han har jo tidligere sagt at han kan komme til å ta selvmord.

Selvmord er jo, dessverre, ikke så uvanlig i norske fengsler, så det virker ikke som at selvmordsfare har noe å si for soning eller ikke soning (så kan man jo diskutere om det burde ha mer å si ... ). Hvis han virkelig er så psykisk syk, og det kan godt hende, burde han vel vært overført til helsevesenet. Det høres skikkelig rart ut at han skal bli løslatt pga. helseplager.

Lenke til kommentar

Absolutt for at det skal være humant i Norge, helse først etc.

At det har vært en enorm påkjenning er vel litt av poenget med fengsel. Når hørte man sist om en person som ble sluppet fri uten noen tilsynelatende begrensninger annet enn at han ikke kan dra til utlandet uten å varsle først? Jeg kan ikke komme på noen i farten.

Soning på en eller annen avdeling som er relevant for hans helsesituasjon slår meg umiddelbart som en mer logisk løsning.

Jeg tar ikke noe stilling til skyldspørsmålet, har ikke fulgt så godt med, men han er dømt og da skal det jo være konsekvenser.

Det virker plausibelt at det er en del andre som også burde slippes fri på samme vilkår.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Jeg mener Jensen er skyldig, men er glad vi i Norge har et slikt system som tar menneskeliv på alvor! Det skal være humant.

Enig i det, men jeg sitter med en liten mistanke om at det sitter en haug med mennesker innesperret med verre psykiske helseplager enn Jensen, men uten kjendisadvokat Elden ved sin side.

Man skal selvfølgelig være forsiktig uten å kjenne fakta, men ser det hvertfall som ikke usannsynlig at Jensens advokatteam har vært ivrig på å google hva slags atferd og uttalelser som skal til for å havne i kategorien soningsudyktig.

Som en sa over: Det lukter litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...