Gå til innhold

Bystyret mente busslinjene var for dyre. Valgte Uber i stedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant tanke!
Men lite sannsynlig at man i Osloområdet (eller Norge) vil få Uberpool til samme pris som en bussbillett - altså rundt 35 kroner. Da må i alle fall kommunene bidra med langt mer enn 20 kroner per innbygger årlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eirik Lae Solberg syns kanskje også det er en god ide å klippe håret svart, vaske bilen svart og ikke minst bruke svarte håndverkertjenester? Det er ikke så nøye med moms og skatt? Og dette er altså en Høyre-mann. Jeg kondolerer.

Lenke til kommentar

Høyre, Frp og Venstre har ansvaret for hvordan dagens drosjetjeneste fungerer i Oslo.

 

De hadde i årevis mislikt alt som smakte av monopoler og særlig Oslo Taxi skulle knuses.

 

I 1999 fikk de innført delvis konkurranse og alt skulle bli så bra. Delvis konkurranse vil si fri prissetting, men begrensning på løyver. Myndighetene hadde sett på hvordan det hadde gått i Sverige, der drosjebransjen ble totalt useriøs i storbyene, - og fortsatt er det etter 27 år -, og de turte ikke oppheve løyvebegrensningen. Det er bare noen få land i Europa som ikke har begrensninger på drosjeløyver.

 

Norgestaxi og Taxi2 fikk noen løyver for å konkurrere for å skape konkurranse. Det var selvsagt den som pratet høyest som skulle få nye løyver.

 

Drosjebransjen har vært en målskive for brodne karer. Det så vi med Taxi2, City Taxi og Taxi 3. De klarte å skape seg sentraler ved å ha gode kontakter innad hos de rette myndigheter og ha gode politiske kontakter. Det var plansjer med store ord og lovnad om rimelige priser, god kvalitet etc. Det var bare «bullshit», men myndigheter, politikere og presse svelget alt uten motforestillinger. Det har vært trist å se journalister operere som mikrofonstativ for brodne karer. Skal du nå frem i dag må du jo bruke mange millioner på lobbyister som ofte er tidligere politikere med feite lønninger og opsjoner.

 

Det som skjedde etter år 2000 var jo at prisene steg i alle sentralene. Oslo Taxi måtte heve prisene på grunn av mange år med mye svart økonomi. Norgestaxi og Taxi2 ble prisledende og er det fortsatt den dag i dag. Oslo Taxi er den billigste drosjesentralen i Oslo.

 

Begge de to nye sentralene tapte penger som det sang. Det tidligere Innovasjon Norge sølte bort mange millioner på Norgestaxi som nå er en del av Taxi Kurir. Taxi2 har gått konkurs flere ganger og City Taxi ble tvangs-avviklet etter å ha lurt kunder i mange år. De, løyvehavere og eierne fra City Taxi er nå i andre drosjesentraler.

 

Det er nå seks drosjesentraler i Oslo og flere sentraler i Akershus kjører mer eller mindre konstant i Oslo. De grønne, - 0Taxi -, og Taxi 3 kjører stort sett bare i Oslo selv om de hører hjemme på Romerike og Bærum. De kjører selvsagt der er mest folk og penger å tjene.

 

Det som er det største tullpratet her, er politikernes og de fylkeskommunale uttalelsene om kvalifikasjonskrav. Det viktigste for de fylkeskommunale myndigheter, er å overlate mest mulig ansvar til drosjesentraler og løyvehavere. Det som bekymrer Bymiljøetaten i Oslo når det gjelder høringsforslaget til ny Yrkestransportlov, er jo at dette vil koste Oslo mye mer siden de vil måtte stå for kontroll og kvalifikasjonskrav.

 

I gamle dager var det politiet som godkjente sjåførene. Det er nå overlatt til den enkelte drosjesentral. I mange sentraler stilles det knapt krav til språkkunnskaper og kjentmannskunnskaper. Sjåførene lokkes inn på kurs med løfter om svimlende fortjenester eller de tvinges av Nav til å ta drosjelappen etter å ha gått arbeidsledig i flere år. Sjåførene oppdager jo fort at det er endeløs tid med venting på holdeplasser eller kjøring rundt i byen på jakt etter kunder. Skal du tjene penger må du bli skurk. Det er å kjøre lange ruter med kundene eller å gjøre kontantturer om til bomtur. En kontanttur på 500 kroner RILUM, tilsvarer det samme som 2000 kroner innkjørt. De fleste nye sjåførene finner seg en annen jobb som gir fast lønn og 8-timers arbeidsdag. I dag er det ingen minstelønn og hverken myndigheter eller taxiforbundet vil ha det. 12-timers skift er mer eller mindre standard og myndighetene bryr seg jo ikke om denne yrkesgruppen. Jeg pratet med en ansatt sjåfør som kjørte 27 timer på 17- og 18-mai. Dette er jo også innvandrere med svake ressurser som knapt har hørt om feriepenger. «Nei, det er inklusiv i lønna», sier drosjeeieren.

 

Det er denne gruppa med innvandrere som Høyre, Frp og Venstre kynisk vil utnytte med hjelp av Uber. Det er innvandrere som skal komme inn fra forstedene for å kjøre for middelklassen i Oslo. Det er jo snart bare middelklassen som har råd til å bo i Oslo. I San Fransisco kommer Uber sjåførene inn på mandag fra forstedene og sover og kjører seg gjennom uka i sin Prius fordi de ikke har råd til å bo i byen. Vi ser jo også i Oslo at sjåfører kommer inn til byen på fredag og kjører og sover seg gjennom helgen i bilen. Hvem har ansvaret for arbeidstiden til sjåførene til Uber i Norge? Uber eller sjåførene selv?

 

USA er jo drømmelandet til Erna, Siv og Kristin der arbeidsgiverne har all makt og kan utnytte de svake gruppene med få eller ingen ressurser, og der en lav minstelønn sørger for høy sysselsetting og ingen bryr seg med arbeidstiden. 3 jobber er jo helt vanlig for mange i USA. Globaliseringen har jo vært en velsignelse for noen, mens andre har fått det tøffere. Arbeiderne på Tesla i Freemont har 17 dollar i timen som tilsvarer 153 kroner i timen. Er det noe annet å vente at kvaliteten på bilene er så som så, siden de må ha en jobb nummer 2 som er å kjøre for Uber på helg for å overleve.

 

Når vil pressen klare å gjennomskue de tomme ordene med kvalifikasjonskrav som Høyre strør om seg i en bransje der «lappen» er det eneste kravet. Løsningen i dag er jo GPS, men hvordan går det når sjåførene har begrensede språk-kunnskaper og noen er funksjonelle analfabeter? I Norge har du vel krav på ståkarakter? Er det Uber som i fremtiden skal stå for skolekjøringen, TT, handikapp-transport etc.? Skal «lappen» være eneste kravet?

 

Vi har jo mange historier om kvalifikasjonskravene til Uber rundt om i verden. Hvert år må de betale milliarder i kompensasjon for «sjåførfeil» og Uber taper jo i snitt 25 milliarder kroner per år. I hvor mange år kan de tape så store summer?

 

Uansett så er drosjebransjen ødelagt i Oslo. Kvalitet koster og det ser vi jo ved at det ikke er gratis å kjøre med Uber Black. Uansett må vi sette vår lit til MDG som vil ha en bilfri by og det gjelder vel også Uber?

 

I Norge i dag, er det mangel på arbeidskraft. Dermed vil de med ressurser søke seg til de godt betalte jobbene og yrkene. De dårlig betalte jobbene som «ingen» vil ha, vil da ha få muligheter til å kunne stille skikkelig krav og må ta det de får. Dette gjelder drosjebransjen og mange andre bransjer. Heldigvis har vi da mange innvandrere fra mange land, - takket være globalisering og EØS -, som tar jobbene og holder lønningene nede. Så snart de har fått kunnskaper og informasjon om Norge, søker de seg over til bedre betalt jobber og ingen kan klandre de for det.

 

Restaurantbransjen er jo heldig som har mange svensker som ennå vet hva det vil si å yte service. Det er jo noe norske ungdommer på vei til fete yrker ikke vet hva innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...